• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Besiktning

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Ja då är det dax igen besiktning av husbilen07.10!! i morgon
Får se nu när den är pb2 om det är ngn skillnad men det skall det väl inte vara.
Hoppas på det bästa.Ett rent papper! Bytte bromsar när de ändå bytte kamrem i vintras.
Håll tummarna./susanne
 
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Besiktning

Lycka till! det går säkert bra.

Pb2, kollade egen bil, fast den är registerad 2007, så första besiktning redan i år. Ringde till vv, och fick veta att det är vikten som avgör besiktings intervallet, inte kötkorts behörighet. Tunga bilar, över 3,5 besiktning varje år. Vet någon mer om detta?
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Besiktning

Det är precis som du skriver, Tavico. Alla (besiktningspliktiga) fordon med en totalvikt över 3,5 ton skall besiktigas var 12:e månad. Det gäller även den första besiktningen som skall ske inom tolv månader från "ibruktagandet". När jag registreringsbesiktigade min som "tung" PbII, missades denna detalj och det blev körförbud på bilen på grund av att den då var lite drygt ett år gammal. Jag hoppas Bilprovningen har lärt sig detta vid det här laget. Åtminstone lovade man att påminna stationerna om denna detalj. Hälsn/AndersW
 

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning

Susanne,
Hur gick det med besiktningen, man blir ju intresserad efter som den egna husbilen snart skall besiktigas ? Hoppas för din del att det blev "ett blankt papper"

AndersW och Tavico,
Blir konfunderad när jag läser erat inlägg, våran Pb2:a under 3,5 t besiktigas varje år ! är det p.g. av att det är en äldre husbil ( -97) ?

Lycka till med besiktningarna
Lennart
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Besiktning

Personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar (upp till 3,5 ton) skall kontrollbesiktigas första gången tidigast efter 34 månader, andra gången efter ytterligare två år och därefter varje år. Det är de där två första besiktningarna som blir annorlunda när man har en PbII som väger över 3,5 ton. Så är det. Hälsn/AndersW
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Besiktning

Besiktningen inga problem förutom att jag glömde lägga i en varningstriangel den hade åkt ut när jag städade.Man skäms, h positionsljus funkade heller ej men vi kollade ej bilen med p ljus .Det förklarade saken .Slarvigt,men de var snälla i alla fall slapp att åka tillbaka.:swoon:
 

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning

Grattis,
Roligt att de var mänskliga och slapp återbesök,
Nu är det bara ut o köra, ta det inte så hårt med parkeringslampan, parkeringsljus använder man ju aldrig, lätt att glömma bort.
Dök upp en annan sak, våran husbil besiktigades mars -07, i den fanns det ingen varningstriangel, blev heller inget påpekande !?, men är så säker att det måste finnas så jag åkte in på Biltema omgående och inhandlade 1 st.
Hare bra
Lennart
 
Toppen