• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2026 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Besiktning.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2026
Jag har varit nöjd med Carspect. Mina bilar har ofta blivit godkända, (men inte alltid) ! Som kund är det inte konstigt att vara nöjd om man kör ifrån bilbesiktningen med godkänt resultat.
Men det borde man kanske inte va? Nästa gång tror jag att jag ska klaga och be dem försöka hitta något fel som leder till ombesiktning.
Så vad kännetecknar egentligen en bra besiktningsstation?
Ett exempel där en kund klagar på Carspect.

Bilagor

• Screenshot_20250830_110558_Chrome.jpg
    Screenshot_20250830_110558_Chrome.jpg
    554,3 KB · Visningar: 111
Personligen är jag nöjd med min lokala Opus.
Har ett bra exempel, jag köpte en pickup på bilfirma i Dalarna, den var ombyggd till helluftfjädring, och godkänd de 5 senaste åren hos Dekra i Dalarna.
När jag bes den hos Opus så blev det körförbud direkt.
Bilen hade inte reg.besiktats efter modifieringen.
Den hade allvarliga fel och var helt livsfarlig i dåvarande skick med bl.a. löst fäste till Panhardstaget, staget var även krökt, hela bakaxeln kunde flytta sig 10cm i sidled.
Jag tog då hjälp av SFRO utan hjälp av deras kunniga besiktningsmän hade jag nog aldrig fått den bilen laglig igen.
Enligt den besiktningsmannen var just Dalarna outstanding värst i Sverige, kanske korruptionen är stor på besiktningarna där(?).
Jag anmälde aldrig den Dekra-stationen.

När man läser kommentarerna på Trustpilot så gäller det att sålla bort de höga betygen, läs de med 1 2 max 3 stjärnor. Manipuleringen är utbredd bland de höga betygen hos Trustpilot, tyvärr.
Finns bra exempel i senaste numret av tidningen råd och rön.

Min första bil var en Volvo 242 1975. Den var väl typ 18år när jag köpte den som 18-åring :cool:
Enligt tidigare ägare hade den "alltid" gått genom besiktningen (i Valdemarsvik).
Min första besiktning (Norrköping) slutade nästan i katastrof.
Blev nästan två sidor med anmärkningar....
Typ nästan blanka däck, dåligt halvljus, rost mm.

Det var inte kul när man hade haft råd att köpa sin första bil, som jag iofs bara gav 2 500kr för men ändå.

Utan att göra något på bilen gjordes en ny besiktning, nu i Flen som då var känt för sin oförmåga att besiktiga bilar.
Nu gick den igenom med blankt papper och så även de två följande åren som jag hade den....

Sedan såldes den nybesiktigad för 8 500kr (köparen prutade 1 500kr).
Vilket med ett tillskott på ett par tusenlappar blev en 10år nyare 245:a, men det är en annan historia....

Har i många år besiktigat på Svens Bilprovning Fyrislund Uppsala. Men så otroligt otrevlig personal. Inget hej eller välkomnande utan man känner sig som något katten släpat in. Riktigt obehagligt. OBS jag är inte ensam om den åsikten.
Så nu gäller Opus Börjetull. Precis raka motsatsen med trevlig personal.
Min åsikt har inget med nedslag på besiktningarna att göra. Har ytterst sällan något påpekande.

Jag tycker att det skulle varit bra om besiktningen varit kvar i statlig regi där de som jobbade hade kvar sin lön oberoende av antalet bilar och kunde göra ett bra jobb, som återkommande kund till samma personal förklarade man utförligt felen och gav råd. Man visste att det var kompetent utbildad personal som hade fått uppföljning på problem med olika bilar. Det var lite som en statlig myndighet med ansvar.
Det är mycket i samhället man önskar varit kvar i statlig regi Har aldrig varit med om att medicinen var slut förr på apoteken händer ofta nu fast det förut fanns ett apotek nu finns det fyra.
Jag skulle kunna fortsätta en stund till men hjälper ju inte och de sk poängen man skriver om är inget bra mått på kvalite, det är bättre att några reser runt och utför kontroller på verksamheten.
Tyskarna har förstått detta och har det systemet på lidl, aldrig att man hittar gammal utgången mat där men det händer på coop som ska vara svenskt.
Samma med tysk besiktning som jag förstått är mycket nogrannare.
Vad händer med sverige egentligen?

Nu finns ju i o för sig Coop i många länder..men har nog inte särskilt mycket med vartannat att göra. Lidl..nja det här jag skrivit nån annanstans vad jag tycker..O apoteken... där håller jag med...o vad hette den jäntan som genomförde den förändringen?
Jag brukar gå in på apotek o fråga var de har fyndlådan... finns det lite penicillin med kort datum till halva priset?

Jag tycker att det skulle varit bra om besiktningen varit kvar i statlig regi där de som jobbade hade kvar sin lön oberoende av antalet bilar och kunde göra ett bra jobb, som återkommande kund till samma personal förklarade man utförligt felen och gav råd. Man visste att det var kompetent utbildad personal som hade fått uppföljning på problem med olika bilar. Det var lite som en statlig myndighet med ansvar.
Det är mycket i samhället man önskar varit kvar i statlig regi Har aldrig varit med om att medicinen var slut förr på apoteken händer ofta nu fast det förut fanns ett apotek nu finns det fyra.
Jag skulle kunna fortsätta en stund till men hjälper ju inte och de sk poängen man skriver om är inget bra mått på kvalite, det är bättre att några reser runt och utför kontroller på verksamheten.
Tyskarna har förstått detta och har det systemet på lidl, aldrig att man hittar gammal utgången mat där men det händer på coop som ska vara svenskt.
Samma med tysk besiktning som jag förstått är mycket nogrannare.
Vad händer med sverige egentligen?
Även om jag är positiv till noggrann besiktning längtar jag inte tillbaka till tiden när statliga Bilprovningen hade monopol.
Eviga väntetider, om du ville ha tid för en mc eller hobbybil i mars var det fullbokat till juni/juli, man fick ringa runt halva Sverige för att hitta ett återbud. Vissa besiktningsmän var ökända för sitt dåliga humör, fick du en av dom och hade ett lite ovanligare fordon fick du alltid någon anmärkning, oberoende av fordonets skick. Vissa kunde inte köra MC heller, men ändå besiktigade dom sådana, ibland fick man undervisa dom
i var reglagen satt och hur dom fungerade.

När besiktningen var statligt så var tillgängligheten värdelös.
De flesta antibiotika preparaten har väldigt lång hållbarhet efter utgånget datum så även de flesta andra mediciner utom suspensioner o dylikt, USA ”s försvarsmakt gjorde en studie av hållbarhet på mediciner de flesta var fullt verksamma lång lång tid efter utgångs datumet, men den studien begravdes av läkemedels företagen.
Ps studien går att hitta än i dag.

Aha.. nu förstår jag varför de inte lägger dem i fyndlådan...där ligger mest schampo o hudvårdsprodukter o mascara...

Ybb man lär sig det ska jag faktiskt ta och prova nån gång... de har till o med lite kvällsöppet... är de bäst på husbilar?
Höga poäng har de!

Kör Carspect på bilar, husbil vart det SB.
Sist jag besiktade en bil på SB hade jag en Opel Sintra. Fick ombesiktning på rost på tröskel. Fixade det och åkte på semester, vi hade hyrt stuga straxt utanför Söderhamn. Frugan, jag och våra 3 barn. Vi åkte runt lite och hälsade på några släktingar till mig. Vi åkte ca 100mil den veckan. Åkte hem 34 mil på söndagen för på måndagen var det jobb. Frugan tog bilen till jobbet och ringde mig efter typ 20min. Framhjulet har vikt sig när jag svängde in på parkeringen. A-armen hade gått av. Fick den bärgad hem, började meka. A-armen är av 4-kants profiler typ fram mot spindeln. Det var ca 2-3cm fräscht material som gått av, resten var rostigt. Tänk om det hänt på motorvägen någon stans. Ibland har man tur om besiktning missar en sådan viktig detalj

I Uppsalatrakten har jag provat alla besiktningar, det lustigaste var en gång en ford transit med för höga avgasvärden hos svensk bilprovning, rådvill med vad jag ska utföra för åtgärd, den var nyservad,så äter jag lunch och åker på Drop in hos carspect och får godkänt även frågan vad har jag gjort?! Så bra värden nu.... svarar ätit lunch.
Körsträckan knappt 1mil inom stan.

Nu blev det långt. Summan av det hela att det nu är Opus librobäck som gäller då de är snabba! Släpvagnar drar de igenom på 5min, besikt...A ndra har hållit på 30min.
Husbilen i somras var nog knappt 15min.

I Opus Leksand & Rättvik besiktar jag 3 bilar Husbil och släp, jag tycker dom är bra, ser dom något man bör hålla koll på så informerar dom och visar vad det är. Ingen stress känns väldigt seriöst.

Besiktar numera på Besikta som finns hemmavid. Både bil oçh husbilen och har dessutom 15% rabatt via Villaägarna.
Trevlig personal.

Tillbaka
Toppen