• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Besiktning i utlandet

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
71C89D23-189A-4E6E-B315-0329388B7F57.jpeg

Igår meddelade transportstyrelsen att undantaget för periodisk besiktning av svenskregistrerade bilar i annat EU-land, finns inte längre. När det är dags för besiktning måste bilen hem till Sverige, säger Hans Cassepierre utredare på Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen har tidigare beviljat dispens från kravet på periodiskt återkommande kontrollbesiktning i Sverige, men kommer inte längre att göra det.

Vi har utrett om det är möjligt att likställa en besiktning i annat EU-land med en besiktning genomförd i Sverige. Slutsatsen är att en periodisk besiktning utförd i ett EU-land inte kan likställas med en besiktning gjord i Sverige, skriver Transportstyrelsen.


Grundregeln inom EU och det finns ett EU-direktiv som säger att en utländsk registrerad bil kan vara i ett annat land upp till 180 dagar. Sedan skall den vara registrerad i det land den befinner sig i. En regel man tidigare rundat genom att genomfört periodisk besiktning i det EU-land som man befunnit sig i.

Det här skapar problem för många, som utnyttjat den gråzon som funnits. I t.ex. Spanien har polisen i vissa områden gjort razzior i områden med många utländska invånare och utländska bilar har blivit beslagtagna.

Vi har även här på Forumet tidigare diskuterat frågan.

Tommy
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Man kan åka till månen "påstår dom iallafall" och man kan bygga elbilar, men att besikta bilen i annat eu-land går inte, förmodligen för tekniskt avancerat.:cool:
Jodå du kan visst besikta din bil i ett annat eu-land/land... Jag har själv gjort det ett par gånger, men besiktningen godkänns sen inte av de svenska myndigheter.... Utan gäller bara i det land där besiktningen är utförd....
Men jag tycker att en besiktning i ett annat eu-land skall gälla inom hela EU... Just nu besiktas många EU medborgare för covid, och den gäller ju inom hela EU...
Sen angående 180 dagars regelnså undrar jag hur har de tänkt att man skall registrera bilen efter 180 dagar om man inte är skriven i landet?? Tror inte ens i Sverige du kan registrera en bil på dig om du inte är skriven här... Än mindre kunna köpa en försäkring till bilen??... Nä här måste de nog börja tänka om...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Man får inte vistas i t.ex. Spanien längre än 6 månader om man inte är skriven där, men man får faktiskt köpa och äga en Spanskt registrerad bil (krävs vissa papper självklart). Känner flera övervintrare som har egna små begagnade bilar istället för att dra med sig en från Sverige. Verkar inte vara ett problem med att ha bilen parkerad i Spanien heller (när man åkt tillbaka till Sverige), kostar vanligtvis kring 1€/dygn (ca 10 kronor).

Bild: lån från nätet
1632979446895.png
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Man får inte vistas i t.ex. Spanien längre än 6 månader om man inte är skriven där, men man får faktiskt köpa och äga en Spanskt registrerad bil (krävs vissa papper självklart). Känner flera övervintrare som har egna små begagnade bilar istället för att dra med sig en från Sverige. Verkar inte vara ett problem med att ha bilen parkerad i Spanien heller (när man åkt tillbaka till Sverige), kostar vanligtvis kring 1€/dygn (ca 10 kronor).

Bild: lån från nätet
Visa bilaga 216365
Grym bil Ni köpt ! Den bakspoilern är väl utprovad i vindtunnel och godkänd av Svensk Bilprovning :twitcy:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Man får inte vistas i t.ex. Spanien längre än 6 månader om man inte är skriven där, men man får faktiskt köpa och äga en Spanskt registrerad bil (krävs vissa papper självklart). Känner flera övervintrare som har egna små begagnade bilar istället för att dra med sig en från Sverige. Verkar inte vara ett problem med att ha bilen parkerad i Spanien heller (när man åkt tillbaka till Sverige), kostar vanligtvis kring 1€/dygn (ca 10 kronor).

Bild: lån från nätet
Visa bilaga 216365
Inom eu om jag nu inte har helt fel, så skall du inom tre månader anmäla att du har flyttat till landet, det samma gäller din bil, den skall reg i landet när du flyttar till ett EU land.
Sen är det säkert så med de svenskar som köper en bil i Spanien att de måste registrera sig på en adress, samt skatte och moms registrera sig för att kunna köpa en spansk bil/försäkring.
Jag fick göra detta i Grekland då jag behövde en ny scooter.
När scooter kom till Sverige så ringde jag transportstyrelsens för att undra hur länge jag fick köra här med min grekisk reg scooter.. Tre veckor sa de, så den fick stå i ett garage under tiden jag var i Sverige.
Att du måste skriva dig i landet beror nog mycket på att myndigheterna vill veta vart de kan få tag i dig,

Men om man har semester och vill köra mer än 180 dagar runt i landet i en HB och har då ingen adress i landet, då blir det nog svårare att registrera sig.
Hur har ni gjort som är mer än tre månader i samma eu land.... Har ni registrerat er där?
Och ni som är mer än 180 dagar i ett annat eu land, har ni registrerat er hb i EU landet?
Utanför EU är reglerna och kontrollen mycket striktare där har man inga möjligheter att stanna mer än 180 dagar med sin bil, om man inte söker särskild tillstånd för max 90 dagar till.
Troligtvis har få registrerat sig i landet om de inte har ett fast boende i landet.
Men vi som kör hb,??
När jag var en längre tid än 180 dagar i Turkiet så fick jag registrera mig hos myndigheten, och fick då inskrivet i den lilla blåa boken under min adress... Motorhome och sen reg nummert...

IMG_20210930_085620.jpg
 

nica

HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Ånge
HBK-Nr
28054
Medlemskap
2024
Jodå du kan visst besikta din bil i ett annat eu-land/land... Jag har själv gjort det ett par gånger, men besiktningen godkänns sen inte av de svenska myndigheter.... Utan gäller bara i det land där besiktningen är utförd....
Men jag tycker att en besiktning i ett annat eu-land skall gälla inom hela EU... Just nu besiktas många EU medborgare för covid, och den gäller ju inom hela EU...
Sen angående 180 dagars regelnså undrar jag hur har de tänkt att man skall registrera bilen efter 180 dagar om man inte är skriven i landet?? Tror inte ens i Sverige du kan registrera en bil på dig om du inte är skriven här... Än mindre kunna köpa en försäkring till bilen??... Nä här måste de nog börja tänka om...
Man måste ha ett svenskt personnummer för att registrera en bil på sig. Sambons kusin bor i Schweiz men har en stuga och en bil här. Men det är omöjligt att registrera bilen här utan svenskt personnummer. När det är dags för besiktning måste de åka hem till Schweiz tur och retur. De tycker dessutom att våra svenska personnummer är korkade som avslöjar födelsedatum, det är dålig sekretess!
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Jag hade en mycket god vän (avled 2005) som var inbiten Malmöit med Portugisisk hustru och lägenhet i en kustby utanför Cascais. Nåväl, han var hängiven både husbilsåkare och VW-buggie fantast, därtill som yrke bil/mc mekaniker. Han löste problemet genom att se till att ha två buggier, en hemma i Malmö och en i Portugal med samma chassi- och regnummer. Varvid han endast besiktigade den Malmöbaserade buggien.

Jag vet, det är en fuling men han gjorde så på 1970-talet fram till sin död.
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
När det är dags för besiktning måste bilen hem till Sverige, säger Hans Cassepierre utredare på Transportstyrelsen.​
Då Hasse är en gammal kollega så mailade jag honom igår för att få ett förtydligande på detta. Hasse och jag arbetade tillsammans i mitten av 80-talet och jag har inte hört något från honom sedan dess. "Jisses, det är 35 år sedan! Tänk vad tiden går!"

Anyway...

Så här svarade HC:
"
Hej Stefan! Hoppas allt är bra.

/../

EU har beslutat att bilar ska kontrollbesiktas i det land där de är registrerade. I Sverige så godkänns bara en besiktning gjord av ett företag, i Sverige, som är ackrediterat av Swedac. Swedac är en statlig myndighet och de får endast ackreditera företag som har sitt huvudkontor i Sverige. Så har du en svenskregistrerad bil utomlands så ska du besikta den i Sverige, eller registrera bilen i landet den befinner sig i.

Med vänlig hälsning
Hans Cassepierre

"

Det är tydligen ett EU direktiv att bilen ska besiktas där den är registrerad!

Sjöman som jag är så ska jag nu flagga ut bilen och få Panama-flagg på den, eller kanske Liberia-skyltar!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025

muskatten,​

allt är fixat, alla nödvändiga papper, försäkring skatt m.m. (dessutom billigare än hemma). Visst tar det sin tid i manna landet, men det är tid man har...

Man kan inte bara sitta, äta på krogen eller lata sig på stranden, nå'n gång måste man ta "lillbilen" och dra upp på fjällen (fungerar inte med husbil). Att ha liten begagnad bil (läs ekonomisk), öppnar helt andra vyer om man befinner sig längre tid på ett ställe. Vi var inne på att leasa en hyrbil, men tyvärr har inte råd med att betala hyrbils svindyra försäkring. Summan av mumman 2020-2021 blev: 1) fixade alla papper, 2) hittad en bra och billig "nalle skutt" och 3) billig sommarförvaring... Detta höjde vår rörlighet och därmed vår livskvalite rejält. Det tycker jag att vi var värda!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024

muskatten,​

allt är fixat, alla nödvändiga papper, försäkring skatt m.m. (dessutom billigare än hemma). Visst tar det sin tid i manna landet, men det är tid man har...

Man kan inte bara sitta, äta på krogen eller lata sig på stranden, nå'n gång måste man ta "lillbilen" och dra upp på fjällen (fungerar inte med husbil). Att ha liten begagnad bil (läs ekonomisk), öppnar helt andra vyer om man befinner sig längre tid på ett ställe. Vi var inne på att leasa en hyrbil, men tyvärr har inte råd med att betala hyrbils svindyra försäkring. Summan av mumman 2020-2021 blev: 1) fixade alla papper, 2) hittad en bra och billig "nalle skutt" och 3) billig sommarförvaring...Detta höjde vår rörlighet och därmed vår livskvalite rejält. Det tycker jag att vi var värda!
Tjusigt... Men vad menar du med "alla nödvändiga papper" kunde ju vara bra för andra som vill göra som ni har gjort...
Antar också att er husbil inte befinner sig i mannjana landet mer än 180 dagar....
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sjöman som jag är så ska jag nu flagga ut bilen och få Panama-flagg på den, eller kanske Liberia-skyltar!

Nämen...!
Det verkar inte vara några större problem att regga om en bil till Liberia på denna sida:

Då kanske man får betala fordonsskatt till Liberia? Besiktning, hur är det med den?
Tja, du... Med mina erfarenheter att seglat under Singapore- och Bahamasflaggade fartyg så stövlar det ombord PSC folk titt som tätt och kontrollerar. Borde väl bli detsamma om man rattar en utländsk (icke-EU) bil?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Tjusigt... Men vad menar du med "alla nödvändiga papper" kunde ju vara bra för andra som vill göra som ni har gjort...
Antar också att er husbil inte befinner sig i mannjana landet mer än 180 dagar....
Det tar lite tid att förklara alla turer med "alla papper", fick läsa mig till det med minst 80 GB och säkerligen under en hel månads Googling på Spanska & Engelska sidor.

En ledtråd till behövande är: absolut viktigaste är att skaffa NIE nummer (Spanskt person-id, ansöks om hos polisen) samt registrering av vistelse-adressen s.k. padrone bevis/intyg (fås hos kommunkontoret), sen följer kruxet att finna "billigt" bankkonto (kostar olika hos olika banker), skaffa bankkort (bra att ha), hitta och köpa ett vettigt fordon, kontakta ett känt försäkringsbolag (säljaren hjälper), besiktiga bilen (får hjälp av säljaren) och besöka kontoret där man registrerar sig för årlig fordonskatt (säljare hjälper till). Sen gäller det att hitta bra P-plats under tiden man inte är där och ett tips kan vara att dela samma fordon med en/flera goda vänner ; )

Helt rätt muskatten, vi kan inte stanna 180 dagar i "manjana" landet eftersom vi har en resa t.o.r. samt stannar gärna så mycket det bara går i vin, skaldjur, baguette & ost-paradiset Frankrike. Vårt försäkringsbolag sätter gränsen till 180 dagar utlandsvistelse totalt, vilket är bara att respektera...
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Jag har terroriserat Hasse med fler frågor. Här är en del av koversationen.

Hej HC,

Jättekul att höra av dig och att du hade tid att svara. Uppskattas!
Som du säkert förstår så sitter vi husbilsägare på olika forum och undrar vad som gäller. Med ditt svar fick vi ett klart och tydligt besked. Tack för det!

Men...

Men nu har det dykt upp följdfrågor...

Det fanns en svensk bilbesiktning på spanska sydkusten för många år sedan och som sedan packade ihop och lämnade. Jag vet inte om det var i samband med avregleringen?
Anyway...
Finns det någon möjlighet idag att starta upp en "svensk" bilbesiktning i Spanien och som får ackreditering från Swedac och som bara besiktar svenskregistrerade bilar? Eller är det så att i Spanien så gäller spanska besiktningsverket, ITV, och ingenting annat?
(Nej, nu hör jag hur dumt det låter. Att ITV skulle ha en station utanför Bromma, eller någon annanstans i Sverige, och besikta spanska bilar. Låter konstigt!).

Kan du kolla regelverket åt oss? Annars vore det en hygglig affärsidé att driva en svensk bilbesiktning i Spanien.

med allra bästa hälsningar
Stefan


Hej Stefan!

Bilprovningen bedrev en försöksverksamhet ibland annat Malaga, Alicante och Granada fram till år 2007. Bilprovningen som företag ägs av svenska staten och därför var det möjligt för dem att bedriva den här försöks verksamheten. De var nere några månader per år.

Jag tror de tog 1 500 kr för en kontrollbesiktning och jag tror att eventuell efterkontroll ingick i priset. Den här verksamheten blev Bilprovningen tvungen att avsluta när vi började närma oss 2010 då all besiktningsverksamhet skulle bli ackrediterad av Swedac och privata aktörer skulle släppas in på en konkurrensutsatt besiktningsmarknad. Detta skedde 1 juli 2010 då Carspect öppnade sin första station i Sverige. Carspect var den statliga finska bilprovningen!

För att få starta en besiktningsverksamhet i dag så måste företaget ha sitt huvudkontor i Sverige, och de måste även vara ackrediterade av Swedac. Därför tror jag det blir väldigt svårt att starta upp en sådan verksamhet i något annat land.

Det är en ganska omfattande process att bli ackrediterad av Swedac. Sedan ska de som arbetar på stationerna ha en viss utbildning och den utbildningen ska underhållas med jämna mellanrum.

Så jag skulle ha svårt att se att någon kommer att starta ett sådant företag.

Med vänlig hälsning
Hans Cassepierre
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Du som har en direktkanal , kan du fråga din fd. arbetskamrat följande :
Besiktiga i Sverige ägs sedan en tid av det Spanska besiktningsbolaget applus.
Besiktiga har ackreditering och huvudkontor i Sverige. Besiktiga skulle enkelt kunna skicka en Svensk tekniker till Spanien eller utbilda en Spansk tekniker i Svensk besiktningsteknik. Båda följer samma Eu direktiv. Görbart?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ge inte upp så lätt.... Här är en lösning...

Så här gör du för att besiktiga din svenska bil i Spanien

 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ge inte upp så lätt.... Här är en lösning...

Så här gör du för att besiktiga din svenska bil i Spanien

Peter, säger bara;
Publicerad 2019-02-08 18:00 :cool:

Tommy
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Transportstyrelsens senaste beslut;

Där du kan läsa att; ”Transportstyrelsen har tidigare beviljat dispens från kravet på periodiskt återkommande kontrollbesiktning i Sverige, men kommer inte längre att göra det.”

Tommy
 
Toppen