• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Besiktigade med Tyskdiesel = dubbla avgasvärden

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Jag var i Tyskland i nyår och sedan har bilen stått med den tyskadieseln och jag åkte och besiktigade i dag och fick 1,88 i avgasvärde för utsläppta partiklar och det får vara 1,0 .
Det har aldrig varit några problem innan samt ingen trimbox monterad , det kan hända att motorn inte var uppe i full arbetstemperatur och kan detta varit den avgörande faktorn eller kan det varit bränslet som inte innehåller RME som höjde avgasvärdena .

Det är väl iofs bara tanka svenskdiesel och blåsa ur bilen ( skall väl iofs inte behövas) med full arbetstemperatur och prova igen .

Vad ligger era avgasvärden på?
 

Elisabeth & Lennart

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Finspång
HBK-Nr
2425
Medlemskap
2024
Sv: Besiktigade med Tyskdiesel = dubbla avgasvärden

Vi har inte fått våran Carthago 07 mätt på grund av att avgasröret pekar rakt ner mitt under bilen förmodligen för att ingen på bilprovningen vill krypa under bilen för att ansluta mätproben. De brukar köra genom hallen utan ansluten avgasslang.

Lennart
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
513
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Besiktigade med Tyskdiesel = dubbla avgasvärden

Fiat 2,8 årsm 2000 besiktigad förra veckan med bara tysk diesel = mycket bra värden.
Har inte siffrorna då bladet ligger i bilen.
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Besiktigade med Tyskdiesel = dubbla avgasvärden

Har gjort samma sak med min Frankia MB 316. Tysk diesel gav värden som var "precis på gränsen" men jag kom igenom besiktning på våren. Senare besiktning igen på hösten med svensk diesel = långt under gränsvärdet.

Detta är för mig självklart då Tysk diesel är mycket fettar än den svenska torra dieseln. Tyska har ett klart högre energi innehåll men ger mer partiklar. Tänk på vad du känner när du kör med tysk diesel. Högre effekt och lägre förbrukning. Detta betalar man för med mer partiklar om man inte har partikel filter. Så jag tänker alltid på att ha kört med svensk diesel ett tag innan besiktning. Sedan kan jag köra på riktiga grejor igen.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Besiktigade med Tyskdiesel = dubbla avgasvärden

Jag skall köra den rejält varm och åka ner och fråga om jag får testa igen.
Att bilen går billigare med Tyska dieseln märkte jag när vi åkte ner för jag tankade fullt i hemma, körde ner till Trelleborg samt en extra sväng på 1 mil och sen tändes tanklampan.
Tankade sedan 3-4 mil söder om Sassnitz och körde hela vägen hem och tankmätaren ser ut enligt bilden nu hemma på garageuppfarten.
 

Bilagor

  • 20140302_134002.jpg
    20140302_134002.jpg
    1,2 MB · Visningar: 7

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Besiktigade med Tyskdiesel = dubbla avgasvärden

Lika motor som din K värde 1,3 (1,5) Tyskdiesel (Den dyra)
bosse b
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
513
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Besiktigade med Tyskdiesel = dubbla avgasvärden

kollat värde nu 0,5 av tillåtna 1,5
95% tysk diesel så det kan inte vara bränslefel...
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Besiktigade med Tyskdiesel = dubbla avgasvärden

Senaste besiktning 2013.10.07 här i Finland med Finsk diesel 0,68 får vara 1,50.

/Leif
 

batju

HBK Medlem
Inlägg
149
Kommun
Svedala
HBK-Nr
3611
Medlemskap
2024
Sv: Besiktigade med Tyskdiesel = dubbla avgasvärden

Jag var inne på besiktning med en VW Transporter diesel för ett tag sen, avgasvärdena var då alldeles för höga. Kontaktade en bekant som jobbar med VW, han sa till mej att byta luftfilter, sen ta ut bilen på motorvägen från Malmö till Svedala och tillbaka (ca 15 km) och köra på trean:s växel så hårt man vågar.
Körde direkt till besiktningen och avgasvärdena var utmärkta.

Hälsn. Ola.
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Besiktigade med Tyskdiesel = dubbla avgasvärden

Avgasvärde 0,5. Avgasvärdet eller K-värdet får vara högst 1,2 och inget annat enl. Bilprovningen. Vet inte om de andra besiktningsföretagen har andra normer. Värdet 1,2 har dock gällt länge utan att ändras. Var har ni fått 1,5 ifrån ? Har det ändrats i år möjligen för i höstas var det 1,2.

Per
 
Senast redigerad av en moderator:

matse

HBK Medlem
Inlägg
513
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Besiktigade med Tyskdiesel = dubbla avgasvärden

hmm svensk bilprovning i Växjö kör oxå på 1,5....
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Besiktigade med Tyskdiesel = dubbla avgasvärden

hmm svensk bilprovning i Växjö kör oxå på 1,5....

På mitt bes-papper från bilprovningen i Växjö 31/10 -13 står det 1,2 i alla fall.
Det var konstigt. Har det med bilen att göra tro. Äldre motorer kanske får ha högre värden. Jag har Fiat 2,8 JTD -06 :confused:
 
Senast redigerad av en moderator:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Besiktigade med Tyskdiesel = dubbla avgasvärden

Jag besiktigade på Besikta i Bengtsfors & besiktningsmannen slog ner på avgasvärdet som var 1,7 alltså 0.2 över 1,5. Han var ung & säkerligen ny på jobbet så han ville ha sin anmärkning bekräftad av en äldre erfaren besiktningsman & tur var väl det eftersom han hade fel. Min HB är en Fiat 2,5TD & den äldre mannen förklarade att om det hade varit en 2,5D så hade maxvärdet varit 1,5 & bilen underkänd. Men nu var det en 2,5TD som får ha 2,5 som max vilket gjorde att värdet var med god marginal godkänd.
Det här tycker jag är mycket dåligt. Pga bristande kunskap kunde jag ha fått lämnat in bilen till stora kostnader helt i onödan. Säkerligen förekommer det sådana här misstag då & med onödiga kostnader som följd. Ett annat exempel som jag råkat på är då jag frågat om uppvägning av HB'n på ett ställe så var det inga problem men då jag gjorde samma i Vänersborg så var det tvärstopp & helt omöjligt . Båda tillfrågade var Bilprovningen. Jag frågade också om att byta ut stolarna mot SAAb 9-5's stolar & då svarade dom i Vänersborg att då var det typbesiktning & dokument från FIAT som krävdes. Det finns trådar här på forumet där medlemmar bytt stolar (till 9-5 & V70) som godkänts efter att dom förstärkt infästningarna enligt besiktningsmannens anvisningar.
Man kan ju undra om dom som jobbar på besiktningsföretagen vet vad dom håller på med. Motstridiga uppgifter visar ju på att i alla fall några av dessa är ute & cyklar. Har besiktningsföretagen över huvud taget någon utbildning för personalen i vad som gäller, man kan ju undra.

Bennie:confused:
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Sv: Besiktigade med Tyskdiesel = dubbla avgasvärden

På mitt bes-papper från bilprovningen i Växjö 31/10 -13 står det 1,2 i alla fall.
Det var konstigt. Har det med bilen att göra tro. Äldre motorer kanske får ha högre värden. Jag har Fiat 2,8 JTD -06 :confused:

Det är bilen som avgör gränsvärdet, vilket kommer från tillverkarens uppgifter från certifieringen av motorn. Tidigare var det ett generellt värde på 3,0.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Besiktigade med Tyskdiesel = dubbla avgasvärden

På mitt bes-papper från bilprovningen i Växjö 31/10 -13 står det 1,2 i alla fall.
Det var konstigt. Har det med bilen att göra tro. Äldre motorer kanske får ha högre värden. Jag har Fiat 2,8 JTD -06 :confused:

Har du grön miljödekal? Jag har gul. Undrar om inte sena 06:eek:r kunde få gröna.
bosse b
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Besiktigade med Tyskdiesel = dubbla avgasvärden

Har du grön miljödekal? Jag har gul. Undrar om inte sena 06:eek:r kunde få gröna.
bosse b



Hej. Först fick jag gult men sedan jag påpekat detta fick jag grönt märke. Vår bil är uttagen 060703 så det är ju en sen 06:a. Behövde inte betala igen utan de skickade utan kostnad det gröna märket. Mycket bra personal på Dekra i Sverige.

Per :)
 
Toppen