• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Besikta husbilen.

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Besiktiga Klippan. Där finns många lediga tider.
... //Micke
Kul att höra, Jag vet kan googla, m. vad är priset?'
Tänker på andra, vi jobbar väl ihop, för ekonomin!!
För som dom " skinnar" oss m. drivmedel priser, då gäller närmsta väg.
Även om resan är målet!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är lite olika med att vilja bestämma långt i förväg, i alla fall nu för tiden. P.g.av både nöje och allvar så vill jag för min del helst inte beställa tid längre bort än kanske en vecka framåt. Däremot så kan man ju då i stället försöka ha marginal innan körförbud inträder när man börjar.

M.v.h. JANKRO.

Det är inte utan att jag är nyfiken på nöjet i att besiktiga fordon med kort marginal, för mej brukar det mest innebära stress? ;)
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
507
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Det där med besiktning varje år efter kanske inte ens 500 mils körning känns ju väldigt onödigt. Borde på husbilar vara åtminstonde varannat som det är med husvagn!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Montreal:::::: Det är inte utan att jag är nyfiken på nöjet i att besiktiga fordon med kort marginal, för mej brukar det mest innebära stress?
--------------------

Hej, nja som jag skrev tidigare i tråden så är det inte kort marginal utan bara under helst närmaste veckan/veckorna när jag vet att jag är hemma och inget annat pockar på intresse eller tvång som är det avgörande. Dessutom så har det alltid gått att få en tid då när jag har tid. Ev. stress skulle ju i så fall vara om körförbudet skulle ligga nära, men det försöker jag att alltid ha bra marginal till när jag tycker det är dags.
En annan faktor är att jag har kanske lite mer bilar än normalt så man kan för det mesta ta en annan både under lite service eller reparation av någon av de andra.
Jag bor ute på landet men ändå inte så långt till staden, så på flera sätt så tycker jag att jag behöver en backupbil hela tiden om något skulle strula, så jag är inte helt beroende av fullkontroll på att allt är helt ok tidsmässigt utan bara att det funkar när jag har tid.
Den enda som jag har lite extrakoll på så att det inte blir strul tidsmässigt är husbilen :p, men den behöver bara besiktning var annat år nu för tiden.

Det funkar bra för min del. M.v.h. JANKRO.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Besiktar man "för tidigt" så kommer över tid dagen för körförbud att flytta sig så den infaller tidigare nästa gång.
Jag vill alltid besikta mina fordon typ det sista jag gör innan vintervilan, för att på våren inte behöva leta bes.tider då många kommer på att de måste besikta sina "säsongsfordon".
Det tog några år för mej att förskjuta tiden till hösten istället för på våren, men nu är jag rädd om läget så jag försöker vänta in i det siste bara för att slippa köer, körförbud m.m. på våren, sån e jag :rolleyes:
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Besiktar man "för tidigt" så kommer över tid dagen för körförbud att flytta sig så den infaller tidigare nästa gång.
Jag vill alltid besikta mina fordon typ det sista jag gör innan vintervilan, för att på våren inte behöva leta bes.tider då många kommer på att de måste besikta sina "säsongsfordon".
Det tog några år för mej att förskjuta tiden till hösten istället för på våren, men nu är jag rädd om läget så jag försöker vänta in i det siste bara för att slippa köer, körförbud m.m. på våren, sån e jag :rolleyes:
Japp, besiktigar i oktober och tänker hålla mig till det. Det är, av någon konstig anledning, 12 månaders intervall på vår bil.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Montreal:::::: Det är inte utan att jag är nyfiken på nöjet i att besiktiga fordon med kort marginal, för mej brukar det mest innebära stress?
--------------------

Hej, nja som jag skrev tidigare i tråden så är det inte kort marginal utan bara under helst närmaste veckan/veckorna när jag vet att jag är hemma och inget annat pockar på intresse eller tvång som är det avgörande. Dessutom så har det alltid gått att få en tid då när jag har tid. Ev. stress skulle ju i så fall vara om körförbudet skulle ligga nära, men det försöker jag att alltid ha bra marginal till när jag tycker det är dags.
En annan faktor är att jag har kanske lite mer bilar än normalt så man kan för det mesta ta en annan både under lite service eller reparation av någon av de andra.
Jag bor ute på landet men ändå inte så långt till staden, så på flera sätt så tycker jag att jag behöver en backupbil hela tiden om något skulle strula, så jag är inte helt beroende av fullkontroll på att allt är helt ok tidsmässigt utan bara att det funkar när jag har tid.
Den enda som jag har lite extrakoll på så att det inte blir strul tidsmässigt är husbilen :p, men den behöver bara besiktning var annat år nu för tiden.

Det funkar bra för min del. M.v.h. JANKRO.

Jag är tyvärr också hemfallen åt lasten att ha många fordon, så där är vi nog ganska lika! :)
Däremot var det längesedan jag ägnade mej åt att besiktiga strategiskt på något sätt, sedan Bilprovningens monopol försvann
tycker jag att problemen med besiktningstider också försvann, om man själv är lite flexibel.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag brukar ta 1a dagen i månaden efter utgången tid så jag får en xtra månad (tung bil) mest för att jag kan och för att vi kör hela året :D och flyttar fram månaden 1 månad i taget, surt när den 1a är en helgdag men då får det bli på måndagen och så blir vi hemma o myser den helgen.
 
Toppen