• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Besikta husbilen.

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Hur svårt kan det va att boka en tid till besiktning, AB Svensk bilprovning.
Är jag den enda, annars om åren inga problem.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag vet inte men det borde väl funka ungefär lika på olika ställen i Sverige. Det kan vara ofta som det inte finns en tid att uppbringa när man letar, men sedan kan det dyka upp en hel rad med tider helt plötsligt.
Jag tror mig veta att de sparar lite tider till firmor verkstäder m.m. Kanske också personaltätheten kan göra sitt still. Men plötsligt kan det dyka upp en hel del tider de närmaste dagarna, i alla fall brukar jag uppleva det så.
Men om det verkar mer glest än vanligt så kan det kanske betyda sjukdom hos personalen.
Tyvärr har jag också en känsla av att i alla fall i mina hemtrakter så dyker friska tider upp någon gång på nattkröken och inte när man normalt är inne och tittar.
Det verkar ju också finnas en brytningspukt på vikt under eller över 3.5 ton på besiktningen, även om båda numera är PB2 på pappret.

M.v.h. JANKRO.
 

Nevisen

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Ale
HBK-Nr
13240
Medlemskap
2025
Har också råkat ut för att det inte finns tider på många veckor på bokningen via webben, då ringde jag istället och de trollade fram tider mycket närmare i tiden.
 

Kentx

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
25460
Medlemskap
2024
Jag fick till svar att dom inte för tillfället hade rätt kompetens för att besikta "lastbilar"
Dom försökte få in en gubbe, men det gick inte i närtid. Fick besiktiga på annan station.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Har också råkat ut för att det inte finns tider på många veckor på bokningen via webben, då ringde jag istället och de trollade fram tider mycket närmare i tiden.
Tack så tänker jag göra!!
Helsingborg Berga " närmaste sex veckor inte till gängligt" vad sysslar dom med.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det är lite olika med att vilja bestämma långt i förväg, i alla fall nu för tiden. P.g.av både nöje och allvar så vill jag för min del helst inte beställa tid längre bort än kanske en vecka framåt. Däremot så kan man ju då i stället försöka ha marginal innan körförbud inträder när man börjar.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Många stationer har även drive-in, brukar dock kosta en hundring till.
Ja och det är ju helt ok. att lägga lite extra tid och pengar just när man har tid. Men där jag brukar besikta tar de husbilar på samma banor som lastbilar, bussar m.m. och det var bara "personbilar" som kunde komma på drop in förr, nu vet jag inte om de ändrat något på det. Det kan ju också ev. bero på personalens olika utbildning/behörighet.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är lite olika med att vilja bestämma långt i förväg, i alla fall nu för tiden. P.g.av både nöje och allvar så vill jag för min del helst inte beställa tid längre bort än kanske en vecka framåt. Däremot så kan man ju då i stället försöka ha marginal innan körförbud inträder när man börjar.

M.v.h. JANKRO.

Hos oss brukar påminnelserna börja ramla in minst tre månader i förväg, varför skall man vänta tills alla marginaler är borta, besiktningsföretagen behöver ju kunna planera sitt arbete också?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag får körförbud 1/11, tänkte ställa av innan saltet kommer, men vill självklart avsluta säsongen med att besikta. Så jag kollade nyss lediga tider på den enda stationen inom 3mil som tar tunga fordon hur beläggningen ser ut.
Imorgon finns 4 lediga tider, resten av veckan 7-8 lediga tider varje dag,
jag avvaktar lite till med bokningen :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag får körförbud 1/11, tänkte ställa av innan saltet kommer, men vill självklart avsluta säsongen med att besikta. Så jag kollade nyss lediga tider på den enda stationen inom 3mil som tar tunga fordon hur beläggningen ser ut.
Imorgon finns 4 lediga tider, resten av veckan 7-8 lediga tider varje dag,
jag avvaktar lite till med bokningen :)

Varför vänta, är det någonslags sport att ta den sista tiden före körförbudet? :twitcy:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Varför vänta, är det någonslags sport att ta den sista tiden före körförbudet? :twitcy:
Nä ingen sport för mej,
men jag har hela livet bokat med kort varsel, t.o.m ställplatser bokar jag med kort varsel på gott o ont, det enda jag brukar ha framförhållning på är hotellrum i Stockholm, som e ett måste.
Sån e jag :rolleyes:
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Det är lite olika med att vilja bestämma långt i förväg, i alla fall nu för tiden. P.g.av både nöje och allvar så vill jag för min del helst inte beställa tid längre bort än kanske en vecka framåt. Däremot så kan man ju då i stället försöka ha marginal innan körförbud inträder när man börjar.

M.v.h. JANKRO.
Håller med, 1 månad innan sista, det har varit god marginal.
Nä Helsingborg Berga, en av 2 Ljuskyltar som kallar in nästa fungerade, kan det vara orsaken att inga tider dom närmaste 6 veckorna går att boka, så även Ättekulla!?
Ringde i dag, killen tyckte det också va konstigt.
Tar gärna emot tips om andra bilprov. över 3500 kg.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hos oss brukar påminnelserna börja ramla in minst tre månader i förväg, varför skall man vänta tills alla marginaler är borta, besiktningsföretagen behöver ju kunna planera sitt arbete också?
Hejsan, som jag skrev så vill jag inte långt i förväg bestämma tider för jag har ingen aning om det funkar med annat som dyker upp.
Men å andra sidan sett så är det ju inte jag som klagar på dåligt med tider, för jag har alltid hittat tid inom några dagar eller högst en vecka efter några kontroller av bokningssidan på den station som jag brukar åka till (en av de få extrastora från forntiden som fortfarande finns kvar).
Mer än en port och två bes.gubbar.
Bilprovningen.JPG
Ibland om jag vill trycka fram nästa besiktning så brukar jag leta reda på en tid första dagen på månaden med körförbud så man trycker nästa besiktning 15 månader framåt. Men bara tills man är nöjd med en tidsperiod som man då själv har valt och inte längre efter slutsiffran som förr var hopplöst på en del bilar med nitlott på slutsiffran.

M.v.h. JANKRO.
 

MiRe

HBK Medlem
Inlägg
2.335
Kommun
Klippan
HBK-Nr
18511
Medlemskap
2025
Håller med, 1 månad innan sista, det har varit god marginal.
Nä Helsingborg Berga, en av 2 Ljuskyltar som kallar in nästa fungerade, kan det vara orsaken att inga tider dom närmaste 6 veckorna går att boka, så även Ättekulla!?
Ringde i dag, killen tyckte det också va konstigt.
Tar gärna emot tips om andra bilprov. över 3500 kg.
Besiktiga Klippan. Där finns många lediga tider.
... //Micke
 
Toppen