• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Besikta husbil med AL-KO-chassi

Hasse o Majan

FD HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
UpplandsVäsby
HBK-Nr
3723
Medlemskap
2021
Besiktade husbilen idag hos Svensk Bilprovning i Rosersberg. Efter att ha läst i en husbilstidning att man inte bör lyfta husbilen i den bakre AL-KO-axeln. Ett AL-KO-chassi ska tydligen lyftas i den längsgående balkens lyftpunkter, alternativt lyfta i själva axeln men så nära längsgående balken som möjligt. Påtalade detta för besiktningsmannen och då uppstod viss osäkerhet. Efter att ha diskuterat med sina kollegor beslutade man att helt avstå från att lyfta bakaxeln. Man tillade att man skulle följa upp detta.

//Hasse
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Frågan om att lyfta AMC chassit i bakaxeln har varit uppe tidigare. Om man tittar i instruktionsboken så står det "Lyft aldrig fordonet i bakaxeln, framaxeln, oljetråget eller i transmissionen" det känns som det är rätt allmänt skrivit och alla förstår väl att man inte kan lyfta i tråget. Jag har inga problem med att lyfta i bakaxeln då den känns väldigt stabil. Att den skulle bli deformerad av att lyftas i har jag svårt att tro, men jag kan ha fel.

Bifogar instruktionsboken nedan.
 

Bilagor

  • amc-schweden-bordhandbuch.pdf
    1,3 MB · Visningar: 126

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag råkade ut för samma sak & fick svaret att "det gör vi alltid". Jag ville visa dom instruktionsboken men intresset var noll. Jag blev heligt förbannad & gick in till stationschefen, påpekade problemet & visade instruktionsboken. Jag påtalade också att antingen lyfter dom enligt instruktionsboken eller också godkänner dom utan att lyfta. Godkänna utan att lyfta kunde hon inte godta så jag bad om ett skriftligt intyg från henne om det påtalade problemet så kunde dom få lyfta som dom ville. Intyget skulle jag använda om axeln blev skadad & jag skulle kräva dom på en ny axel. Hon backade direkt & lyftet skedde enl. instruktionsboken.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Hur gör verkstaden. Axel röret vid ramen bär väl bilens vikt. Alko har inga rekommendation om lyft av deras axlar än två lyft punkter vid uti ram. Endast om ni har deras själv just. Nivå reglering. Skall den stängas av. Det är alko rekommenderar bilprovningen att göra. Be att får läsa deras kontrollplan av lyftning av alko axlar.
Mats
 
F

F.d. 55256

Guest
Har varit ute för samma problem vid test. Anledningen till förbudet är att det är torsionsfjädring, det vill säga det finns en stång inne i röret som vrider sig vid fjädringsrörelsen. Om röret deformeras funkar inte fjädringen som avsett. Efter påstötning vid provningen lyfte de i domkraftsfästena.
Ove.G
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Besiktigar på Opus i Mariestad och påpekade jag att de inte fick lyfta Alko-axeln 2014, efter att jag ställt frågan hos Alko. Besiktningsmännen kontaktade då ledningen hos Opus, att utrustningen inte klarade kraven. Sedan har de inte lyft hb.n på grund av detta fram tills nu. Nu 2018 så har de byggt om så nu är lyftet gjort, så nu snurrade hjulen igen.
Vi hade Alko-axel även förra bilen också och de lyfte på fel sätt även då!!!
Bengt
 
Toppen