• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Besikta bilprovning

algutsrum210

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
4125
Medlemskap
2025
Jag var för ett tag sedan och besiktade min husbil på en Besiktastation, ingen anmärkning, när jag var där inne så ramlade en reklamskylt ner från väggen och på husbilen och gjorde ett hål i plåten (ca 5cm ).Jag trodde att jag skulle få ersättning , men enligt dom så kunde de inte ske att det kunde bli ett hål. Jag har kopplat in försäkringsbolaget (Dina) så det är under utredning. Vi får se hur det slutar. Först när jag kom hem upptäckte jag skadan.

F

F.d. 53012

Guest
Sv: Besikta bilprovning

Inget snack deras ansvar inom deras väggar dom bör ha försäkring mot detta annars är dom totalt kundfientliga stå på Dig.

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025

Vad tråkigt när inte orsakade part tar på sig skadan!
Jag tror att du ska göra en polisanmälan, där förloppet beskrivs. Den behövs troligtvis när du har kontakterna med försäkringsbolaget, eftersom det är skadegörelse. Positivt är ju om det finns något vittne till skadegörelsen. Det viktiga är ju att slippa självrisken i försäkringen.
Jag har ett exempel när en hantverkare missade att dra en rörskarv i vårt hus, vår husförsäkring blev inkopplad, men jag slapp självrisken.
Lycka till!
Bengt

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Är det inte svensk naivitet att själv betala en skada som någon annan bevisligen orsakat? När den egna försäkringen betalar så är det den skadelidande som betalar, oavsett om man slipper självrisk eller ej.

Betalar inte Besikta så polisanmäl för skadegörelse.

På vägen har du en handfull HBK-medlemmar som följer ärendet.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Skadegörelse är ett brott. Detta är en olyckshändelse.

I Svensk rätt är den som vållar en skada för annan skyldig att ersätta skadan.
Rätt väg att gå är att anmäla det inträffade till sitt eget försäkringsbolag , sedan får detta bolag avgöra om de ersätter skadan och kräver ersättning från besiktningsbolagets försäkringsbolag eller om de rent av stämmer besiktiga.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Det är tråkigt att trådskaparen råkat ut för detta, men jag förstår inte vad det är för brott som ska anmälan. Skadegörelse är ett uppsåtsbrott vilket kräver att den som gör skadan ska ha menat att göra den, eller åtminstone helt struntat i att det blev en skada när vederbörande gjorde handlingen som orsakade skadan.

Jag rekommenderar istället att dokumentera händelsen så bra som möjligt. Skriv ned händelseförloppet, anteckna tid och plats, försök att få tag på namnen på de som gjorde besiktningen. Dokumentera skadan med beskrivande text, mät den, fotografera den med översiktsbild, där man ser vart skadan är belägen på husbilen, fotografera med närbild och helst med en detaljbild (makrofoto) så skadan fyller upp hela bildformatet. Lägg ett måttband eller tumstock bredvid skadan, så att man ser skalan tillsammans med skadan. Notera även vad det var för reklamskylt, beskriv hur den såg ut, hur stor den var, vart den hängde. Helst skulle det vara bilder på hur den såg ut och hur den hängde.

Dokumentera, anteckna, alla kontakter med besiktningsfirman.

Detta kanske verkar omständligt, men ju bättre dokumentation, desto större chans att lyckas att få sin rätt. Tro mig.

Johan K.

Toppen