Sv: Besikta bilprovning
Det är tråkigt att trådskaparen råkat ut för detta, men jag förstår inte vad det är för brott som ska anmälan. Skadegörelse är ett uppsåtsbrott vilket kräver att den som gör skadan ska ha menat att göra den, eller åtminstone helt struntat i att det blev en skada när vederbörande gjorde handlingen som orsakade skadan.
Jag rekommenderar istället att dokumentera händelsen så bra som möjligt. Skriv ned händelseförloppet, anteckna tid och plats, försök att få tag på namnen på de som gjorde besiktningen. Dokumentera skadan med beskrivande text, mät den, fotografera den med översiktsbild, där man ser vart skadan är belägen på husbilen, fotografera med närbild och helst med en detaljbild (makrofoto) så skadan fyller upp hela bildformatet. Lägg ett måttband eller tumstock bredvid skadan, så att man ser skalan tillsammans med skadan. Notera även vad det var för reklamskylt, beskriv hur den såg ut, hur stor den var, vart den hängde. Helst skulle det vara bilder på hur den såg ut och hur den hängde.
Dokumentera, anteckna, alla kontakter med besiktningsfirman.
Detta kanske verkar omständligt, men ju bättre dokumentation, desto större chans att lyckas att få sin rätt. Tro mig.
Johan K.