• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Besök av små råtter,hur gör man.

F

F.d. 50010

Guest
Vår Husbil stod i en stor maskinhall på en nästan öde bondgård.Vi var lyckliga för att den stod under tak,,,Men några små råtter fanns inne i bilen.Vi gillrade en fälla ,med god ost.Men vi blev bara av med osten.Det var små lortar här och där.En glömd handuk ,var ett litet bo,,,,,,dessutom hade vi lite kvar på garantin,,,Och fick besked på Husbilsfirman ,att KNAS i Tyskland var på fallrepet,,när vi behövde byta en plåt ,för det finns grävlingar på Öland,,Är det någon som vet mer,,?
En fråga till.Hjälper det att ställa husbilen på aluminiumfolie,,,skrämmer det råtter ??
Men vi får fira jul ändå. Och önska alla i klubben God Jul.
Från husbil 546.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Besök av små råtter,hur gör man.

Lägg in lite ene ris jag har lagt i diskhon.
Sedan har jag hört att de ej gillar folie med krossat glas i.
Men krossa så mycket glas o vira in!
Men lägg ej en riset på golvet eller ngt tyg.Ngr diskbaljor kan man ju ha det i. Förresten det är väl bara möss är det råttor så får du lura in dom i en bur./susanne
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Besök av små råtter,hur gör man.

Gör ett litet trivsamt musbo på ett lämpligt ställe i antingen husbilen eller i lokalen och se till att där finns värme, mat och dryck i tillräckliga mängder, så håller sig djuren där och orsakar ingen skada. :santa-3-icon:

Fast det kanske drar dit ännu fler möss. :quest:

Tänkte inte på det! :twitcy:

Jappe :swoon:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Besök av små råtter,hur gör man.

Jag har fått för mig att enriset ska ligga runt hjulen därför att mössen inte tycker om att trampa på dom stickiga barren.
:santa1:
 

Bengt Rehngren

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1508
Medlemskap
2024
Sv: Besök av små råtter,hur gör man.

hej
Vi provar en elektronisk apparat från Claes Ohlson som uppges skrämma iväg dom små rackarna med hjälp av högfrekvent pip som varierar i olika frevenser för att mössen inte skall vänja sig vid oljudet.
Hittills inga objudna besökare och skall kolla läget imorgon igen.

mvh
Bengt
 
F

F.d. 55334

Guest
Sv: Besök av små råtter,hur gör man.

Alla tips är värda att prövas. Men jag har prövat "raggargran" i Fiestan och det hjälpte inte när jag hade glömt äpplen i bilen. Det sägs att möss inte gillar starka lukter. När jag hade sprayat mormors efterlämnade Diorissimo i garderoben i huset fick den vara ifred den vintern. Imorgon ska jag kolla om alla raggargranar i LT31an gjort effekt. Annars blir det Diorissimo, möss huka er.
----
Men möss är inte sjukdomsframkallande på samma sätt som råttor. Fast visst kan de förstöra!
 

Siv o Hans

FD HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
977
Medlemskap
2023
Sv: Besök av små råtter,hur gör man.

Hej Gunvor & Rune .

Mössen kommer troligen in via motorrummet, låt motorhuven vara öppen, mössen tycker inte om ljusa platser.
Gillra 4-5 fällor om vardera framhjulen med ost eller nötter .

Jag har provat med havre i en avklippt plastmugg eller liknande , 1/2 cm hög , som jag satt fast på fällan med gott resultat. Även provat med stora Råttfällor .

Havre är en naturlig föda som dom luktar sej till på långt avstånd .

God Jul på er alla .
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Besök av små råtter,hur gör man.

Hej!
Hänvisar till ett tidigare svar jag gav!

Hade problem med möss för 3 år sedan. Märkte att de varit inne, så jag satte in fällor och dom försvann efter ett tag. Tyvärr så märkte jag när våren började komma att bilen inte hade blivit skadefri. Ett laddningsproblem visade sig vara ett musbo i kabelhärvan genom torpedväggen. De små liven hade använt kabelisolering att bygga med :msn_angry: , så det hela slutade med en nätt räkning på ca 9 000:-.:wall:


Nu sätter jag alltid in en liten språngbräda med en trampolin i änden. På trampolinen är det en liten "godsak" fastsatt.:mat:

Finns att köpa på Granngården, men man får absolut inte sätta den på en spann med glykolvatten. :( Det är nämligen djurplågeri :confused:


/Thomas
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Besök av små råtter,hur gör man.

Ett gammalt bonnknep att slippa möss i husgrunden var att lägga in Lippsticka under husgrunden. Kan kanske fungera för husbilen också?
 
F

F.d. 6068

Guest
Sv: Besök av små råtter,hur gör man.

Vi har katter:santa1::singing-icon::singing-icon:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52929

Guest
Sv: Besök av små råtter,hur gör man.

Prova med illerspillning istället för enris.
 
F

F.d. 29758

Guest
Sv: Besök av små råtter,hur gör man.

Hej på Er. Gul LÖK som är finhackad har hjälpt mig under många år! Lägg ut det på appatallrikar på 4 - 5 ställen. Kan behöva bytas när den värsta doften hhar lagt sig ! Lycka till
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Besök av små råtter,hur gör man.

När ni gillrar musfällan ladda med en bit av fettet på julskinkan. Fett är energirikt och det vet mössen är bra när det är kallt !
// Göte J:santa1:
 
F

F.d. 6057

Guest
Sv: Besök av små råtter,hur gör man.

Vi har också katter och aldrig haft några problem med möss.:santa1:
 
Toppen