• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Beror det på halkan?

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
I dag f.m. körde jag sträckan Ödeshög - Linköping, 7 mil. Jag kände direkt att vägunderlaget var förrädiskt och nöjde mig med 90 trots tillåtna 120. En mittsträng och moddigt vänster körfält minskade omkörningslusten ordentligt.

Långtradarna höll 90 och t.o.m. lägre fart. Då skall man inse att det är klokt att ta det lite lugnt.

På den korta sträckan till Linköping räknade jag till 3 avåkningar, en personbil på sidan, bärgning pågick, ganska snart en långtradare liggande nära nog på rygg samt blåljus mitt för Linköping som jag inte kunde se anledningen till.

Klart att det inte beror på halkan, då skulle ju ALLA köra av. Däremot tror jag att den höga farten och de häftiga omkörningarna som helt klart gick i minst 120 har en viss inverkan på "ligga på taket"-statistiken.

Jag konstaterade idag, liksom vid många andra tillfällen, att vissa bilmärken är överrepresenterade med extra hög fart.

:confused:
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Beror det på halkan?

Javisst är det farten, en del kör ju som om det vore sommarväg, och alldeles för nära , här strax norr huddik var det en som i hög fart körde in i två nykrockade bilar o då vart det 3 plötsligt, nej det borde vara hastighetsbegränsnig vintertid, kunde kombineras med vinterdäcklagen eller klockomställningen , vintertid = 30km sänkning på 110väg 20km på 90väg då behövde man inte skylta om ..hälsningar Lasse
 
Toppen