I dag f.m. körde jag sträckan Ödeshög - Linköping, 7 mil. Jag kände direkt att vägunderlaget var förrädiskt och nöjde mig med 90 trots tillåtna 120. En mittsträng och moddigt vänster körfält minskade omkörningslusten ordentligt.
Långtradarna höll 90 och t.o.m. lägre fart. Då skall man inse att det är klokt att ta det lite lugnt.
På den korta sträckan till Linköping räknade jag till 3 avåkningar, en personbil på sidan, bärgning pågick, ganska snart en långtradare liggande nära nog på rygg samt blåljus mitt för Linköping som jag inte kunde se anledningen till.
Klart att det inte beror på halkan, då skulle ju ALLA köra av. Däremot tror jag att den höga farten och de häftiga omkörningarna som helt klart gick i minst 120 har en viss inverkan på "ligga på taket"-statistiken.
Jag konstaterade idag, liksom vid många andra tillfällen, att vissa bilmärken är överrepresenterade med extra hög fart.

Långtradarna höll 90 och t.o.m. lägre fart. Då skall man inse att det är klokt att ta det lite lugnt.
På den korta sträckan till Linköping räknade jag till 3 avåkningar, en personbil på sidan, bärgning pågick, ganska snart en långtradare liggande nära nog på rygg samt blåljus mitt för Linköping som jag inte kunde se anledningen till.
Klart att det inte beror på halkan, då skulle ju ALLA köra av. Däremot tror jag att den höga farten och de häftiga omkörningarna som helt klart gick i minst 120 har en viss inverkan på "ligga på taket"-statistiken.
Jag konstaterade idag, liksom vid många andra tillfällen, att vissa bilmärken är överrepresenterade med extra hög fart.