• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Berit

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.685
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Hur har ni det i stormen? Här på Lisseberg camping är det inte så farligt mycket blåst,
men en del regn.
HaDe Hasse:mcride:
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Berit

Här blåser det rejält nu och värre ska det bli så vi håller i hatten. Kryper under filten och sitter framför brasan som värmer gott.
Kram Gunilla
 
F

F.d. 1370

Guest
Sv: Berit

Nu börjar det kännas riktigt ordentligt. Här mitt i Skåne har vinden fritt spelrum och den har ökat påtagligt i styrka. Regnet faller inte längre lodrätt, utan kommer ilsket vågrätt!
En del träd viker sig oroväckande och mindre grenar far vilt omkring.

Luttrad av oväderna de sista åren, är allt förberett - vatten är upptappat, batterier kollade, extra ved till öppna spisen inburen osv. Datorn laddad till 97%. Skulle det risa till sig, så har vi "Stormakuten" (= husbilen), med värme, vatten, gas och egen el. Känns tryggt!

Hör just på radion att man nu bör hålla sig inomhus och undvika bilåkande. Vindstyrkan motsvarar just nu ca 110 km/tim.

Och detta är bara början, värst skall det bli mellan kl 18-23........!!

Nils
 
F

F.d. 50042

Guest
Sv: Berit

Så mycket träd som Liseberg har så är det befogat att hålla stängt!
Dessutom 5 miljoner lampor som kan drälla ner. Håll er inomhus!

Bosse
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Berit

Även vi har krupit in i vår Wigwam till tjutet av blåsten och den värmande
kaminens luftspjäll som låter som en ångvissla. Då och då dansar takpannorna cancan . I den 25 sekm hårda stormen har grannens julgran lagt sig ner men belysningen tycks ännu fungera. Dags för en kopp het julglögg!

trevlig advent
Fincan
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Berit

Wirehuset tog stryk. Karbinhakarna som låser vajrarna ner mot sargen drogs sönder på ena sidan - för klent dimensionerade.
 

Bilagor

  • P1010639.JPG
    P1010639.JPG
    5,7 MB · Visningar: 13
  • P1010641.JPG
    P1010641.JPG
    5,8 MB · Visningar: 8
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Berit

Det var väldigt många träd på och längs vägarna i natt!
I övrigt var det inga problem här hemma. Ström hela tiden. E-on har fått till det till slut och det tackar vi för!
Motorsågen och joggingskorna fick jobba hårt, liksom hjärnan för att hitta alternativa vägar :D
 

vitaby

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
2521
Medlemskap
2021
Sv: Berit

Nu är det måndag kväll och vädret är helt lugnt. Vi har nog haft tur, trots att det varnades för att Österlen hade en klass 3 varning, så har vi i Vitaby haft ström hela tiden!
Vi är anslutna till Österlenkraft, och de har varit duktiga på att hålla oss med el.
Även telefonen har fungerat här hela tiden.:)

Karin o Rolf i Vitaby
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Berit

Wirehuset tog stryk. Karbinhakarna som låser vajrarna ner mot sargen drogs sönder på ena sidan - för klent dimensionerade.

Kollat med Wirehus-leverantören. Karbinhakarna (övre bilden) är för dåliga - dom använder inte sådana längre utan snabblänkar med skruv istället (oskarpa telefonbilder - nu är det för mörkt för att ta nya bilder).

Ni som har Wirehus som är 3 år eller äldre - kolla era vajerfästen!
 

Bilagor

  • 20111128102.jpg
    20111128102.jpg
    591,8 KB · Visningar: 4
  • 20111128101.jpg
    20111128101.jpg
    651,7 KB · Visningar: 6
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Berit

Träramen är fäst med 8 gjutna plintar. Stålramen är skruvad med franska skruv i träramen.

Det var inte markfästet eller ramen som gav med sig utan karbinhakar (som den på övre bilden) som gick av.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Berit

Vi åkte från Essen kl 14.15 i söndags och var hemma måndag morgon kl 06.00 , färjorna gick ju inte så det fick bli bron men den var stängd för vindkänsliga fordon och vi hade en minibuss och det gick bra , vindstrutarna stod rakt ut utan några veck .
Det var värre nordTyskland och i Danmark än när vi kom till Sverige men vi kom kanske lite sent .

Vid Landskrona hade en flytdocka slitit sig och låg vid motorvägen : Flytdocka pÃ¥ drift i stormen - hd.se en stor skylt hade blåst ner som stod längs med motorvägen så vi fick åka inåtlandet och ut på motorvägen högre upp .
Mellan Halmstad och Ljungby så hade dom röju upp på vägen men det låg pinnar i storlek som jag lägger i braskaminen kvar på vägen .

Hur många knäckta flaggstänger vi såg vet jag inte men det var många .

Tur vi inte åkte cabriolet .....
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Berit

Fråga till Roland & Viola, hade ni kryssen monterade både i för och akter? Förresten en fråga till, om jag nu kommer ihåg rätt. Har ni besökt Iföverkens industrimuseum? Vsst var det skitfint.
Jag har vantskruvar på mina vajrar i gavlarna, har fungerat bra.
 

Bilagor

  • vantskruv.jpg
    vantskruv.jpg
    2,2 MB · Visningar: 3
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Berit

Fråga till Roland & Viola, hade ni kryssen monterade både i för och akter? Förresten en fråga till, om jag nu kommer ihåg rätt. Har ni besökt Iföverkens industrimuseum? Vsst var det skitfint.
Jag har vantskruvar på mina vajrar i gavlarna, har fungerat bra.

Bara i "akter". På vårt hus är hålen för små för att det ska gå att montera med vantskruvarna neråt på långsidorna. Vi har vantskruvarna neråt på bakgaveln och uppåt på långsidorna.

Har inga vajrar i fören - öppet så att man kan köra ut och in.

Vi har ännu inte lyckats hitta någon dag när dom är öppna samtidigt som vi har varit där och ryckt i dörren. Deras annonserade öppettider stämmer inte - antar det är frivilliga som kan ha varit sjuka eller nåt - vi har nog haft otur. Men vi är fast beslutna om att besöka skithusmuseet någon gång. Vi brukar chansa att åka dit som en utflykt när vi har gäster. Nån gång ska det lyckas.

Sen ser jag på er bild att ni har just de karbinhakar jag varnade för. Om ert hus står utsatt för vind - byt ut dem! Ring Jarex - han hjälper er.

Hälsningar
Roland
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Berit

Det är klart att man kan spänna, men förstår inte hur det skulle hjälpa? Vinden slet sönder karbinahakarna - dom försvann helt enkelt...... Enligt både mig och Jarek på Wirehus är dom för klent dimensionerade. Wirehus levereras numera inte med sådana karbinhakar.

Däremot finns det en annan faktor - vi har en s.k. konsoll i stället för vajrar och stolpe framför entredörren till husbilen. Det är en konstruktion som spänner upp via en "Ministolpe". Den är naturligtvis en svaghet i konstruktionen som belastar övriga vajrar och ben lite extra. Efter samråd med Wirehus ska vi ta bort den och ersätta den med en stolpe och vajrar.

Konsoll.jpg
 
Toppen