• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ber om råd för blivande husbilsägare.

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Hejsan.
Jag är fascinerad av denna husbilssida. Så mycket info man kan få nytta av. Men när det kommer till själva kärnan, vilken husbil skall jag välja,då blir det svårt. Jag förstår att smaken är olika,men ändå,förstå mina frågor:
Detta skulle passa in på vår första husbil:
* maxbelopp 130.000 kr
* alkov
* diesel,helst turbo
* max 6 meter
* import,gärna
* privatköp,gärna
* ej fönster framtill i alkoven
* finns någon kritisk milgräns att beakta?

alltså: vilka modeller skall undvikas, och vilka skall vi titta extra på?
(precis som med personbilar måste det väl finnas kvalitetsskillander)

Allt som hjälper oss på traven framåt mot ett bra husbilsköp ber vi i förhand att tacka för.
mvh
Werner
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Ber om råd för blivande husbilsägare.

Hej Werner och välkommen! :yes:
Det finns ganska många trådar här på hemsidan som behandlar just din fråga.
Om du väljar att bli medlem får du tillgång till samtliga.
Som första tips kan nämnas två internetsidor, Bytbil.com - bil bilar beg bil & Blocket.se - Sveriges största Köp & Sälj marknad .:spinny:

Där finns det en del att välja på och det är ganska lätt att sätta egna sökparametrar
som ex. pris.

På frågan om vilka modeller/fabrikat som är bäst/sämst, tror jag du kan få lika många svar som det finns medlemmar på denna sidan.

Lycka till med husbilssökandet.

/Thomas & Lena
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Ber om råd för blivande husbilsägare.

Hej på Dig. Kan bara instämma i vad Rambo skriver.
Kunde inte skriva detta bättre själv.

Vad det handlar om är hur Eran situation är just NU.

För det jag har lärt mig över åren är att det som var aktuellt igår gäller inte idag.
Alltså jag menar att man måste ställa sig själv frågan -Vad vill jag ha idag-?? Vad är det som är viktigt just nu?? - Är det att bilen måste gå i minst 130 eller är det en annan detalj som kanske Frugan tycker är viktigare A. S. O.

Kontentan av detta??:confused:
Är- Mycket svårt att ge råd.
Det som gäller för Er kanske inte passar för mig?

Detta krånglar väl till det ytterligare men sånt är livet, hälsar kurt.b

:confused: ;) :D
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.280
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ber om råd för blivande husbilsägare.

Som sagt, omöjligt att råda utan att veta väldigt mycket om era liv och familjesammansättning och fritidssysselsättningar och resvanor och komfortkrav och semesterperioder och ålder och...

Listan kan bli hur lång som helst.

Viktigt är att se så många varianter som möjligt. Prova dessutom hur det känns att röra sig i bilen, sitta i stolar och soffor, ligga i sängar mm. Jag har gjort detta alldeles nyligen och kan lugnt konstatera att de som designar husbilar i många fall aldrig nyttjar sådana fordon själva. Möjligtvis har de frågat några husbilsanvändare. Knappast mera.

Jag har varit inne i bilar där jag inte kan sitta på toaletten med dörren stängd, knäna tog emot. Det finns bilar där toan är så högt monterade att även mina fotsulor inte når ner till golvet (jag är 192cm). Det finns exempel på bilar där du inte kan använda köksbänken för locket till spisen eller diskhon blockerar en stor del av ytan. Fönster sitter helt felplacerade, för långt ner mot madrasserna i sängar. En fabrikant hade löst detta genom att skicka med en formsågad bräda som passade i fönstret i stället för att montera ett smalare fönster eller montera fönstret högre upp.

Många tokigheter finns det alltså. Det gäller att prova, testa och försöka leva sig in i användningen av bilen.

Lycka till och ha inte för bråttom i valet. Och acceptera att det val ni gör nu antagligen inte kommer att passa om några år. Livet förändras ständigt.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Ber om råd för blivande husbilsägare.

Tack för era svar, speciellt till dig Michael som mer försökte bena ut "problematiken". Om man nu inte vill utesluta några speciella märken, kan man då istället välja bort årgångar eller rekomendera från och med.... (somsagt tänkt maxpris 130000)?
Ex när kom nyare modeller ut, rent generellt alltså?

mvh
Werner
 
F

F.d. 3598

Guest
Sv: Ber om råd för blivande husbilsägare.

Hejsan, om ni är helt nya på det här med husbilar vill jag rekomendera er att hyra lite olika modeller innan ni bestämmmer er.

Att köpa en husbil i tänkt prisklass är en chansning. Och dessutom svårare att bli av med i takt med att nyare modeller dyker upp på marknaden. Om man tittar på en -02 eller -07 så är det ljusår som skiljer i kvalite´och utförande.

I Svedala finns Husbilscentrum, dom drar av halva hyran om man bestämmer sig för köp efter att ha hyrt bil. De har även en del begagnat att titta på.

Lycka till.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Ber om råd för blivande husbilsägare.

Tack för ditt svar husbilsteknikern. Jag har faktiskt redan varit där,och för dom pengarna vi satt upp för husbilsköp, fanns överhuvdtaget inget som var anständigt.Tyvärr.
Det där med kvalite är också en sak jag funderat på. Jag tror nämligen inte att kvaliten på husbilar,båtar,hus eller andra prylar var sämre förr, kanske tom bättre. En annan fråga till dig:
Kan man acceptera en fuktskada? vad jag förstår är det ganska vanligt med fuktproblem på husbil. Skall man i förebyggande syfte undvika alkov med fönster framtill?
Jag var även inne på mycket intressant tysk husbilssida, i likhet uppbyggd som denna eminenta husbilsklubbssida. Man försöker ju plocka lite info både här och där och så småningom har man kanske "gafflat" in sina favoritobjekt.
mvh
Werner
 
F

F.d. 3598

Guest
Sv: Ber om råd för blivande husbilsägare.

Jo det ligger något i det du säger. Men tyvärr är det så att när det gäller fukt så är det mycket konstruktionen som inbjuder till fuktskador. Men man har lärt sig på senare årgångarna. Från -02 börjar det bli riktigt bra, och en Burstner eller Dehtleff från den tiden vill jag påstå har mer att "ta i" än vad man producerar idag. Tyvärr anser jag att dom har ett alldeles för högt prisläge för att det skall kännas motiverat att välja en begagnad framför en ny bil.
 
F

F.d. 14038

Guest
Sv: Ber om råd för blivande husbilsägare.

:yes: ett bra sätt tror jag är att åka till Elmia och söka upp några av oss i klubben, se på våra bilar och prata med oss. Hyr sedan en bil som du tror att du skulle trivas med och kolla om det stämmer. Därefter får du söka efter en sådan.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Ber om råd för blivande husbilsägare.

Till min lista kan jag ytterliggare bifoga:
* ej högre än 3m (beroende på högre avgift vid körning i Europa, enligt medlemmen
Thomsen.Tack.
* enligt hörsägen, undvik: elnaghl,fendt och euromobil ( tydligen kvalitetsbrist--gäller alltså "mina årsmodeller"-90-95. Rätt eller fel?
* undvik bensinbilar.
*Ac kan man kanske inte förvänta sig i denna prisklassen, men verkar vara ett krav vid halv eller helintegrerade bilar.
* kolla in dom "nyare" modellerna runt 94-95
* bättre med Fiatdieseln än Peugeot dieseln (även detta noterat i samtal med "expert".
Dessutom lättare att få tag på reservdelar och billigare. Rätt eller fel?

Tja, såsmåningom har kanske även jag en husbil och en ny livsstil.:mcride:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 164

Guest
Sv: Ber om råd för blivande husbilsägare.

Jag ville bara tipsa om Bengt i Örkelljunga .
Jag har inte handlat min bil där men föra hösten hade jag och min sambo samma sökande som du har nu och det gav väldigt mycket att gå runt bland hans stora lager av begagnat och se vilken lösning som passade just ås best
Mvh Jörgen
 
F

F.d. 11858

Guest
Sv: Ber om råd för blivande husbilsägare.

Hej.
Vi letade och tittade,provsatt, provlåg,"tjötade"med försäljare och andra husbilsägare på mässor i fem år+prenumererade på husvagn/husbilstidning.Nu har vi haft vår Frankie i två somrar....och har inte ångrat oss. Vi tycker att det var bra att skynda långsamt även om man ville ha en direkt! det är ju en rullande sommarstuga, även pengamässigt, så ha bråttom är inte bra....vink vink/Anneli
ps. denna utmärkta sida hade vi inte hittat då....:yes:
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Ber om råd för blivande husbilsägare.

Tack för era svar.
Internet är ju en enorm källa. Jag har även varit inne på Bengt i Örkelljunga och tycker när jag jämför att han har bra priser.
Men mer konkret ; Frankie och Arca, vilka bilar valde ni ? Ni verkar ju ha gått grundligt tillväga och det kunde kanske hjälpa oss på vägen.
mvh
Werner
 
Toppen