M
Michael 2000
Guest
Berättelse om husbilsköp i Tyskland
Det viktigaste och mest tidskrävande var till att börja med att bestämma vad vi ville ha för bil. Utbudet är ofantligt stort i Tyskland.
Sedan valde vi att köpa till hösten för att prisnivån är bättre och säljare som har försökt i flera veckor att sälja sin bil utan framgång är benägen att acceptera ett lägre bud.
Vi sökte både på Mobile.de som är en ren annonssida.
http://www.mobile.de/cgi-bin/searchPublic.pl?
=1&bereich=womo&category=1400&sr_qual=GN&sprache=8
och Ebay.de
http://fahrzeuge.search.ebay.de/wohnmobil_Wohnwagen-Wohnmobile_W0QQfromZR34QQsacatZ44794
Ebay är en auktionssite och kräver lite känsla och kännedom. Jag brukar bjuda den sista minuten innan auktionstiden löper ut.
Detta för att jag inte vill driva upp priset i förväg.
Det finns möjligheter att kontakta säljaren på denna auktionssite och fråga allt man vill. Även att etablera telefonkontakt. Ha ni aldrig varit på en sådan sida så leta upp vad som helst och följ auktionen samt iaktta hur det går till.
Hittar ni något som är roligt, kanske någon rolig pryl så kan ni för skojs skull bjuda.
Kom ihåg att ett lagt bud är bindande.
Ni hittar allt på denna sida. Från veteranbilar till begagnade strumpor, livsmedel, musikinstrument, böcker, konst och verktyg. Det är skoj att leta där.
Till att börja med letade vi upp 100-tals olika bilar för att få en priskänsla. Först då upptäcker ni om någon bil är särskilt prisvärd. Utrustning, antal tidigare ägare, har den gått som hyrbil, servicebok och besiktningspapper är ett krav.
Vi försökte hålla oss till privata säljare. Dels för att det är lättare att förhandla priset, dels och nu kommer en viktig punkt, jag begärde att få köra bilen på deras reg.skyltar upp till Sverige.
På så sätt slapp jag mycket krångel med tillfälliga skyltar, försäkring för 1-2 dagar och jag sparade tid.
I praktiken är det så att efter undertecknandet av köpehandlingar få man som köpare det tyska
(Fahrzeugbrief) Fordonsbrevet. Detta dokument byter normalt ägare vid betalning.
Eftersom bilen inte är avregistrerad i Tyskland måste gamle ägaren behålla detta dokument.
Vid ankomst i Sverige monterade jag ner skyltarna och skickade dom till den gamle ägaren.
Han tar då brevet och skyltarna och går till det tyska bilregistret och avregistrerar bilen och sig själv som ägare. Sedan måste han skicka fordonsbrevet till er för det kräver svenska reg.besiktningen av er.
Det kan vara att det finns säljare som inte går med på detta men i regel vill dom sälja och är tillmötesgående. Ifall att dom inte går med på det kan ni antagligen avstå eller ni måste följa säljaren till det tyska bilregistret där avregistreringen äger rum. Sedan köper ni exportskyltar där och tecknar försäkring för hemfärden.
Bilhandlare är i regel dyrare och det är svårare att förhandla om priset. Större etablerade bilhandlare ordnar i regel allting med skyltar och försäkring åt er men det kostar en hel del extra.
Jag räknade vad det kostade oss att hämta bilen från nordtyskland.
. Resa till flygplatsen i Sverige (Skavsta) 270,-,
Flyg 2 personer Ryan air till Lübeck 1004,-
Biljetter i Tyskland 300,-
Färja och Öresundsbro tillbaka 1306,-
Bränslekostnader tillbaks till Sverige 1500,-
Total 4380,- Skr.
Om ni förenar det hela som en nöjesresa och handlar lite på kontinenten t.ex. öl, sprit och diverse
Då kan ni lägga vinsten av det billiga inköpet med in i kalkylen.
Jag gjorde så och hamnade på en hämtkostnad av bilen på 1380,- kronor.
Detta är en mycket låg kostnad tack vare dom tyska reg.plåtar som jag körde på
och de kombinerade inköpen som jag för övrigt inte hade kunnat göra utan denna resa.
Första kontakt.
Till att börja med etablerade jag kontakt via Internet och telefon. Jag talade om för säljaren att det är väldigt viktigt att jag får en så noggrann beskrivning som möjligt på grund av min långa och dyra resväg. Fråga även efter flera bilder. Sedan får man lita på sin magkänsla och sin människokännedom om man ha hamnat rätt eller inte.
Bilar som har haft en ägare som är lite äldre är att föredra. För det mesta är bilarna vårdade och regelbundet servade samt det allt finns dokumenterat.
Fråga efter dokumentation. Avstå om det inte finns sådan.
Språkproblemet är nog det största. Försök om det fungerar med engelska. Om det inte fungerar försök att hitta någon som talar tyska och kan framföra er sak i förväg.
Är det kris så kontakta mig så kan jag hjälpa till.
Här är bilen som vi köpte.
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=170145921966&ssPageName=STRK:MEWA
IC&ih=007
Träna lite tyska?
Nu återstå den svenska reg.besiktningen.
Här är det en klar fördel att ni köper en bilmodell som redan finns typgodkänd i Sverige. Annars blir det en omfattande reg.besiktning som är dyr.
Finns er modell redan i Sverige så blir det bara en jämförande reg.besikting som är avsevärt billigare.
Räkna då med ca 10000,- kronor men jag återkommer om detta.
Ha precis i går skickat dom tyska skyltarna tillbaka och vänta på brevet.
Utan brevet fungerar ingenting i Sverige.
Hoppas att jag inte glömt något.
Återkommer med detaljer gällande reg.besiktning när den är klar.
Hälsningar
Michael
Det viktigaste och mest tidskrävande var till att börja med att bestämma vad vi ville ha för bil. Utbudet är ofantligt stort i Tyskland.
Sedan valde vi att köpa till hösten för att prisnivån är bättre och säljare som har försökt i flera veckor att sälja sin bil utan framgång är benägen att acceptera ett lägre bud.
Vi sökte både på Mobile.de som är en ren annonssida.
http://www.mobile.de/cgi-bin/searchPublic.pl?
=1&bereich=womo&category=1400&sr_qual=GN&sprache=8
och Ebay.de
http://fahrzeuge.search.ebay.de/wohnmobil_Wohnwagen-Wohnmobile_W0QQfromZR34QQsacatZ44794
Ebay är en auktionssite och kräver lite känsla och kännedom. Jag brukar bjuda den sista minuten innan auktionstiden löper ut.
Detta för att jag inte vill driva upp priset i förväg.
Det finns möjligheter att kontakta säljaren på denna auktionssite och fråga allt man vill. Även att etablera telefonkontakt. Ha ni aldrig varit på en sådan sida så leta upp vad som helst och följ auktionen samt iaktta hur det går till.
Hittar ni något som är roligt, kanske någon rolig pryl så kan ni för skojs skull bjuda.
Kom ihåg att ett lagt bud är bindande.
Ni hittar allt på denna sida. Från veteranbilar till begagnade strumpor, livsmedel, musikinstrument, böcker, konst och verktyg. Det är skoj att leta där.
Till att börja med letade vi upp 100-tals olika bilar för att få en priskänsla. Först då upptäcker ni om någon bil är särskilt prisvärd. Utrustning, antal tidigare ägare, har den gått som hyrbil, servicebok och besiktningspapper är ett krav.
Vi försökte hålla oss till privata säljare. Dels för att det är lättare att förhandla priset, dels och nu kommer en viktig punkt, jag begärde att få köra bilen på deras reg.skyltar upp till Sverige.
På så sätt slapp jag mycket krångel med tillfälliga skyltar, försäkring för 1-2 dagar och jag sparade tid.
I praktiken är det så att efter undertecknandet av köpehandlingar få man som köpare det tyska
(Fahrzeugbrief) Fordonsbrevet. Detta dokument byter normalt ägare vid betalning.
Eftersom bilen inte är avregistrerad i Tyskland måste gamle ägaren behålla detta dokument.
Vid ankomst i Sverige monterade jag ner skyltarna och skickade dom till den gamle ägaren.
Han tar då brevet och skyltarna och går till det tyska bilregistret och avregistrerar bilen och sig själv som ägare. Sedan måste han skicka fordonsbrevet till er för det kräver svenska reg.besiktningen av er.
Det kan vara att det finns säljare som inte går med på detta men i regel vill dom sälja och är tillmötesgående. Ifall att dom inte går med på det kan ni antagligen avstå eller ni måste följa säljaren till det tyska bilregistret där avregistreringen äger rum. Sedan köper ni exportskyltar där och tecknar försäkring för hemfärden.
Bilhandlare är i regel dyrare och det är svårare att förhandla om priset. Större etablerade bilhandlare ordnar i regel allting med skyltar och försäkring åt er men det kostar en hel del extra.
Jag räknade vad det kostade oss att hämta bilen från nordtyskland.
. Resa till flygplatsen i Sverige (Skavsta) 270,-,
Flyg 2 personer Ryan air till Lübeck 1004,-
Biljetter i Tyskland 300,-
Färja och Öresundsbro tillbaka 1306,-
Bränslekostnader tillbaks till Sverige 1500,-
Total 4380,- Skr.
Om ni förenar det hela som en nöjesresa och handlar lite på kontinenten t.ex. öl, sprit och diverse
Då kan ni lägga vinsten av det billiga inköpet med in i kalkylen.
Jag gjorde så och hamnade på en hämtkostnad av bilen på 1380,- kronor.
Detta är en mycket låg kostnad tack vare dom tyska reg.plåtar som jag körde på
och de kombinerade inköpen som jag för övrigt inte hade kunnat göra utan denna resa.
Första kontakt.
Till att börja med etablerade jag kontakt via Internet och telefon. Jag talade om för säljaren att det är väldigt viktigt att jag får en så noggrann beskrivning som möjligt på grund av min långa och dyra resväg. Fråga även efter flera bilder. Sedan får man lita på sin magkänsla och sin människokännedom om man ha hamnat rätt eller inte.
Bilar som har haft en ägare som är lite äldre är att föredra. För det mesta är bilarna vårdade och regelbundet servade samt det allt finns dokumenterat.
Fråga efter dokumentation. Avstå om det inte finns sådan.
Språkproblemet är nog det största. Försök om det fungerar med engelska. Om det inte fungerar försök att hitta någon som talar tyska och kan framföra er sak i förväg.
Är det kris så kontakta mig så kan jag hjälpa till.
Här är bilen som vi köpte.
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=170145921966&ssPageName=STRK:MEWA
Träna lite tyska?
Nu återstå den svenska reg.besiktningen.
Här är det en klar fördel att ni köper en bilmodell som redan finns typgodkänd i Sverige. Annars blir det en omfattande reg.besiktning som är dyr.
Finns er modell redan i Sverige så blir det bara en jämförande reg.besikting som är avsevärt billigare.
Räkna då med ca 10000,- kronor men jag återkommer om detta.
Ha precis i går skickat dom tyska skyltarna tillbaka och vänta på brevet.
Utan brevet fungerar ingenting i Sverige.
Hoppas att jag inte glömt något.
Återkommer med detaljer gällande reg.besiktning när den är klar.
Hälsningar
Michael