• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Berättelse om husbilsköp i Tyskland

M

Michael 2000

Guest
Berättelse om husbilsköp i Tyskland

Det viktigaste och mest tidskrävande var till att börja med att bestämma vad vi ville ha för bil. Utbudet är ofantligt stort i Tyskland.

Sedan valde vi att köpa till hösten för att prisnivån är bättre och säljare som har försökt i flera veckor att sälja sin bil utan framgång är benägen att acceptera ett lägre bud.

Vi sökte både på Mobile.de som är en ren annonssida.

http://www.mobile.de/cgi-bin/searchPublic.pl?
=1&bereich=womo&category=1400&sr_qual=GN&sprache=8

och Ebay.de

http://fahrzeuge.search.ebay.de/wohnmobil_Wohnwagen-Wohnmobile_W0QQfromZR34QQsacatZ44794

Ebay är en auktionssite och kräver lite känsla och kännedom. Jag brukar bjuda den sista minuten innan auktionstiden löper ut.
Detta för att jag inte vill driva upp priset i förväg.
Det finns möjligheter att kontakta säljaren på denna auktionssite och fråga allt man vill. Även att etablera telefonkontakt. Ha ni aldrig varit på en sådan sida så leta upp vad som helst och följ auktionen samt iaktta hur det går till.
Hittar ni något som är roligt, kanske någon rolig pryl så kan ni för skojs skull bjuda.
Kom ihåg att ett lagt bud är bindande.
Ni hittar allt på denna sida. Från veteranbilar till begagnade strumpor, livsmedel, musikinstrument, böcker, konst och verktyg. Det är skoj att leta där.

Till att börja med letade vi upp 100-tals olika bilar för att få en priskänsla. Först då upptäcker ni om någon bil är särskilt prisvärd. Utrustning, antal tidigare ägare, har den gått som hyrbil, servicebok och besiktningspapper är ett krav.

Vi försökte hålla oss till privata säljare. Dels för att det är lättare att förhandla priset, dels och nu kommer en viktig punkt, jag begärde att få köra bilen på deras reg.skyltar upp till Sverige.
På så sätt slapp jag mycket krångel med tillfälliga skyltar, försäkring för 1-2 dagar och jag sparade tid.
I praktiken är det så att efter undertecknandet av köpehandlingar få man som köpare det tyska
(Fahrzeugbrief) Fordonsbrevet. Detta dokument byter normalt ägare vid betalning.
Eftersom bilen inte är avregistrerad i Tyskland måste gamle ägaren behålla detta dokument.
Vid ankomst i Sverige monterade jag ner skyltarna och skickade dom till den gamle ägaren.
Han tar då brevet och skyltarna och går till det tyska bilregistret och avregistrerar bilen och sig själv som ägare. Sedan måste han skicka fordonsbrevet till er för det kräver svenska reg.besiktningen av er.

Det kan vara att det finns säljare som inte går med på detta men i regel vill dom sälja och är tillmötesgående. Ifall att dom inte går med på det kan ni antagligen avstå eller ni måste följa säljaren till det tyska bilregistret där avregistreringen äger rum. Sedan köper ni exportskyltar där och tecknar försäkring för hemfärden.

Bilhandlare är i regel dyrare och det är svårare att förhandla om priset. Större etablerade bilhandlare ordnar i regel allting med skyltar och försäkring åt er men det kostar en hel del extra.

Jag räknade vad det kostade oss att hämta bilen från nordtyskland.

. Resa till flygplatsen i Sverige (Skavsta) 270,-,
Flyg 2 personer Ryan air till Lübeck 1004,-
Biljetter i Tyskland 300,-
Färja och Öresundsbro tillbaka 1306,-
Bränslekostnader tillbaks till Sverige 1500,-
Total 4380,- Skr.

Om ni förenar det hela som en nöjesresa och handlar lite på kontinenten t.ex. öl, sprit och diverse
Då kan ni lägga vinsten av det billiga inköpet med in i kalkylen.

Jag gjorde så och hamnade på en hämtkostnad av bilen på 1380,- kronor.

Detta är en mycket låg kostnad tack vare dom tyska reg.plåtar som jag körde på
och de kombinerade inköpen som jag för övrigt inte hade kunnat göra utan denna resa.

Första kontakt.

Till att börja med etablerade jag kontakt via Internet och telefon. Jag talade om för säljaren att det är väldigt viktigt att jag får en så noggrann beskrivning som möjligt på grund av min långa och dyra resväg. Fråga även efter flera bilder. Sedan får man lita på sin magkänsla och sin människokännedom om man ha hamnat rätt eller inte.

Bilar som har haft en ägare som är lite äldre är att föredra. För det mesta är bilarna vårdade och regelbundet servade samt det allt finns dokumenterat.

Fråga efter dokumentation. Avstå om det inte finns sådan.

Språkproblemet är nog det största. Försök om det fungerar med engelska. Om det inte fungerar försök att hitta någon som talar tyska och kan framföra er sak i förväg.
Är det kris så kontakta mig så kan jag hjälpa till.

Här är bilen som vi köpte.

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=170145921966&ssPageName=STRK:MEWA:pIC&ih=007

Träna lite tyska?

Nu återstå den svenska reg.besiktningen.

Här är det en klar fördel att ni köper en bilmodell som redan finns typgodkänd i Sverige. Annars blir det en omfattande reg.besiktning som är dyr.
Finns er modell redan i Sverige så blir det bara en jämförande reg.besikting som är avsevärt billigare.
Räkna då med ca 10000,- kronor men jag återkommer om detta.
Ha precis i går skickat dom tyska skyltarna tillbaka och vänta på brevet.
Utan brevet fungerar ingenting i Sverige.

Hoppas att jag inte glömt något.

Återkommer med detaljer gällande reg.besiktning när den är klar.

Hälsningar

Michael

F

F.d. 10776

Guest
Sv: Berättelse om husbilsköp i Tyskland

Det enda jag fick göra var att byta gasolslang till en med bättre köldprestanda & byta alla takluckor. De tyska kan man stänga helt det är inte tillåtet i Sverige.
Sedan är det lite jobbigt att hitta en station som utför besiktning på husbilar.
Lycka till Janne

F

F.d. 3088

Guest

Mysko byta takluckor,? vad blev den kostnaden??

Mvh/Gunnar

M

Michael 2000

Guest

Hej Janne

Jag ringde och hörde mig för i förväg. Gasolslangen mellan flaskan och första rörbiten måste bytas samt sätta dit 2 elektrolux takventiler a 250,- kronor st..
Dom ersätter dom luftintag som inte finns i dom tyska takluckor. Att dom tvingade dig att byter takluckor anser jag som en felbedömning.
Men jag få se och återkommer om detaljer.

Mvh

Michael

F

F.d. 2025

Guest

Är väl ett bättre alternativ att byta takluckor än att borra upp nya hål för ventiler.

M

Michael 2000

Guest

Hej Dennis

Det är en smaksak men även en penningsfråga.

Skulle jag vara det minsta tveksam skulle jag inte sätta dom ventiler.

På min Kabe husvagn sitter 3 st. Dom håller absolut tätt.

Gör man bara jobbet ordentligt så anser jag att det är inget problem.

Hälsningar

Michael

M

Michael 2000

Guest

Hej Rolf

Nej! Inte dom Elektroluxventiler med självdrag.
Det är dom små runda som finns i bland även i garderober.
Dom ha på undersida en tjock gummitätning. Jag kommer dessutom för säkerhetsskull
lägga en extra sträng med silikon.

Man rita up en cirkel på 130 mm och såga ut ett hål. Sänker ner ventilen och skruvar motstycket fast från insidan.

Hälsningar

Michael

F

F.d. 3088

Guest

Taklucka Heiki 40x40 kostar 1115 styck plus montering

J

Jarn

Guest

En liten kommentar om det tyska Fahrzeugbriefet (reg. beviset). Jag har också några gånger kört hem på säljarens reg.skyltar och sedan sänt dem tillbaka. Men, jag skulle ALDRIG åka hem med en nyinköpt bil från Tyskland om jag inte fick med mig Fahrzeugbriefet direkt. Skulle det av någon anledning försvinna i postgången eller på annat sätt försvinna, då pratar vi om verligen stora problem. Går ej att inregistrera.
Enligt tysk lag är också innehavaren av Fahrzeugbriefet ägare till fordonet.

Roland

F

F.d. 16972

Guest

Men är det inte det tyska reggbeviset den tyska dåvarande ägaren behöver när han går in å avreggar bilen ? :wideeyed:

F

F.d. 28710

Guest

om man måste byta luckor el montera ventiler beror helt på bilens ursprungliga ventilation jag behövde ej göra något på min lmc 671g-06 men avl har alla fakta om bilen finns tidigare i sverige sen tror jag att det är nya förenklade regler vid import

F

F.d. 26625

Guest

När jag läser detta så funderar jag varför är vi med i EU ? vad jag förstått så är Tyskarna sten hårda i sina kontroller vid besikningar/typningar varför skulle inte det duga här i Sverge ?

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Tyskarna är verkligen inte stenhårda med sina kontroller av säkerhetsventilationen och gasolinstallationen - och det är man inte i andra länder heller. Det räcker att man "på heder och samvete" intygar att allt är gjort enligt gällande bestämmelser.

Fram till 29/4 i år hade vi en tredjepartskontroll här i Sverige som efterkontrollerade säkerhetsventilation och gasolinstallation - och man hittade fel i 85 % av de kontrollerade fordonen.

Numera är tredjepartskontrollen avskaffad, och det är bara att hoppas på att det fordon man köper inte är livsfarligt.

F

F.d. 24333

Guest

Hej,

Men hur funkar det att köpa bilen osedd via ebay? Vet i och för sig att man alltid kan ångra köpet på ebay om varan inte motsvarar de uppgifter som säljaren lämnat.

/Erik

Döderhultarn

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
3004
Medlemskap
2025

Jag köpte min bil i höstas av en auktoriserad Knaushandlare i Berlin och körde på hans inrådan hem på de tyska skyltarna som jag sedan skickade tillbaka. Men Fahrzeugbriefet fick jag inte med mig hem för handlarn behövde ju det när han sen fick tillbaka skyltarna och skulle avregistrera bilen i Tyskland. Därför förstår jag inte ditt resonemang Roland. Du kan väl inte köra hem på tyska skyltar med original Fahrzeugbrief?? Hur som helst är detta förfaringssätt som tidigare nämnts mycket riskabelt eftersom den som har briefet är ägare till fordonet. Därför hade jag några smått nervösa veckor innan jag fick brevet.

J

Jarn

Guest

Jovisst Döderhultaren kan jag köra hem på tyska skyltar med Fahrzeugbriefet.
Däremot så är det rätt som du säger, det kan ibland medföra vissa problem för säljaren när fordonet skall ställas av. Sänder man tillbaks skyltarna samt en kopia på det svenska regbeviset brukar det gå bra.
Därför så gör normalt sett aldrig en seriös handlare på det sättet du beskriver, utan de ser till så man får tyska Exportskyltar, de med röd fyrkant med giltighetsdatum på.

När det gäller mina inköp i Tyskland av både personbilar och husbilar genom åren, så har jag bara kört hem på tyska skyltar då jag köpt av en privatperson, aldrig firma.

En gång för många år sedan köpte jag en personbil på det viset och jag märkte först vid hemkomsten att en utrustningsdetalj saknades som utlovats. Jag bad säljaren om rättelse, men han gjorde det inte.
Då behöll jag hans tyska skyltar....
Efter 6 månader blev jag kontaktad av Tyska konsulatet och blev tillsagd att sända tillbaks skyltarna eftersom säljaren inte kunde avregistrera bilen och därför var tvungen att betala skatt för den. De sa också att det var förbjudet för mig att köra runt i Sverige med dessa skyltar, vilket jag ju inte gjordee, då den var inreggad i Sverige.

Jag förklarade för konsulatet anledningen till mitt agerande och de förstod mig och bad om bevis, vilket jag hade i form av Faxkonversation ( före mail tiden).
Sedan hörde jag inte mer av dem....

Men som sagt, jag skulle aldrig lämna Tyskland med en betald bil utan Fahrzeugbrief, då innehavaren är rättmätig ägare, oavsett vad kvitton säger.
Jag har t.o.m. tagit en extra övernattning en gång för att vänta på att säljaren skulle kunna hämta ut Briefet som låg i bankfacket.

F

F.d. 29818

Guest

Tyskarna är verkligen inte stenhårda med sina kontroller av säkerhetsventilationen och gasolinstallationen - och det är man inte i andra länder heller. Det räcker att man "på heder och samvete" intygar att allt är gjort enligt gällande bestämmelser.

Fram till 29/4 i år hade vi en tredjepartskontroll här i Sverige som efterkontrollerade säkerhetsventilation och gasolinstallation - och man hittade fel i 85 % av de kontrollerade fordonen.

Numera är tredjepartskontrollen avskaffad, och det är bara att hoppas på att det fordon man köper inte är livsfarligt.

Javisst är det märkligt med EU-regler.
Jag tog hem en TEC från Tyskland hösten 2007. Allt fungerade perfekt med företaget i Tyskland, körde hem och meddelade Vägverket om min import, via telefon då man inte kunde detta via nätet, och fick tid på Bilprovningen.
Att dessa två institutioner inte visste vad den andre sysslade med, motstridiga uppgifter och urusel info trots att jag faktiskt talade med levande människor, ja det blev en lång historia som jag nog inte behöver jag inte gå in på nu, men det kostade mig tid och pengar (lyckligtvis är jag pensionär, stackars den arbetande som skulle behöva ta ledigt och bli hänvisad hit och dit, Bilprovning och M vid tre tillfällen).
Nu till kärnan i mitt inlägg, detta med EU-regler.
Resultatet av gaskontrollen på M blev att jag fick byta en taklucka samt montera en Electroluxventil för att få tillräcklig luftcirkulation för 4 personer, och så fick jag borra en avluftningskanal bakom kylskåpet ifall detta skulle läcka. Jaha, detta var väl jättebra för min säkerhet, det fixade jag enkelt själv och allt blev godkänt. Då ställer jag mig frågan, är inte gaser lika farliga inom övriga EU som i Sverige, bilen var ju testad och godkänd i Tyskland? Självklart vill jag ju ha experter att mäta vilken luftcirkulation som behövs, men nu har Sverige sedan 090429 slopat denna kontroll och fogat sig till EU-norm, det är upp till den enskilde ägaren att göra denna kontroll som han inte vet ett dyft om.
Välkomna i gaskammaren!?

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2026

Det Rolandn påpeker om det viktige "ihendehavende" dokument fahrzeugbrief er korrekt og MEGET VIKTIG!!!!.

Man må ALDRI betale ut penger for ett brukt tysk kjøretøy, før dette dokument ligger på bordet, og penger og brief må bytte hender/eier samtidig.
Og ny eier må vokte dette dokument på samme måte som de flere hundre tusen kroner man har betalt.

Kjøper man NY bil, så må penger og bilens COC dokumenter bytte eier på samme måte.

Med nyinnkjøpt og betalt bil, og en selger som sitter fortsatt med dette dokument, er det selger som eier bilen og kan gjerne selge den en gang til, forøvrig veldig god butikk........... for selger.

F

F.d. 13449

Guest

Tycker det låter lite riskabelt att åka iväg med tyskens skyltar, men inte regbeviset. Finns ju inga garantier för att tysken skickar upp brevet. Kan bli dyrt om han skiter i att göra det. Känns som att det antingen får bli att man får med sig det med en gång eller betala för exportskyltarna.

Toppen