• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bensindrivet Elverk från Rusta.

F

F.d. 6238

Guest
Hej på er Vänner.
Vi har nu blivit med Elverk från Rusta för 599:-. Tänkte så här att funkar inte skiten så slänger jag den.
Detta är ett Elverk, tvåtakt på 650 Watt.

När jag kom hem satte jag mig för att läsa informationen om denna Världssensation.

Det står då följande: OLJEPÅFYLLNING, ---Skruva bort locket till vevhuset och rengör mätstickan med en ren trasa o.s.v.

Sedan följer en lång beskrivning HUR och VARFÖR detta är så väldigt VIKTIGT att och man byter olja i motorn.
Jag packar upp elverket och ställer det på köksbordet, vrider det åt alla håll och kanter och kan då konstatera att någon mätsticka hittar jag inte. Tänker så här då, att antagligen är jag dum i Kålan eller också har jag under årens lopp kört med mina tvåtaktare utan att byta olja.

Kollar då i manualen och där finns ett telenr. som jag ringer för att höra ---HUR MAN BYTER OLJA I EN TVÅTAKTARE---- Det svarar en väldigt trevlig kille och jag börjar fråga honom om denna produkt som jag just har blivit
ägare till.

Han kan inte svara på mina frågor utan säger att man blandar oljan i soppan som man häller i tanken. Jo, säger jag, detta förstår jag, men varför står det i manualen all man skall byta olja???

Ja, ja det blev ett inlägg som blev för Stort så jag slutar här med en fråga?

Är det någon i HBK som har råkat ut för samma historia??

(Inom parantes kan jag berätta att det är ett likadant Elverk som Husvagn-Svensson i Lidköping säljer, KGE 650, 1295:)
Hls från Kurt.
:confused::confused::confused::confused:
 
Lösning
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Betr Honda elverk och fakta; så säger Honda i sin egen handbok "använd 95 oktanig bensin, men avråder dock från högre inblandning (i bensinen) av metanol än 5%, resp av etanol 10%"!

Att blanda olja i en 4-takts motor nämner de inget om, men där kan jag själv tillägga och avråda å det allra bestämdaste. Hela principen för en 4-takts bensinmotor är att den får sin smörjning av vevhusoljan (till skillnad från en 2-taktsmotor, som får sin smörjning från oljan som blandas in i bränslet). Att tillföra olja i bensinen i en 4-taktsmotor leder till bla igensotning av motor och ventiler inkl tändstift!

Om akrylatbensinen håller sig inom inblandningsgränser som nämts ovan så är...

Rimagy

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Hej Peter!
Kände bara att debatten blev mer och mer en debatt om lösningar som inte alla har råd med.I alla fall inte jag....
Ber om ursäkt!
En av mina nöjen härinne är att se vad andra har för bilar och hur de ser ut både inuti och utanpå samt lösningar av allt praktiskt runt om.
Eftersom jag är ny på området tycker jag att jag är en riktig novis på det mesta.
Uppskattar se och läsa vad andra kan och har för bilar.
Eftersom jag misstänker att det i vårt fall aldrig blir ENBART husbilsliv på fritiden är våra behov och lösningar på dessa en fråga om ekonomi.
Mvh
Marina
 
Senast ändrad:

Rimagy

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Tyglade temperamentet lite?:yes:
Men visst är det så att alla dessa braha-saker får vägas mot andra faktorer...
Man kan inte ödsla hur mycket pengar som helst på ett fritidsfordon hur kul man än tycker eller tror det blir om man inte har outtömliga källor att ösa ur.
Sån är min vardag i alla fall.
Marina
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

:cool:NIX, törs inte för att det kan bli som EVA&BÖRJE skrev i ett tidigare inlägg!
Man vill ju njuta ett par dagar av att det startade på första försöket.
Jag väntar till Påskhelgen så du får vara med när provstarten görs för andra gången, man vill ju ha ett ogävigt vittne till händelsen.
:swoon::D
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Fa-- Hasse! Jag har inte startat mitt än. Tror att jag måste hoppa över både det 1:a o andra försöket.

Jag börjar istället på det tredje direkt. Får bara hoppas att det startar, annars får jag hålla masken och säga att jag har köpt det begagnat.
 
E

Ebear

Guest
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Hasse, självklart ska du prova att starta elverket. Har en bekant som har en liknande och det har fungerat klockrent varje gång. Jag kanske är som Melker..som inte har det rätta "rycket".. Blir faktiskt sugen på att köpa ett nytt..
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

jho, det gör du nog rätt i att vänta till påsk för test 2 ...för skulle den mot förmodan inte starta så kan vi ju alltid göra ett försök o sätta den i omloppsbana runt moder jord som en annan sputnik ! ...med tanke på Påsk alltså :)

Jag tar med mig, förutom videokamera även lite dynamit så får vi se vad som händer.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

:cool:Jag håller med dig fullständigt Marina det finns ju en smärtgräns för oss alla.
Om man sen inte vill lägga ut stora pengar på olika prylar till exempelsvis husbilen, innebär ju det inte per automatik att man är snål för den sakens skull.

Man kan ju faktiskt ha ett större intresse för något helt annat än husbilen,som ändå inte förtar möjligheterna att dela dom intressena.

Sen är det än väldans tur att inte alla MÅSTE handla på ICA det finns ju COOP,LIDL,Saluhallen,mm,mm.
 

Rimagy

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Tack Hasse!
Ler stort....för i min familj är det JAG som har stort husbilsintresse medans de andra tre är mer ljumma.
Men vi är ju bara i början av vår husbilskarriär?
Marina
 
F

F.d. 3727

Guest
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Lite märkligt, att så många är rädda, för avgaser från ett elverk.När man utan vidare, sitter i timar runt en utegrill.
Det var kanske att svära i kyrkan.
Bosse B

Tänk på alla timmar, mil, vi sitter bakom varandra och andra då vi är på väg till våra "luktfria" paradis. Närmast tänker jag då på alla avgaser vi då har runt om oss utan att bry oss.
Önskar att vi får vara med er med vårt Yamaha ganska tystlåtna och nästan luktfria fyrtakts.
Kan ju blanda i lite olja om det behövs, grovt skämt, missförstå inte.
Jag var i går kväll med vid provkörning av just ett Rusta-elverk och det fungerar bra, luktar inte mycket men hörs ju lite mer, men vadådå.
Min slutsats: Mycke el för lite pengar.

Glada från oss på Frösön.
Olle.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3232

Guest
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Angående diskusionen om det lilla elverket från Rusta så har vi ett har haft det i ett och ett halft år .Fungerar alldeles utmärkt Annvändes vid Nyår till två bilar till laddning på 220 volt i Kaxholmen . Använder det välldigt ofta . Så det kan inte vara bara skit. Det har nog betalats sig nu.MVH Kenth och Lisbeth.:wub::wub::wub:
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

:cool:Ja ha, då blev det uppstart på " Eländet" före Påsk i alla fall.
Vi vaknade upp kl 07,30 utan " fast" strömförbindelse med omvärden
Efter ett par koppar kaffe så smög jag mig på eländet och drog in en skarvkabel i huset.

Efter att jag hade knäppt händerna och tittat uppåt mot himlen till han som bestämmer över alla "eländen " här i värden,( strömavbrott, elverk, stormar och dyligt ) så ryckte jag till av bara F-an.

Och tro det eller ej,eländet mullrade i gång PÅ FÖRSTA RYCKET.
Nu sitter jag här och skriver till er kamrater, vilken LYCKA att äntligen ha ett riktigt bra ELÄNDE som ändå hörs lite grann utanför huset.

Men vilka ljuvliga toner man hör, vilka toner , spinner som en katt.
Det är bäst att sluta nu innan soppan tar alldeles slut.

PS undrar hur länge stormen varar????? :confused:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

låter trevligt, jag har ett "stort" elverk på gården, så att man klarar sig själv om strömmen skulle ta slut, men funderar på att köpa ett lite mindre till husbilen, man kan aldrig få nog av elverk

:wub:
 
F

F.d. 3727

Guest
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Tänk att det kan bli så mycket skriverier om ett Elverk. Tack alla för Era åsikter. Nu vet vi att Hasse o jag har gjort ett bra köp.
:twitcy::twitcy::twitcy::twitcy:
Tack, Bacillen för ditt tips.

Hej alla elverksvänner.

Vi är glada över att det finns några fler än oss som kan använda elverk vid behov. Trist vore det om man skulle bli tvungen att ständigt känna sig som skit bara för att man kör ett litet elverk i bland.
Vi tänker dock visa omgivningen hänsyn och inte störa.

Glad hälsning.
Olle.
 

Egil 84

HBK Medlem
Inlägg
388
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
84
Medlemskap
2024
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Nu blir jag frestad att överraska Egil med ett El-verk på fredagkvällen.
Alltid kan han väl ha någon nytta av det.

Hoppas att det finns kvar på Rusta här i Stockholmsområdet.

I kväll blir det El -verk i stället för........................något gott till kaffet.
// Gunilla Hbk 84

:p:p:p:p :rolleyes: :p:p:p
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Hasse...glad för din o Marianns skull att "eländet" fungerade denna 2:a gång också...o jag åker in till Rusta imorgon o köper denna Greppa. Så får det bli...o påsk blir det ändå utan sputniks o dynamit.

...men en sak undra jag över hur du fick till varmt kaffe i morses, innan du ryckte i tåten ? :confused:
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

:cool:Kaminen Pekka Kaminen, har du glömt att vi har våran telgstenskamin Handöl som ger både värme och varmt kaffe .
Lyset är inte så noga,vi lyser ju ändå med våran närvaro.

Jag var faktiskt ute i kväll och tankade upp ELÄNDET för det blåser som F-an här.
Så med fakta i allt elände med Elverkets vara eller inte vara, så känns det ändå skönt att jag har inköpt eländet, för att kunna använda det när det som bäst behövs OM strömmen försvinner i natt igen.

Enligt väderprognosen har ni det inte så grannt där på den västra sidan av sweden,hoppas att ni har både ljus&värme.
Hälsa till Anette från Marianne &mej.
 
Toppen