• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bensin i dieseltanken

F

F.d. 5095

Guest
Hej !
I helgen blev det hjärnsläpp, vid tankning på Jet-mack så tog jag fel handtag o fyllde i 95-oktanigt i dieseltanken utan att märka det då, lätt gjort om man inte tänker sig för.
Efter ca: 2 km så började motorn att gå ryckigt så jag stannade bilen o stängde av motorn, provade att starta igen vilket resulterade i att det rykte väldigt i avgasröret o motorn gick orent, stände av igen o började fundera på vad det kunde vara för fel.
Efter någon minut så kom jag på att jag hade fyllt i fel bränsle, o gissa om jag blev arg på mig själv. Ringde bärgare som kom o bärgade bilen dom 6 milen som var kvar hem.
Nästa dag så försökte jag slanga ur tanken genom påfyllningsöppningen men fick ej ur allt. Hittade en skruvad lucka i golvet framför förarstolen, lossade den och skruvade loss nivåmätaren som var nerstoppad uppifrån i tanken och kom på så sätt åt att slanga ur resten samt att torka ur tanken (det fanns inget dieselmonster i tanken). Tog därefter loss bränslefiltret och tömde ur det samt sköljde ur filtret med diesel. Återmontering av allt som jag hade lossat o fyllde på DIESEL i tanken. Efter att luften hade gått ur bränslesystemet så startade motorn utan problem, lät den gå på tomgång en kvart och det lät inget kontigt om vare sig pumpen eller motorn, så förhoppningsvis så klarade sig allt denna gång och jag kommer nog inte att göra om detta misstag.
TÄNK PÅ VAD NI FYLLER I TANKEN

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
Sv: Bensin i dieseltanken

Tråkigt!!!! Jag hade en gång en arbetskamrat som gick under namnet DIESEL , gissa vad han hade gjort!

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Grannen gjorde samma sak och det räckte även för honom att tömma och fylla på rätt bränsle .

Man borde ju ha olika färger på slangarna och inte bara grönt för E85 ( som snart blir "E75" i dess kyliga tider ) .

F

F.d. 55306

Guest

Skönt att det inte blev bestående skador! Men det är ju ändå retfullt med allt extraarbete som sån här misstag för med sig.

Själv är jag livrädd för att råka ut för samma sak, både vad gäller den vanliga bilen och husbilen. Har hittills lyckats undvika att fylla diesel i personbilen eller bensin i husbilen. Risken kan väl vara om man är jäktad och stressad när man ska tanka. Då funkar ju inte alltid knoppen optimalt.

Men en sak kan man nog ändå vara säker på: har man gjort det en gång, så gör man det nog inte igen......kanske.

Hälsn. / S-E i Eskilstuna

F

F.d. 5095

Guest

Förhoppningsvis så ska man klara sig utan detta i framtiden.
Tacka vet ja när dieselpumpen inte sitter ihop med övriga bränslepumpar.
Mindre risk att tanka fel.

erling 54

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1924
Medlemskap
2023

Skönt att höra att det gick bra! Har många gånger stått och tankat någon av hushållets bilar och nästan fått hjärtinfarkt på kuppen när tanken slagit mig: -"Det är väl rätt bränsle jag häller i"!!!
Hittills har det gått vägen, men ju äldre man blir...

Erling

F

F.d. 17469

Guest

Det är ingen större fara man kan köra upp till 30% bensin på en diesel

F

F.d. 52920

Guest

Det är ingen större fara man kan köra upp till 30% bensin på en diesel

Menar du att ifall jag har påbörjat en (feltankning) och hunnit tanka
ca 24liter bensin (30%) när jag upptäcker misstaget,fyller sedan upp min 80 liters tank med diesel och att jag sedan kan fortsätta köra vidare?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag fyllde diesel på en moped för 100 år sedan. Moppen gick så länge den var varm men det gick inte att starta när motorn kallnat. Det är värre att fylla bensin på ett dieselfordon, då kan det gå riktigt illa.

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025

Tidigare var det vanligt att man tillsatte bensin vintertid i dieseln vid riktigt kall väderlek
men det var före högtrycks dieselpumpar typ CDI,JTD,HDI etc .
Om man tankar fel så töm tanken så gott det går och fyll på diesel.Det gör ingen skada om det lämmnar
kvar en liten del.

Tom

Senast ändrad:

Per-Åke

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2025

Den gamla dieseln var betydligt fetare och smörjde bättre. Den paraffinerade gärna vintertid och antingen satte man till upp till ca 50% fotogen eller en skvätt bensin, hur många % känner jag inte till för att slippa det problemet.

Om det fungerar med 30% bensin i dieseln enligt ovan, skulle det nog inte skada att tillsätta olja, ett par dl, förslagsvis 2-takts för att hjälpa till med smörjningen av pumpar och insprutare. Bensin är mycket torrare än MK 1 diesel.

Per-Åke

F

F.d. 53081

Guest
En kompis till mig har råkat fylla bensin i dieseltanken. Vilka konskvenser kan det få?

jasno

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025

Jag utgår ifrån att det är en commonrail diesel dvs en hyfsat nyare bil.

Starta INTE motorn efter det att det är bensin i tanken. Det leder nästan ofelbart till ett rikitigt DYRT haveri. Drännera tanken och fyll på diesel igen efter det att man är säker på att så gott som ingen bensin är kvar i tanken. Är man händig så är det enklast att ta ur tanken och helt enkelt hälla ut bensinen och sedan skölja en eller två gånger med ett par liter diesel varje gång.

Den bensin /diesel blandingen som är i tanken kan användas i gräsklippare eller andra enklare förgasr motorer med lite tur.

F

F.d. 29925

Guest

Tror ej att det spelar någon större roll om det är en common rail eller "vanlig pump".
Det var mycket vanligt förr att dieseln späddes med upp till 25% bensin för att få bra kallstartsegenskaper under kalla vinterdagar.
Töm tanken med en hävert så gott det går och fyll upp med diesel.

(Brukar själv ha c:a 25% bensin i dieseln inför besiktningen, mina normala avgasvärden ligger på c:a 1,3 men efter några minuters körning på c:a 3000 varv med 25% bensininblandning hamnar jag på 0,2, sen är det bara att fylla upp med diesel igen.)

Det är betydlig svårare att bli av med diesel i en bensintank om det kan vara till någon tröst.

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025

Töm även bränsleslangarna om det går.
Vi har på personbilen årsmodell -11 råkat fylla bensin i dieselbil 2 ggr i år och kört några hundra meter innan det upptäcktes.
Har gått BRA båda gångerna när duktig mek fixat det.

T

Tommy W

Guest

När min kompis skulle tanka när vi var i ITALIEN råkade han tanka 10 liter bensin i husbilen
Då ringde vi till en verksta i Sverige dom sa tanka i diesel var tionde mil. O det funkade inget motor ras den gången :)

K

Kjellz

Guest

Tydligen är det fler än jag som lyckats. :)
Då jag tankade fel hade jag en SAAB 93 diesel från 2010 och det rörde sig om mellan 5 och 7 liter 95 oktan, ringde min SAAB verkstad och pratade med verkmästaren. Svaret jag fick var fyll upp med diesel var 10 mil. Han sade oxå att denna typ av fel tankning är inte lika illa som tvärt om dvs diesel i en bensinbil.

Mvh
Kjellz

C

cheetah1

Guest

Om det är rätt ska inte dieselmunstycket gå att få i en bensinbil. Däremot går det tvärt om. Bensinen är mycket torrare än dieseln, så förutom att bilen går som en påse nötter kan det leda till att olika delar i systemet inte mår helt bra.

Toppen