• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bensin-, diesel- och gasolpriser - nyhet !

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Hej,
jag väljer att lyfta fram denna nyhet i en egen tråd. Det gäller "Bensinpriser.nu" Bensinpriser.nu - Billig bensin hittar du här
I mitten av januari började jag kontakta Bensinpriser.nu och föreslog att deras sait skulle kompletteras med gasolpriser.
Efter några påstötningar så kom det besked i veckan. Därefter skrev jag ett inlägg i tråden "Gasolpriser idag" http://www.husbilsklubben.se/forums/t17038-6/#post278935 Bedömer att risken är stor att alla inte tar del av inlägget.

Jag tycker att det är angeläget att vi alla känner till att detta är på gång så därför får denna nyhet en egen tråd.

Jag har alltså fått besked av "Bensinpriser.nu" som meddelar att dom har beslutat att lägga in gasolpriser i nästa version av "Bensinpriser.nu".
Arbetet med uppgraderingen kommer att påbörjas under april månad.

Det medför att vi får betydligt bättre överblick över gasolpriserna i hela landet.
För att det ska kunna fungera så måste vi alla hjälpas åt att leverera in uppgifter till "Bensinpriser.nu" när den nya versionen är klar.
V-backen;)
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Bensin-, diesel- och gasolpriser - nyhet !

I senaste numret av "Husbil & Husvagn" nr 03.10 finns en förteckning över svenska klubbar med anknytning till husbilar, husvagnar och camping. Det finns idag 19 klubbar i landet.
Det vore bra, tycker jag, om vi kunde hjälpas åt att informera så många klubbar som möjligt om att "Bensinpriser.nu" kommer att komplettera sin sait med uppgifter om gasolpriser.
Alla måste ju, när uppgraderingen är klar, kontinuerligt lämna bidrag på gasolpriser för att vi ska få nytta av det hela.
Jag har idag sänt ett mail till kansliet på Caravan Club och bett dem lägga ut en nyhet på CCs hemsida om vad som är på gång beträffande "Bensinpriser.nu". Även KABEs husbilsklubb är informerad.
V-backen :wink:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bensin-, diesel- och gasolpriser - nyhet !

Problemet med dessa siter är att informationen är för gammal!

Jag sökte idag och de flesta priserna var 3-5 dagar gamla och eftersom priserna ibland ändras flera gånger om dagen är denna information inte särskilt värdefull.

Möjligen kan gasolpriserna vara mer till hjälp eftersom de inte ändras speciellt ofta.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Bensin-, diesel- och gasolpriser - nyhet !

Har gjort ett litet räkneexperiment. Matte är inte min bästa sida men hoppas att jag inte har tänkt eller räknat helt fel. Har jag gjort det får jag säkert reda på det ganska fort.
Har utgått från följande förutsättningar :
1. Bilen drar 0,8 l blandad körning.
2. Körsträcka 1500 mil/år

1500 mil x 0,8 l = 1200 l bensin
Om du spar 40 öre/liter på billigaste mack tjänar du 1200 x 0,4 = 480 kr/år
Varje tankning fyller du 50l (oftast troligen mindre)
1200 l : 50 l = 24 tankningar/år
480 kr : 24 ggr = 20 kr per tankning.
20 kr är ca 1,5 l bensin
1,5 l räcker knappt 2 mil.
I storstäder med bensinkrig där det kanske bara skiljer något kvarter mellan konkurrenterna är det kanske ide att jag billigaste pris men för oss ute i landets mindre orter är det inte värt mödan.
Ove.G
 
F

F.d. 25109

Guest
Sv: Bensin-, diesel- och gasolpriser - nyhet !

Förutom möjligheten att hitta billig bensin så fyller jämförelsesiter typ bensinpriser.nu en viktig roll som konkurrensmarkör. Det åskådliggörs var priserna är högst/lägst och kan utgöra ett konkurrenstryck på markanden.

Så hjälp till med att uppdatera priserna i bensinpriser.nu
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Bensin-, diesel- och gasolpriser - nyhet !

Hej Ove,
det är kanske inte så mycket man kan tjäna på att det finns system som ger oss konsumenter en möjlighet att jämföra. Var och en kan självklart leva och vara i sin egen lilla värld. Helt strunta i prisjämförelser, betala vad det kostar och låta marknaden sköta prissättningen och konkurrensen på sitt sätt.

Med prisjämförelser så tror i vart fall jag att vi konsumenter kan påverka genom att välja ett billigare alternativ. Jag tror också att leverantörer, distributörer, operatörer och andra i branschen håller noga koll på konkurrenterna och priser. Omvärdsbevakning ingår idag i stort sett inom alla affärsverksamheter, områden och sektorer. Företagen kollar helt säkert även "Bensinpriser.nu".
V-backen :wink:
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Bensin-, diesel- och gasolpriser - nyhet !

Hej

Vill lyfta denna tråd igen då jag är väldigt nyfiken på hur det går med införandet av gasolpriser på bensinpriser.nu. Finns det något måldatum när det ska vara färdigt?

Jag tycker för övrigt att detta är ett mycket bra initiativ som kommer hjälpa oss husbilister mycket!

/Per
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Bensin-, diesel- och gasolpriser - nyhet !

Hej Per,
Bensinpriser.nu meddelade bara att de skulle inleda arbetet med uppgraderingen av hemsidan i början av april månad. De har inte lämnat något färdigställandedatum.
Vi får nog snällt vänta tills dess att de är klara med uppgraderingen. Jag kollar då och då om möjligheten till gasolpriser finns med i deras sammanställning.
V-backen :wink:
 

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2024
Sv: Bensin-, diesel- och gasolpriser - nyhet !

Hej på er
Finns det någon bra sida med bränslepriser i Europa, så man kan se ungefär var det är billigt när man är ute på resande fot i Europa?
mvh Claes
HusbilsBjörk
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Bensin-, diesel- och gasolpriser - nyhet !

Hej,
återkommer till vidareutvecklingen av saiten Bensinpriser.nu - Billig bensin hittar du här där arbete pågår med att komplettera med underlag för att vi ska kunna jämföra gasolpriser.

Jag har nu fått besked om att lanseringen av gasolpriser på "Bensinpriser.nu" äger rum den 6 juni.

Eventuellt kommer ett antal publika tester att göras av gasolpris-sidorna.
Återkommer i så fall med besked om detta.
Därefter får vi alla hjälpas åt att fylla på med gasolpriser allteftersom. Och dessutom informera intresserade vänner och bekanta om denna möjlighet till att ha koll på gasolpriserna.
V-backen :wink:
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Bensin-, diesel- och gasolpriser - nyhet !

Hej,
på grund av tekniska problem har "Bensinpriser.nu" meddelat att lanseringen av gasolpriser på deras sait är framflyttad till söndagen den 13 juni.
V-backen :wink:
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Bensin-, diesel- och gasolpriser - nyhet !

Jag bor i Skåne och där skiljer sig priset 1,20 l. Om jag kör utanför hemorten kollar jag alltid bensinpriser.nu. Det är ofta billigt i Malmö, Ystad, Höör och Ängelholm och det är just de orterna jag besöker. Jag tror jag spar ca 2.000 om året eller 20.000 på tio år. Det blir en extra treveckors semester i södra Europa. "Många bäckar små"
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Bensin-, diesel- och gasolpriser - nyhet !

Kontakten på Bensinpriser.nu - Billig bensin hittar du här har meddelat att han har tvingats skjuta upp lanseringen av den reviderade saiten med gasolpriser till följd av sjukdom och midsommarfirande. Vi får ge oss till tåls och snällt vänta ytterligare en tid.
V-backen :wink:

Tyvärr har jag missat hur statusen är för detta projekt. Kan du ge en liten uppdatering ?
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Bensin-, diesel- och gasolpriser - nyhet !

Hej Tommy F,
kontakten jag har på Bensinpriser.nu meddelade före sommaren att han först hade fått tekniska problem, kort efteråt fick jag besked om att han hade blivit sjuk.
Sedan dess har jag legat lågt över sommaren.
Tänkte stöta på igen i början av september.
Vi får väl se om han "orkar" komplettera med gasol, jag hoppas det i varje fall.
Det skulle säkert underlätta för många.
V-backen :wink:
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Bensin-, diesel- och gasolpriser - nyhet !

Hej Tommy F,
kontakten jag har på Bensinpriser.nu meddelade före sommaren att han först hade fått tekniska problem, kort efteråt fick jag besked om att han hade blivit sjuk.
Sedan dess har jag legat lågt över sommaren.
Tänkte stöta på igen i början av september.
Vi får väl se om han "orkar" komplettera med gasol, jag hoppas det i varje fall.
Det skulle säkert underlätta för många.
V-backen :wink:

Tack för ditt svar !!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bensin-, diesel- och gasolpriser - nyhet !

Nackdelen är att varken bensin- eller dieselpriserna är up to date och gasolpriserna blir nog inget undantag.
 
Senast ändrad:
Toppen