• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Belysning, trappkoppling?

Plisse

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
34066
Medlemskap
2025
Hej!
Jag har tänkt att sätta in belysning som gör att man faktiskt kan se något (led-strip antagligen) i garaget på min husbil. Men, jag vill kunna tända och släcka oberoende av varandra på 3 olika ställe, 2st ytterdörrar samt en lucka in i bilen. Typ en vanlig trappkoppling alltså, fast med 3st strömbrytare. Hur gör jag det med en 12V-installation?

Vanliga trappkontakter går väl bara med 2st brytare? Korskopplare emellan kanske, fast fungerar det med likström? Kan man koppla in något relä som tänder och släcker, och i så fall bara får en impuls från en fjädrande tryckknapp från 3 olika ställe?

Vad är bäst och enklast?
 

BoP

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Västervik
HBK-Nr
29428
Medlemskap
2024
Man ska kanske tänka så här, växelström eller likström spelar ingen roll, nollan används aldrig för styrning i ac-nät inte heller minusen i likströmsnät.
Bosse
 

Plisse

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
34066
Medlemskap
2025
Denna bör fungera, även fast det är likström.
Visa bilaga 225481
Ja, jag känner också att det bör fungera. Ska provkoppla lite, utanför husbilen för säkerhets skull... ;)

Fjärrkontroller tror jag blir dyrare totalt sett, och kanske svårt att hitta nya efterhand. Jag känner mig själv...
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej Plisse, liknande ämne har varit uppe för någon vecka sedan, du kan ju läsa genom tråden och lite olika förslag där.
Bl. a. mitt påhitt som jag har i min bil där är ett stegrelä som enkelt styrs med klena signalkablar och återfjädrande knappar som från olika ställen tar hand om funktionen... Impuls och relä som du frågade om.
Ja du kan ju kolla genom tråden i alla fall.

Koppla flera brytare till samma belysning.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Plisse

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
34066
Medlemskap
2025
Hej Plisse, liknande ämne har varit uppe för någon vecka sedan, du kan ju läsa genom tråden och lite olika förslag där.
Bl. a. mitt påhitt som jag har i min bil där är ett stegrelä som enkelt styrs med klena signalkablar och återfjädrande knappar från olika ställen tar hand om funktionen... Impuls och relä som du frågade om.
Ja du kan ju kolla genom tråden i alla fall.

Koppla flera brytare till samma belysning.

M.v.h. JANKRO.
Just det, jag tyckte väl att jag hade läst det någonstans!

Tack för all hjälp, det kommer att bli lysande i garaget!
 

Plisse

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
34066
Medlemskap
2025
Kan ju svara mig själv och samtidigt rapportera hur det blir. Jag har provkopplat löst på arbetsbänken med 2st trapp-brytare samt en korskoppling, ledslinga och kopplat via 12v-batteri, och det fungerar alldeles utmärkt! 3st strömbrytare som fungerar helt oberoende av varandra.

Nu blir det inkoppling i husbilen i veckan. :msn_thumbup:
 

Plisse

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
34066
Medlemskap
2025
Och nu fungerar det inte alls bra längre. Har kopplat in det i husbilen, 2st trappkontakter och en kors emellan, samma som jag provkopplade på bänk tidigare. Fast denna gång med 2st led-slingor, men det borde inte vara någon skillnad.

Med korskopplaren i ett läge (släckt) fungerar bägge trappkontakterna. Med korskopplingen i andra läget (tänt) kan jag tända och släcka med den ena trappen, men den andra gör ingen skillnad mer än att det blinkar till i leddarna, men de förblir tända. Skumt. Jag har antagligen kopplat fel, även om jag har kollat flera gånger.

Jaja, jag har några alternativ. Antingen felsöka vidare för jag tycker att det borde fungera (det gjorde det ju när jag provkopplade (eller testade jag inte alla variationer?)). Ett annat alternativ är relä-varianten, det kanske är bättre. Eller bara ge upp och endast använda 2 trapp, den ena garageluckan använder vi trots allt inte så ofta. Men det innebär ju att ge upp, det känns inte riktigt bra... :rolleyes:
 

Plisse

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
34066
Medlemskap
2025
Ledbelysning kräver rätt anslutning på +/- och kan inte korskopplas.

Själv har jag Ikeas batteridrivna ledbelysning i garaget, det tänds via de inbyggda rörelsedeckarna, enkelt och funkar alltid.
Jag vet det, men borde det inte ändå bli samma +/- vid lampan, oavsett hur brytarna står vid en sådan här koppling? Eller tänker jag fel?

1666856446572.png
 
Toppen