• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Belysning bak ur funktion

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Hej igen
Swift kon-tiki 1990
Helt plötsligt slocknar lyset bak på husbilen. Både höger vänster lampor lyser inte och även upptill bak sitter ju två lampor som lyser hela tiden rött och de funkar inte heller. Blinkers och bromsljus funkar.
Detta är ju ett världsberömt jordfel igen alla säkringar har jag testat med mätinstrumentets ringsignal så det är kontakt.
Jag har kollat i motorrum vänster och höger sida de jordpunkter där alla kablar går in för jord.
Någon ide?
 
Lösning
Är i Simrishamn Jag undrar om det finns någon biltillbehörs typ Biltema här så man kan köpa en ny sockerbit kopplingsdosan, om någon vet jag kollar på webben men kan inte se att det finns de har en Mekonomen men det är bara verkstad

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Ett enkelt hjälpmedel jag använder mig av vid avbrott, eller spänningsfall p.g.a. dålig kontakt är en glödlampa (12v) med en effekt nära säkringens strömgräns. Då kan jag lugnt koppla på lampan var jag vill utan risk för kortslutning och säkringbrott. Kopplar jag ena polen till jord och lampan lyser med fullt sken = Ledning OK +på mätpunkten. Svagt sken = Dålig kontakt eller annan förbrukare i serie. Inget sken = - eller avbrott. Kopplar jag lampan till +kan jag begränsa jordningen på motsvarande sätt.

Tack bra tips jag använder mätinstrumentens Ring funktion och mäter över kopplingsdosan under bilen alla de sju kablarna och det är kontakt igenom kopplingslistens alla sju pooler. Önskar jag visste vilken av dem som var just specifikt till lyset då kunde man ju leta bakåt i bilen upp mot motorrummet kanske.

Jag öppnar en lampa där bak och ser att färgen är brun som går till belysningen och det är en brun kabel i kopplingslistan också. Hmm.
Jag öppnar också dragkrokens elavslutning och allt ser fint ut där inne det var någon som misstänkt att det var kortslutning där någonting men jag kan inte se att det är det
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Det finns ett annat problem med ledlampor också. Jag har sådanadär fem positionslampor fram på taket på min JEEP. Jag satt små ledlampor i dem för att det skulle hålla länge. Problemet blev att ofta slocknade någon så man fick pilla med det. Slutresultatet blev att problemet var att de drog så lite ström så minsta oxid/dåliga kontakt gjorde att den lilla strömmen inte orkade fram till lampan.
Om de lyser så lyser de oftast lika starkt även vid spänningsfall vilket är en fördel, men drar de så lite att strömmen inte "orkar förbi" dålig kontakt så blir det svart.
Jag satt tillbaka små glödtrådslampor i taklyktorna på JEEP'en och de har lyst sedan dess.

Prova för skojs skull med vanliga lampor........ Bara för att utesluta problemet som jag fick med liiite dålig kontakt.

M.v.h. JANKRO.
Tack för tipset Jag byter tillbaks till de gamla lamporna men det är ju ingen skillnad ju det finns ju inget ström på ledningen alltså. Bak på bilen så är det ju fyra lampor två stycken uppe vänster höger och två nere då de vanliga. Och på sidan av bilen bak ska också lysa men det gör det inte. Så det är ju ett elavbrott någonstans
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tack för tipset Jag byter tillbaks till de gamla lamporna men det är ju ingen skillnad ju det finns ju inget ström på ledningen alltså.
Suck, men ändå värt ett försök med lite mer belastning i alla fall. Stendött alltså. Önskar att jag kunde hjälpa till att mäta lite åt dig.
Tycker fortfarande det är lite underligt att allt bakljus verkar få ström från en kabel, och blir den strömlös så slocknar allt på natten men den säkerhetsmissen brydde sig kanske inte husbilstillverkarna om på den tiden.

M.v.h. JANKRO.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Nu har jag inte hängt med på alla inläggen, men i inlägg #18 fick du det att funka med den nya kopplingslisten. Sedan i inlägg #21 slocknade det igen när du tryckt in list och kablar i dosan. Har du rett ut att alla kablar har frisk koppar i den nya plinten, innan du trycker in den i dosan? Du har inte nån klämd kabel med glapp, som det kan bli när kablar pressas in i dosan? Du har inte smällt någon ny säkring med en kortis när du pressade in kablarna? Jag misstänker kraftfullt kablar och kopplingar i anslutning till dosan.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Nu har jag inte hängt med på alla inläggen, men i inlägg #18 fick du det att funka med den nya kopplingslisten. Sedan i inlägg #21 slocknade det igen när du tryckt in list och kablar i dosan. Har du rett ut att alla kablar har frisk koppar i den nya plinten, innan du trycker in den i dosan? Du har inte nån klämd kabel med glapp, som det kan bli när kablar pressas in i dosan? Du har inte smällt någon ny säkring med en kortis när du pressade in kablarna? Jag misstänker kraftfullt kablar och kopplingar i anslutning till dosan.
Tack Jag har kollat allting du nämner och det finns ju inget ström på några av kablarna som går in i den koppling splinten. Om jag bromsar eller sätter på blinkers då finns det ström på några kablar men det funkar ju naturligtvis det är ju bara lamporna där bak som är döda.

Jag måste mäta på kabeln den är ju fem meter lång som går bak till kopplingsdosan från motorrummet typ då batteriet.

Ja det är märkligt när jag satte dit den nya kopp lingsplinten och reste med upp och slå på belysningen så funkar det som jag skrev när jag satte på locket och tittade igen då funkade det inte. Jag har gått igenom och skruvat på alla kablar och allting och mätt med mätinstrumentet och det finns ju inget ström så Det är klart att lamporna inte lyser
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Tack för tipset Jag byter tillbaks till de gamla lamporna men det är ju ingen skillnad ju det finns ju inget ström på ledningen alltså. Bak på bilen så är det ju fyra lampor två stycken uppe vänster höger och två nere då de vanliga. Och på sidan av bilen bak ska också lysa men det gör det inte. Så det är ju ett elavbrott någonstans

Tack Jag har kollat allting du nämner och det finns ju inget ström på några av kablarna som går in i den koppling splinten. Om jag bromsar eller sätter på blinkers då finns det ström på några kablar men det funkar ju naturligtvis det är ju bara lamporna där bak som är döda.

Jag måste mäta på kabeln den är ju fem meter lång som går bak till kopplingsdosan från motorrummet typ då batteriet.

Ja det är märkligt när jag satte dit den nya kopp lingsplinten och reste med upp och slå på belysningen så funkar det som jag skrev när jag satte på locket och tittade igen då funkade det inte. Jag har gått igenom och skruvat på alla kablar och allting och mätt med mätinstrumentet och det finns ju inget ström så Det är klart att lamporna inte lyser
Har du testat att enbart slå på parkeringslyset utan att tändningen är på.
Fungerar skyltbelysningen? Kolla även säkringarna som Krinil skrev.
I elschemat från 1986 är det säkringarna 7 och 8 som betjänar resp. vänster och höger baklyse. Om schemat stämmer helt för din 90:a vet jag dock inte.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Kom bara på ett långskott till...
I säkringsplinten, i handskfacket alltså.
Där ser man ju, och du har kollat säkringar och troligen mätt lite vid dom också.
Långskottet... Alla kablar som är anslutna till säkringsplinten på undersidan, är det inte "bara" en massa med kabelskor där ?? som ansluter kablarna till säkringsplinten som ev. kan strula.
Om det finns spänning på säkringen det gäller på ena sidan/ingång så finns det ju kontakt vid ingående kabelsko.
Finns det spänning på säkringens andra sida så är den ju hel (vilket ju syns också), men kommer det ut spänning efter kabelskon på denna utgående sida är frågan i så fall.
Finns det ingen ingående spänning i dosan under bilen men det finns spänning på säkringens utgång så måste det ju strula någonstans därimellan.


M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
I elschemat från 1986 är det säkringarna 7 och 8 som betjänar resp. vänster och höger baklyse. Om schemat stämmer helt för din 90:a vet jag dock inte.
Så bra, 7 och 8. Som jag påpekat om två säkringar, kan husbilsbyggarna verkligen vara så dumma så de kopplar om alla bakljuslampor till en kabel som då släcker allt bakljus... är det ens "lagligt" att koppla så hela bilen blir svart bak på natten om en säkring skulle paja.
Det ger ju också en fundering på varför allt bakljus nu har slocknat på en gång.

M.v.h. JANKRO.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Kom bara på ett långskott till...
I säkringsplinten, i handskfacket alltså.
Där ser man ju, och du har kollat säkringar och troligen mätt lite vid dom också.
Långskottet... Alla kablar som är anslutna till säkringsplinten på undersidan, är det inte "bara" en massa med kabelskor där ?? som ansluter kablarna till säkringsplinten som ev. kan strula.
Om det finns spänning på säkringen det gäller på ena sidan/ingång så finns det ju kontakt vid ingående kabelsko.
Finns det spänning på säkringens andra sida så är den ju hel (vilket ju syns också), men kommer det ut spänning efter kabelskon på denna utgående sida är frågan i så fall.
Finns det ingen ingående spänning i dosan under bilen men det finns spänning på säkringens utgång så måste det ju strula någonstans därimellan.


M.v.h. JANKRO.
Bild på undersidan av säkringshållaren från inlägg 8.
Kopplingsplinten (dosan)med stora hål som det är på bilden som HansErik har lagt in är det stor risk att det blir glappkontakt. Speciellt om det är flera kablar anslutna i ett hål.
 

Bilagor

  • IMG_0875.jpeg
    IMG_0875.jpeg
    1,7 MB · Visningar: 28

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
HansErik, jag undrar om du inte luras av övergångsresistans på en kabel som du mäter på.
Låt oss säga att du har en övergångsresistans på 10 kohm och mäter spänning med din multimeter med en ingångsresistans på minst 10 Megohm , då kommer en tusendel av batterispänningen ligga över övergängresistansen resten över mätinstrumentet. Kopplar du däremot in en 10w 12v lampa samtidigt som du mäter, då blir det tvärtom, nästan all spänning ligger över övergångsresistansen och du mäter nära 0 volt.
Därför är en billig provlampa, som nån rekommenderade tidigare, faktiskt överlägsen vid en del felsökning
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Tack alla för tips.
De lampor som har slocknat är ju de fyra bak uppe och nere och nummerplåten och på höger och vänster sida sitter det också lampor bak som alla lastbilar måste ha typ. Jag ska kolla handsfacket igen men som jag skrev tidigare så fick jag ju igång all belysning under några minuter men när jag satte på locket på kopplingsdosan bak under bilen på slocknade lamporna så felet måste ju nästan vara där då..
Jag tog ett gäng cykellampor röda och vita och satte de Bak på bilen så jag kunde köra till Malmö i alla fall. Lutar väl åt att jag får köra bilen till verkstad
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
HansErik, jag undrar om du inte luras av övergångsresistans på en kabel som du mäter på.
Låt oss säga att du har en övergångsresistans på 10 kohm och mäter spänning med din multimeter med en ingångsresistans på minst 10 Megohm , då kommer en tusendel av batterispänningen ligga över övergängresistansen resten över mätinstrumentet. Kopplar du däremot in en 10w 12v lampa samtidigt som du mäter, då blir det tvärtom, nästan all spänning ligger över övergångsresistansen och du mäter nära 0 volt.
Därför är en billig provlampa, som nån rekommenderade tidigare, faktiskt överlägsen vid en del felsökning
Det där är lite överkurs för mig Jag begriper ingenting
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Kom bara på ett långskott till...
I säkringsplinten, i handskfacket alltså.
Där ser man ju, och du har kollat säkringar och troligen mätt lite vid dom också.
Långskottet... Alla kablar som är anslutna till säkringsplinten på undersidan, är det inte "bara" en massa med kabelskor där ?? som ansluter kablarna till säkringsplinten som ev. kan strula.
Om det finns spänning på säkringen det gäller på ena sidan/ingång så finns det ju kontakt vid ingående kabelsko.
Finns det spänning på säkringens andra sida så är den ju hel (vilket ju syns också), men kommer det ut spänning efter kabelskon på denna utgående sida är frågan i så fall.
Finns det ingen ingående spänning i dosan under bilen men det finns spänning på säkringens utgång så måste det ju strula någonstans därimellan.


M.v.h. JANKRO.
Tack jag ska försöka kolla detta på något vis Det är så trångt där som att man kommer ju inte ens in och kan titta man måste ta bort passagerarstolen typ
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack jag ska försöka kolla detta på något vis Det är så trångt där som att man kommer ju inte ens in och kan titta man måste ta bort passagerarstolen typ
Har du gått igenom kablarna i kopplingsdosan bak och skalat alla kablar tills du har blank koppar på alla? Det var ju där problemet uppstod på nytt när du satte på locket till kopplingsdosan! Koppar blir spröd när den oxiderar så om du inte har fått bort all oxiderad kabel kan du mycket väl ha ett brott på någon ledare inne i kabelhöljet. Om du inte har gjort detta noggrant, gör det först innan du börjar söka på andra ställen, det fungerade ju faktiskt en liten stund!
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Jag drog in Ström direkt från pluspoolen på startbatterier i motorrummet bak till den bruna tåten i kopplingsdosan och då lyste hela bakvagnen upp. Det blivit till och köra med den extra kabeln då som man får tvinga fast vid körning
 

Bilagor

  • 20231023_161954.mp4
    42,8 MB · Visningar: 4

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
minuter sedan
När jag skruvar bort från kontaktlisten sockerbiten den bruna som går till lamporna och kopplar på 12 volt från startbatterier 6 meter längre fram, då händer ingenting. Som videon visar innan så måste kopplingslisten vara ihopskruvad alla tåtar anslutna (brun) och sen sätter man 12 volt på den andra bruna som kommer från cockpit, Det är då det lyser upp det är som att man måste skicka 12 volt bakåt mot cockpit då funkar det
 

Bilagor

  • Screenshot_20231023_191106_Photos.jpg
    Screenshot_20231023_191106_Photos.jpg
    709,4 KB · Visningar: 31

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej, jag är inte bra på elfel, men kan det vara glapp i kopplingarna vid rattlåset?
Allt går ju genom rattlåset, så om det är något i de kopplingarna som krånglar, kanske det skulle kunna vara en lösning?
Men det stämmer väl inte heller då det går fram ström till säkringarna?
En fundering till de som är bra på elfel, verkar ju som kopplingen vid dosan bak är kollad ordentligt.
Nåja jag är som sagt en riktig amatör på elproblem, men en tanke som jag fick.
 

Hanza

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
564
Medlemskap
2024
minuter sedan
När jag skruvar bort från kontaktlisten sockerbiten den bruna som går till lamporna och kopplar på 12 volt från startbatterier 6 meter längre fram, då händer ingenting. Som videon visar innan så måste kopplingslisten vara ihopskruvad alla tåtar anslutna (brun) och sen sätter man 12 volt på den andra bruna som kommer från cockpit, Det är då det lyser upp det är som att man måste skicka 12 volt bakåt mot cockpit då funkar det
Skala av ytterhöljet en meter bort från inkommande kablar, stoppa in en knappnål i den bruna kabeln och mät mot jord. Slå på lamporna. Har du ström där så har du ett avbrott sista metern. Mycket mer troligt precis utanför kopplingsdosan då det lyste upp innan du monterade ihop kopplingsdosan.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Det var mörkt ikväll och när jag slår av tändningen så lyste lamporna där framme fortfarande. För att jag har kopplat på plus på den bruna kabeln där bak. Alltså fram på bilen så lyser alltså lamporna också Men när jag kopplade bort den krokodilklämman där bak på bruna kabeln så slocknade lamporna fram och bak
 
Toppen