• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Belchite Spansk övergiven stad

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Fick tips av en Dansk när jag berättade om den brända staden i Frankrike.

Spanien har motsvarande stad Belchite , där staden blev ödelagd av hårda strider under inbördeskriget på 30 talet. Lämnad som monument på order av Franco.

Finns mycket att läsa via Google , någon som varit här?

Staden kan vara ett mål att passera förbi på hemvägen efter övervintring.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.613
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Belchite Spansk övergiven stad

Ja, vi var där 2005, bilder finns under mina bilder.

050406022.jpg


Tyvärr var det inte tillåtet att beträda området på grund av rasrisk då vi var där, så vi höll oss i utkanten.

Spanjorerna vill helst glömma historien eftersom det var de själva som sköt sönder staden med kanoner och handeldvapen. Klart inte lika angeläget för dem att visa upp som Oradour-sur-Glan för fransmännen som tyskarna förstörde.
 

Kånnkård

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2024
Sv: Belchite Spansk övergiven stad

Vi har varit där flera gånger. Senast ifjol men då har man "stängt av" staden för att kunna ta betalt. Man har ett lokalt museum som ansvarar för guidning ,men tyvärr bara på Spanska.
Om man ska våga sig på en jämförelse av "eländena" så visar Belchite lite mer verklighet än vad Oradur gör. Oradur är i min uppfattning "krattad och iordningställd" för turister. Belchite är lämnad så gott som orörd. Det är en hemsk upplevelse där man väntar på ruinväggarna ska ramla ner på en där man går.
Oavsett så har bägge platserna ett historisk värde men man ska nog läsa på rejält innan man besöker någon av platserna för att få ut maximalt av besöken.
Med Husbilshälsningar
Delteff
 

Kånnkård

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2024
Sv: Belchite Spansk övergiven stad

.........................................Spanjorerna vill helst glömma historien eftersom det var de själva som sköt sönder staden med kanoner och handeldvapen. Klart inte lika angeläget för dem att visa upp som Oradour-sur-Glan för fransmännen som tyskarna förstörde.
Det sista stycket i ditt inlägg har jag några invändningar emot.
Att Spanjorerna själva sköt sönder staden är en sanning med modifikation. Vi har svenskar som var med och sköt sönder staden i vad som kallades Internationella Brigaden. Den bestod av frivilliga med kommunistsympatier. Det finns bl.a att läsa om i Jonas Sjöstedts bok. Från Masthugget till Moskva. Efter att ha läst det kapitlet om Belchite kan vi nog utelämna tankar om att spanjorerna skulle skämmas. Bortsett från den boken finns det mer litteratur att läsa om man vill fördjupa sig i historien om bägge städerna och vad som verkligen hände och varför.
Med husbilshälsningar
Delteff
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.613
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Belchite Spansk övergiven stad

Det var så spanjorerna själva såg på det vid den tidpunkten!

Nu har man kanske tänkt om och hellre vill skylla på utlänningar som deltog i striderna, men det ändrar inte på verkligheten att det var Francos trupper som sköt sönder den av republikanerna ockuperade staden.

Belchite
 

Kånnkård

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2024
Sv: Belchite Spansk övergiven stad

Det var så spanjorerna själva såg på det vid den tidpunkten!

Nu har man kanske tänkt om och hellre vill skylla på utlänningar som deltog i striderna, men det ändrar inte på verkligheten att det var Francos trupper som sköt sönder den av republikanerna ockuperade staden.

Belchite
Nej det var inte Francos trupper som besköt staden. Det var var Francos motståndare. Med detta inte ett försvar för någondera sidan utan mer ett historiskt fakta.
Med husbilshälsningar
Delteff
 
Toppen