• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Belastningsindex?

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Hej, jag blev nyfiken på vad som egentligen gäller ang. däck.
Pratade därför med en ingenjör på Besikta.
Fick följande svar.
Det är det som står i registreringsbeviset som gäller. Vid ändringar av dimension så skall fordon registreringsbesiktigas, om allt skall bli rätt.
Han såg dock inte några problem med att besiktiga på c däck istället för cp däck även om det var ett heltypsgodkänt fordon. Detta om de klarar samma belastning eller mer än vad som står i registreringsbeviset.
Han har aldrig hört talas om att man underkänt vid besiktningen pga att man inte följt dessa anvisningar undantaget vid för lågt lastsindex på däcken.
Hur polisen gör kunde han inte sia om.
Så ska det vara helt rätt så är det vad som står i reg.beviset som gäller.
Många bud. På fråga hos BiÖ fick jag följande svar då jag undrade över att det står 16" i mitt reg-bevis.

"När data skickas in till Transportstyrelsen så finns bara utrymme att skriva in en dimension
I dörrkarmen på förardörren står även 17 tums dimensionens lufttryck.
Alternativa dimensioner för bilar är möjlig under förutsättning att belastnings index uppfylls.
På din bil sitter 235/60-17 med belastningsindex 115/117
117 klarar 1285 kg
1285kg x 4 = 5140 kg så mycket klarar däcken av i belastning så det är god marginal till vad bilen är registrerad för 4000kg"
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Om vi skall öka förvirringen något, så kan man inte addera tillåten däckbelastning rakt av för dubbel/tvillingmontage.
(eller vad det kallas för tillfället)
Det finns tabeller hos däcktillverkarna som anger tillåten belastning enkel och dubbelmontage.

Typ:
1699713595281.png
 

göran-43

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Finland
HBK-Nr
7413
Medlemskap
2026
Köp alltid däck med rätt index och dimension. Då kan du köra med lägre lufttryck på drivdäcken. Du frår bättre komfort och bättre milresultat när anläggninsytan blir större. Dessutom får du större marginal mot däckskador! Onödigt att köpa fel däck när det finns rätt däck att köpas!
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Köp alltid däck med rätt index och dimension. Då kan du köra med lägre lufttryck på drivdäcken. Du frår bättre komfort och bättre milresultat när anläggninsytan blir större. Dessutom får du större marginal mot däckskador! Onödigt att köpa fel däck när det finns rätt däck att köpas!
Gäller det även för bakhjulsdrivna fordon, tänker speciellt på att det skulle bli bättre komfort?
Verkar konstigt för 4x4.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vet inte. Undrade mest om komfortenförbättringen avsåg bara framaxel eftersom de flesta husbilar är framhjulsdrivna samt att det är närmast den axeln man sitter då man upplever komforten från däcken.
Det har ju egentligen inget med vilken axel bilen drivs på att göra, men naturligtvis märks det mest på framaxeln där man sitter under körning.
Men även att bakaxeln är mjukare känns ju i bilen, inte minst i form av mindre skrammel och andra ljud från bakdelen när man kör på lite sämre vägar.
 

göran-43

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Finland
HBK-Nr
7413
Medlemskap
2026
Man får bättre komfort och bättre milresultat med lufttryck enligt axeltrycket på framaxeln oberoende om bilen är fram-,bak- eller 4 hjulsdriven! Bak rekommenderar t.ex. Michelin högre tryck för att få stabilare gång och mindre känslig för sidvind .Om bilen har långt överhäng blir bilen stabilare med högre tryck bak!
 
Toppen