• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Belastningsindex?

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Letar efter nya däck till husbilen och har hittat ett däck från Continental med samma diameter, bredd och profil. Just detta däck satt på bilen från början Däremot något lägre belastningsindex. Däcket som finns att köpa är märkt 115/113 och enligt dokument till bilen ska det vara 118/116.

Vi har aldrig kört med bilen lastad till maxvikten så egentligen borde det inte vara något problem men vad säger lagen och länsman?
Jag har sökt på Google men hittar inget om vad lagen säger.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.245
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
vad säger lagen och länsman?
Lagen säger detta:

Belastningsförmåga​

Däcken ska ha en belastningsförmåga som motsvaras av bilens största tillåtna axelbelastning.
Krav på däck för personbil - Transportstyrelsen


Min gissning är att du kan åka dit på detta om du hamar i en kontroll vid vägkanten/flygande besiktning.
Polisen har då med sig trafikinspektörer som kan sina tekniska delar.

Bortsett från ovanstående, tycker jag det är en otroligt dålig ide att medvetet köpa däck som inte är lämpade, eller lagliga, för bilen i fråga.
Vi har aldrig kört med bilen lastad till maxvikten
Har du verkligen vägt var axel för sig med fullastad bil?
Det är axelvikten som spelar roll i detta sammanhang, inte totalvikten.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Letar efter nya däck till husbilen och har hittat ett däck från Continental med samma diameter, bredd och profil. Just detta däck satt på bilen från början Däremot något lägre belastningsindex. Däcket som finns att köpa är märkt 115/113 och enligt dokument till bilen ska det vara 118/116.

Vi har aldrig kört med bilen lastad till maxvikten så egentligen borde det inte vara något problem men vad säger lagen och länsman?
Jag har sökt på Google men hittar inget om vad lagen säger.
Texten i föregående inlägg, "Däcken ska ha en belastningsförmåga som motsvaras av bilens största tillåtna axelbelastning" tolkar åtminstone jag som att det är tillåtna axellasterna enligt bilens märkskylt som skall styra vad polisen säger om däcken, och inte vilken däcksklass som står i registreringsbeviset.

(För min bil säger registreringsbeviset en betydligt högre belastningsklass än vad som krävs enligt tillåtna maximala axelvikter)
 

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Instämmer med Michaels inlägg, lagtexten säger att belastningsindex på däck måste motsvara minst högsta tillåtna belastning, och jag skulle för säkerhets skull inte gå under det som anges i regbeviset heller, även om det skulle vara över typskyltens tillåtna axeltryck. Det är lättast vid en ev kontroll att läsa regbevisets uppgifter via databasen, så misstänker det är den uppgiften polisen vill säga är korrekt siffra.

(Observera däremot att inget nämns om "C" eller "CP" märkning, endast belastningsindex)
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Lagen säger detta:

Belastningsförmåga​


Har du verkligen vägt var axel för sig med fullastad bil?
Det är axelvikten som spelar roll i detta sammanhang, inte totalvikten.

När jag vägde husbilen med för oss normal last låg vi 600 kg under totalvikten. Kände mig tillfreds med vikten och vägde inte varje Axel för sig men det kan jag ju göra vid nästa tillfälle. Har lite svårt att tro att vikten på någon Axel skulle bara för hög när det är så stor marginal till totalvikten
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Texten i föregående inlägg, "Däcken ska ha en belastningsförmåga som motsvaras av bilens största tillåtna axelbelastning" tolkar åtminstone jag som att det är tillåtna axellasterna enligt bilens märkskylt som skall styra vad polisen säger om däcken, och inte vilken däcksklass som står i registreringsbeviset.

(För min bil säger registreringsbeviset en betydligt högre belastningsklass än vad som krävs enligt tillåtna maximala axelvikter)
Jag tolkar på samma sätt som du gör. De däcken jag tittar på klarar precis Maxvikten på varje Axel enligt den typskylt som sitter i husbilen.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.245
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Många husbilar har problem med framaxelvikten.
Lastbilschassin (alla märken modeller) är ju byggda för att man lastar sin last i stort sett över bakaxeln.
Därför är bakaxeln konstruerad för att ta mycket större del av lastförmågan än framaxeln.

När man då bygger integrerade husbilar på dessa chassin med tung vindruta och taksäng rusar framaxellasten.
De flesta som har problem med axelvikter innom totalvikten så gäller det framaxeln.

Förmodligen inte jämförbart, men för att visa att det gäller verkligen alla.
Jag har 10 ton totalvikt, vi väger ca 3800-3950 kg på framaxeln, tillåtet 4000 kg.
På bakaxeln har jag ca 700-1000 kg till godo. (allt fullastat för långfärd inkl MC, 400l vatten och diesel.)
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Det som står i registreringsbeviset är en del av bilens godkännande.

Byt ut däcken till lägre belastningsindex och du tappar i grunden försäkringsskyddet om du blir inblandat i en olycka med däckexplosion. Det skulle räcka för mig för att avstå.

Sen är axelvikter en statisk mätning - en husbil med vattentanker där innehållet rör sig har en rörlig massa - en del av lasten kan ligga högt i bilen - lasten ojämnt fördelad- och husbilstillverkarna tar höjd för det när man fastlägger belastningsindex - fullt möjligt att dom har en säkerhetsmarginal.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Byt ut däcken till lägre belastningsindex och du tappar i grunden försäkringsskyddet om du blir inblandat i en olycka med däckexplosion.
Är du helt säker på det, eller menar du ”kan tappa”?
Även om däcken uppfyller lagkraven enligt inlägg #2, som ju inte går in på frågan om säkerhetsmarginaler för dynamiska effekter?

(Nej, jag har inte bytt till lägre belastningsindex. Men tycker frågan är intressant ändå)
 
Senast ändrad:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Kanske inte aktuellt nu, men den dag du säljer bilen har du fel däck på den.
När det gäller viktfördelning Michael S, så har jag 2100 fram och 2400 bak. Har aldrig problem med vikten på framaxeln, men ofta på bakaxeln utan att gå över totalvikten.
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Är du helt säker på det, eller menar du ”kan tappa”?
Även om däcken uppfyller lagkraven enligt inlägg #2, som ju inte går in på frågan om säkerhetsmarginaler för dynamiska effekter?

(Nej, jag har inte bytt till lägre belastningsindex. Men tycker frågan är intressant ändå)
Svenska försäkringsbolag har jämfört med t.ex tyska länge haft en snäll inställning, men man har under senare år vaknat lite. Har du ändrat bilen från helbilsgodkännandet då kan du tappa försäkringsskyddet helt eller få reducerad ersättning. Bilfabrikerna lägger mycket krut på utveckling och bredder man spårvidden ja då är det klart att köregenskaperna ändras och det är bara bilfabriken som kalibrerar om antisladdsystemet. Chiptrimmar du då uppgraderar dom allra flesta t.ex inte bromssystemet än mindre genomför en ny registreringsbesiktning för inte att tala om nytt avgastest Men bilen får faktisk inte framföras på allmän väg. Kör du med för lågt belastningsindex då är det samma sak och råkar ut för däckexplosion ja då får man skylla sig själv. Det är klart att försäkringsbolagen kan och bör reagera på sånt - risknivån är förhöjd - i vissa fall kanske bara till fara för föraren/ägaren men i andra kan det vara olycksorsaken.
 

Caggen

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2024
Många husbilar har problem med framaxelvikten.
Lastbilschassin (alla märken modeller) är ju byggda för att man lastar sin last i stort sett över bakaxeln.
Därför är bakaxeln konstruerad för att ta mycket större del av lastförmågan än framaxeln.

När man då bygger integrerade husbilar på dessa chassin med tung vindruta och taksäng rusar framaxellasten.
De flesta som har problem med axelvikter innom totalvikten så gäller det framaxeln.

Förmodligen inte jämförbart, men för att visa att det gäller verkligen alla.
Jag har 10 ton totalvikt, vi väger ca 3800-3950 kg på framaxeln, tillåtet 4000 kg.
På bakaxeln har jag ca 700-1000 kg till godo. (allt fullastat för långfärd inkl MC, 400l vatten och diesel.)
Håller med christer o ursula aldrig problem med framaxeln men ibland på gränsen på bakaxel när vi åker hem från tyskland även om vi lastar under bordet
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Svenska försäkringsbolag har jämfört med t.ex tyska länge haft en snäll inställning, men man har under senare år vaknat lite. Har du ändrat bilen från helbilsgodkännandet då kan du tappa försäkringsskyddet helt eller få reducerad ersättning. Bilfabrikerna lägger mycket krut på utveckling och bredder man spårvidden ja då är det klart att köregenskaperna ändras och det är bara bilfabriken som kalibrerar om antisladdsystemet. Chiptrimmar du då uppgraderar dom allra flesta t.ex inte bromssystemet än mindre genomför en ny registreringsbesiktning för inte att tala om nytt avgastest Men bilen får faktisk inte framföras på allmän väg. Kör du med för lågt belastningsindex då är det samma sak och råkar ut för däckexplosion ja då får man skylla sig själv. Det är klart att försäkringsbolagen kan och bör reagera på sånt - risknivån är förhöjd - i vissa fall kanske bara till fara för föraren/ägaren men i andra kan det vara olycksorsaken.
Det kan också vara så att husbilsbyggarna lägger en hel del krut på rationalisering och därför inte vill hålla på och beställa och hantera chassier med exakt rätt däck till varje enskild husbilsmodell utan tar till så det räcker för flera modeller i sitt program. Med resultatet att en del modeller säljs med däck med högre belastningsklass, och däckuppgifter i registreringsbeviset, än vad som annars skulle varit fallet. Och det får köparen leva med.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det skiljer ju så lite på bärigheten mellan 115 och 118, 105kg och det är ju ingen avgörande marginal. Man kan väl kanske fundera på om ett däcksmärke och samma däck verkligen med flit skulle tillverkas med så små steg i skillnad. En fundering blir nog kanske att det är samma däck men en bedömning görs av kanske dagskvalitén på förstärkningen eller kanske bara vilken maskin däcket kommer ut ur efter vulkning.

M.v.h. JANKRO.
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Det kan också vara så att husbilsbyggarna lägger en hel del krut på rationalisering och därför inte vill hålla på och beställa och hantera chassier med exakt rätt däck till varje enskild husbilsmodell utan tar till så det räcker för flera modeller i sitt program. Med resultatet att en del modeller säljs med däck med högre belastningsklass, och däckuppgifter i registreringsbeviset, än vad som annars skulle varit fallet. Och det får köparen leva med.
Det är ju fullt möjligt.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Vad går polisen/försäkringsbolagen efter då det gäller belastningsindex, räknar de fram det utifrån typskylten? Det reg-bevis jag har anger bara "Däckdimension bak 235/65R 16C". Inget om lastindex och inget alls om framaxeln.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Hej, jag blev nyfiken på vad som egentligen gäller ang. däck.
Pratade därför med en ingenjör på Besikta.
Fick följande svar.
Det är det som står i registreringsbeviset som gäller. Vid ändringar av dimension så skall fordon registreringsbesiktigas, om allt skall bli rätt.
Han såg dock inte några problem med att besiktiga på c däck istället för cp däck även om det var ett heltypsgodkänt fordon. Detta om de klarar samma belastning eller mer än vad som står i registreringsbeviset.
Han har aldrig hört talas om att man underkänt vid besiktningen pga att man inte följt dessa anvisningar undantaget vid för lågt lastsindex på däcken.
Hur polisen gör kunde han inte sia om.
Så ska det vara helt rätt så är det vad som står i reg.beviset som gäller.
 
Senast ändrad:

STBEREVA

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
5481
Medlemskap
2024
Letar efter nya däck till husbilen och har hittat ett däck från Continental med samma diameter, bredd och profil. Just detta däck satt på bilen från början Däremot något lägre belastningsindex. Däcket som finns att köpa är märkt 115/113 och enligt dokument till bilen ska det vara 118/116.

Vi har aldrig kört med bilen lastad till maxvikten så egentligen borde det inte vara något problem men vad säger lagen och länsman?
Jag har sökt på Google men hittar inget om vad lagen säger.
Du utgår från garanterat axeltryck som tillverkaren åsatt.belastningskoden 115/113 betyder att däcket klarar lägst 1150Kg per däck.Då blir garanterande axeltrycket 2300Kg.Vad har du för bil????
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag ställde frågan tidigare i år eftersom jag skall byta däck, OPUS besiktningsman svarade, att dom inte tittar på om det sitter C eller CP,dom tittade normalt inte på belastningsindex heller, däremot är dom noga med att leta efter slitage och sprickor/bulor på däcksidan.
Personligen skulle jag aldrig köpa ett däck med lägre index än vad tillverkaren anger, jag ligger ofta på max belastning på bakaxel, trots att jag har flera hundra kilo kvar till max totalvikt,svårt att lasta en husbil framtung.
 
Toppen