• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Karosseri Beläggning/imma på glaset

Pensionär

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2025
På vår chartago har vi en "beläggning"mellam glasen i skjutfönstret, beläggningen varierar beroende på vädret, sol eller ingen sol! Gissar att hela fönstret är tillverkat i ett stycke inkl ram.
Någon som har en idé?
Tänkte prova att borra hål i ramen, förhoppningsvis mellan glasrutorna och suga ut luften med dammsugaren!
I värsta fall återstår att byta hela partiet, tänkte helst slippa det!
Tackar på förhand.

På vår chartago har vi en "beläggning"mellam glasen i skjutfönstret, beläggningen varierar beroende på vädret, sol eller ingen sol! Gissar att hela fönstret är tillverkat i ett stycke inkl ram.
Någon som har en idé?
Tänkte prova att borra hål i ramen, förhoppningsvis mellan glasrutorna och suga ut luften med dammsugaren!
Tackar på förhand.
Detta är ett vanligt problem på dessa rutor,det är fukt, jag skulle aldrig borra i ram eller glas, det kommer inte lösa problemet.
Byte av ruta eller montera isär den vilket vissa verkstäder kan, det är dyrt väl över 10000kr

Detta är ett vanligt problem på dessa rutor,det är fukt, jag skulle aldrig borra i ram eller glas, det kommer inte lösa problemet.
Byte av ruta eller montera isär den vilket vissa verkstäder kan, det är dyrt väl över 10000kr
Svenska bussglas AB fixar detta till ung halva priset jmf med ”original”.
Många här i HBK som fått hjälp med detta.
Vet inte var Österåker ligger på rak arm, men kan rekomendera anläggningen i Emmaboda, fd Skogsnäs Glas, varit där 3ggr o fått hjälp av Andreas, ( en av de första rep i Sv ) proffsigt, trevligt bemötande ”TOPPENSERVICE”!
Numera uppköpta av Sv Bussglas.
Sv Bussglas har ett flertal filialer i Sverige.
Lycka till

Hejs
Claes 105

Plastfönster har jag fixat flera gånger med att borra 2 mm hål, Kan man borra i ramen skulle det lösa problemet enkelt. Det kommer ju in fukt men ingenstans det kan komma ut tar nog ett par dar beroende på vädret sen är det borta. Att lägga tusentals kronor på ett sånt fel verkar ju lite handikappat.

Plastfönster har jag fixat flera gånger med att borra 2 mm hål, Kan man borra i ramen skulle det lösa problemet enkelt. Det kommer ju in fukt men ingenstans det kan komma ut tar nog ett par dar beroende på vädret sen är det borta. Att lägga tusentals kronor på ett sånt fel verkar ju lite handikappat.
Har provat att borra i alukarmen och fyllt med ren argongas, men detta hjäper inte. Enl uppgift ligger det en fuktlist mellan glasen som blir mättad och behöver bytas.
Vid ett av försöken gick borren LITE snett vilket kostade ett glas ( härdat bilglas ).
Plastfönster är en helt annan femma.
Rekomenderar fortfarande ” proffsen ”

Hejs
Claes 105

Skrev detta i en tidigare tråd:
Sitter det ett isolerglas/dubbelglas i nu, då kan man plocka ut den och med hjälp av en mattkniv skära loss en av glasen.
Sedan tvätta rent med Ättika med varm vatten, sedan putsa bägge sidor noggrant som hamnar innanför kassetten.
Skär hjärna bort limmet i ramen snett så du får en bra vinkel för nya limmet.
Placera glaset som du tagit loss på ramen och limma om den och låt torka.
Har själv lagat flera isolerglas och de håller än idag.
En del har jag använt svart Silicon på då jag inte hann skaffa riktigt isolerglas lim.

Skrev detta i en tidigare tråd:
Sitter det ett isolerglas/dubbelglas i nu, då kan man plocka ut den och med hjälp av en mattkniv skära loss en av glasen.
Sedan tvätta rent med Ättika med varm vatten, sedan putsa bägge sidor noggrant som hamnar innanför kassetten.
Skär hjärna bort limmet i ramen snett så du får en bra vinkel för nya limmet.
Placera glaset som du tagit loss på ramen och limma om den och låt torka.
Har själv lagat flera isolerglas och de håller än idag.
En del har jag använt svart Silicon på då jag inte hann skaffa riktigt isolerglas lim.
Det förutsätter att du kommer åt enkelt, det gör du inte på en Carthago, det krävs att du losser en del paneler ,jag skulle inte ge mig på detta ,risk för att du förstör delarna, låt proffsen göra det istället.

Någon som har en idé?
Tackar på förhand.
1761130851380.webp

Det förutsätter att du kommer åt enkelt, det gör du inte på en Carthago, det krävs att du losser en del paneler ,jag skulle inte ge mig på detta ,risk för att du förstör delarna, låt proffsen göra det istället.
Jo så är det du måste montera bort allt , sedan lägga glaset på ett bord och avlägsna en av rutorna från aluminium ramen

Tillbaka
Toppen