• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bekymmer med ny antenn

F

F.d. 7269

Guest
Hallå där ute vi köpte och fick installerat en ny rundstrålande antenn och till vilken nytta nu har vi för tredje gången försökt få bild på TV;n utan någon signal. Vi tog fram vår bordsantenn och den fungerade perfekt. Verkar som det är fel på antennen men det känns så jäkla tråkigt när man lägger pengar på kvalitet. Kram på er alla nu känner jag mig lite gladare:)
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Bekymmer med ny antenn

Du är helt säker på inkopplingen. Vår nya bil var felkopplad i fördelningsboxen där antennen kommer in utifrån och delas upp i två. Tv killen skrattade när han rättade till det felkopplade sen fik vi finfin bild. det låter lite märkligt att det skall vara fel på en ny kvalitetsantenn.
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Bekymmer med ny antenn

är det drift spänning fram till antennen?
:)
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Bekymmer med ny antenn

Vad är det för antenn? Märke och modell. Varför frågar jag detta. Jo jag har beställt en ny bil och b.l.a. TV-antenn av märke Televe's. Modell Omni-Nova. Är det en sån du har köpt, kanske jag skall välja en annan.
Hälsn. Tim
 
Senast redigerad av en moderator:

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: Bekymmer med ny antenn

Tim & Ing-Marie;

Hej å hå!
Jag monterade Televés Supernova och provade på Visingsö och bilden kom in med 5 MUX:ar trots att vi stod mitt i ekskogen, Supernova är ca: 1000 kr billigare än Omninova men då får du vrida, den fungerar i alla fall kalasbra.
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Bekymmer med ny antenn

Olle
Tack för den informationen. Det låter ju lovande. Jag har sett att Surernovan är mycket billigare, men nu är det så att Omninovan ingår i "paketet". Eftersom du är nöjd med din antenn, så borde förhoppningsvis Omninovan inte vara sämre. Det är ju samma märke.
MVH Tim
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Bekymmer med ny antenn

Tänk vad bra det här forumet är, Jag ville ha supernova antennen men ville inte ha en som man skulle vrida! Så inser jag nu att den finns som rundstrålande också! :)

tack alla!
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Bekymmer med ny antenn

Eftersom den rundstrålande omni-novan är bra mycket dyrare är super-novan och har samma tillverkare borde det inte finnas något tvivel om att det är en riktigt bra antenn. Vi är ägare till en super-nova och är hittils mycket nöjda med den. Vi får in alla kanaler även om vi står långt ut i bushen.:)

Mvh / Per
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Bekymmer med ny antenn

Hej per, det låter jättebra. Nyfiken fråga hur mycket brukar ni behöva snurra på antennen är den väldigt känslig för vilket läge den står i?
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Bekymmer med ny antenn

Vi hade tidigare en rundstrålande antenn som heter STATUS OMNI 315 DIRECTIONAL och den var fullständigt värdelös. Sällan fick vi bild trots att andra bredvid hade bild.

Vår handlare bytte ut den mot en rundstrålande antenn som heter WING 2 och nu har vi bild även där andra har problem. Vi är helnöjda nu.

Sven-Åke
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Bekymmer med ny antenn

Hej

Oftast behöver vi varken höja eller snurra på antennen, det är bara att söka in kanalerna. Vid dåliga mottagningsförhållanden kan dock detta behövas. Vi har som sagt aldrig gått bet på att få in kanalerna än. Vi är mer än nöjda med våran super-nova antenn.

Mvh / Per
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Bekymmer med ny antenn

Jag har en rundstrålande antenn, och trots det så får jag snurra på den ibland för att hitta kanaler. Så varför det heter rundstrålande förstår jag inte, tydlgt så finns ett läge som är bättre än det andra.
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Bekymmer med ny antenn

Hej Inge,

Det är precis det jag har upptäckt att de vanliga "billiga" rundstrålande antennerna har svårt att klara kraven! Om man får bild så blir det ofta sprickor och bryts upp. Just därför kommer jag köpa en lite dyrare och hoppas på att det fungerar! Just supernova eller omninova verkar vara antenner som klarar förhållanden som inga andra gör.

Min tv är dessutom extra känslig så har jag inte bra signal så får jag inte in något alls. :(
 
B

Bengt & Gunni

Guest
Sv: Bekymmer med ny antenn

Hej!
När vi fick vår husbil hade företaget monterat en rundstrålande antenn,märke Triax.Vi fick ingen bild alls.Felet var att montören kopplat antennkabeln felaktigt.Kabelns ytterhölje och signalkabeln låg ihop.När vi fixat detta fick vi bild för det mesta.I år har jag monterat antennen på en höj o vridbar stång och märkt en stor förbättring av mottagningsförmågan
mvh Bengt
 
Toppen