F
F.d. 58562
Guest
Jag beklagar att det blev sådan turbolens runt mina kommentar till Tommy i tråden Turism och ställplatser och att det skulle mottagas så negativt. Jag försökte bara förklara att det inte är så stor skillnad mellan de olika varianterna på fritidsfordon.
Jag är medveten om att detta är en husbilsklubb och dessutom medveten om att klubben så klart förespråkar tankar och ideer för husbilar.
Under hösten 2007 då vi befann oss nere i Spanien kom tanken upp på att vi kanske skulle skaffa oss husbil. Det kunde vara problematiskt att rangera in vår stor och ganska tunga boggievagn på de, ibland, trånga campingarna.
Under våren 2008 realisera vi våra planer och under viss vånda lämna vi ifrån oss vår husvagn mot en Hobby 690 GES. Vagnen hade varit med sedan 2000 så det kändes faktiskt lite ledsamt, men samtidigt såg vi framåt mot spännade resor med husbilen och allt skulle nu bli så mycket bättre.
Men ...... det blev inte alls så bra som vi föreställt oss.
Vi var vana vid en god komfort i vår personbil, sett både ur åk som kör egenskaper. Detta kom på skam, trivdes inte alls med körställningen, det kändes stelt och klumpigt.
Boendet gick ju inte att jämföra med husvagnen och under våra höstmånader nere i Spanien fanns inte den friheten att ha tillgång till en bil.
Det blev ökade kostnader i och med att ha dubbla bilar.
Så efter att vi kört en rejäl runda i Europa under våren 2010 bestämde vi oss för att återgå till husvagnen.
Vis av vad vi haft i husbilen för att kunna fricampa så utrustade vi vagnen på likvärdigt sätt, med större tankar för vatten och gråvatten, liksom att öka på batterikapaciteten och har skapat möjligheter att ladda batterierna under färd med att sätta i en Dual Booster, framtiden innebär även solpaneler.
Dessutom har vi eliminerat de problem som finns på trånga campingar med att montera en mover.
Vi lastar dessutom mer lagligt än vad vi kunde med husbilen.
Vi har nu samma möjligheter att fricampa som vi hade under husbilstiden och det har vi också praktiserat under några veckor i sommar.
Vi har ju funnit mycket nöje med husbilsklubben.
Vi åkte på träffar och träffade många trevliga människor att trivas och umgås med.
Följt med i de olika trådarna och då jag tyckt att husvagnar beskrivit lite felaktigt eller baserat på gammal kunskap så har jag sakligt försökt förklara att man inte generellt kan beskriva husvagnar som ibland görs men varje gång känns det som att vi befinner oss på fel forum, känt det onda ögat.
När det eskalera i ovan nämnda tråd så fann jag för gott att erbjuda webben att ta bort mitt inlägg och man kan säga att det skedde med expressfart
Nu drar vi till Spanien på lördag och blir där några månader och jag gör detta till mitt sista inlägg i forumet. Läsa lär vi göra även framledes.
Önskar att alla får ett trivsamt liv med resandet och att det blir ställplatser som fyller de önskemål som finns.
Där vi inte uttryckligen är förbjudna att stanna kommer vi att använda husvagnen på likvärdigt sätt som vi gjorde i husbilen.
Om det skulle bli husbil igen så kanske vi får vara med på lika villkor igen.
Bosse / Fortfarande medlem
:
Jag är medveten om att detta är en husbilsklubb och dessutom medveten om att klubben så klart förespråkar tankar och ideer för husbilar.
Under hösten 2007 då vi befann oss nere i Spanien kom tanken upp på att vi kanske skulle skaffa oss husbil. Det kunde vara problematiskt att rangera in vår stor och ganska tunga boggievagn på de, ibland, trånga campingarna.
Under våren 2008 realisera vi våra planer och under viss vånda lämna vi ifrån oss vår husvagn mot en Hobby 690 GES. Vagnen hade varit med sedan 2000 så det kändes faktiskt lite ledsamt, men samtidigt såg vi framåt mot spännade resor med husbilen och allt skulle nu bli så mycket bättre.
Men ...... det blev inte alls så bra som vi föreställt oss.
Vi var vana vid en god komfort i vår personbil, sett både ur åk som kör egenskaper. Detta kom på skam, trivdes inte alls med körställningen, det kändes stelt och klumpigt.
Boendet gick ju inte att jämföra med husvagnen och under våra höstmånader nere i Spanien fanns inte den friheten att ha tillgång till en bil.
Det blev ökade kostnader i och med att ha dubbla bilar.
Så efter att vi kört en rejäl runda i Europa under våren 2010 bestämde vi oss för att återgå till husvagnen.
Vis av vad vi haft i husbilen för att kunna fricampa så utrustade vi vagnen på likvärdigt sätt, med större tankar för vatten och gråvatten, liksom att öka på batterikapaciteten och har skapat möjligheter att ladda batterierna under färd med att sätta i en Dual Booster, framtiden innebär även solpaneler.
Dessutom har vi eliminerat de problem som finns på trånga campingar med att montera en mover.
Vi lastar dessutom mer lagligt än vad vi kunde med husbilen.
Vi har nu samma möjligheter att fricampa som vi hade under husbilstiden och det har vi också praktiserat under några veckor i sommar.
Vi har ju funnit mycket nöje med husbilsklubben.
Vi åkte på träffar och träffade många trevliga människor att trivas och umgås med.
Följt med i de olika trådarna och då jag tyckt att husvagnar beskrivit lite felaktigt eller baserat på gammal kunskap så har jag sakligt försökt förklara att man inte generellt kan beskriva husvagnar som ibland görs men varje gång känns det som att vi befinner oss på fel forum, känt det onda ögat.
När det eskalera i ovan nämnda tråd så fann jag för gott att erbjuda webben att ta bort mitt inlägg och man kan säga att det skedde med expressfart
Nu drar vi till Spanien på lördag och blir där några månader och jag gör detta till mitt sista inlägg i forumet. Läsa lär vi göra även framledes.
Önskar att alla får ett trivsamt liv med resandet och att det blir ställplatser som fyller de önskemål som finns.
Där vi inte uttryckligen är förbjudna att stanna kommer vi att använda husvagnen på likvärdigt sätt som vi gjorde i husbilen.
Om det skulle bli husbil igen så kanske vi får vara med på lika villkor igen.
Bosse / Fortfarande medlem