• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Behov av ny kyl/frys

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Nu sjunger vår Dometic 7655l verkligen på sista versen. Har förlängt livet på den med noggrann rengöring av gasolbrännardelen, ny dragning av 12 V ledningen från elcentralen samt de sista årens knackande med plastskaftet av en stor skruvmejsel på kondensorns rör så att interna klumpar av kylvätska och eventuella småflagor lossnat. Hur som helst vill kylskåpet inte hålla kylan trovärdigt längre.

Alltså, funderar på ett kompressordrivet Thetford T2175 som har samma inbyggnadsmått. Priset för en sådan verkar ligga runt 25 000 kr hos Campingtillbehör 4U och KAMA. Tyska CamingWagner tar 1 829 EURO vilket motsvarar ca 20 000 kr och en osäker fraktkostnad.

Söker erfarenheter av denna Thetford-kyl/frys? Både av installation och av användning.
Söker även tips om inköpsställen. Är lite försiktig med inköp från utlandet men är priset rätt så.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kanske inte svar på din fråga, men när mitt dometic la av, köpte jag ett Sunwind 12v kompressor kyl/frys. På 139 liter, det får lätt plats där mitt dometic 7551 kylskåp stod.
Som jag ser det så är där många fördelar med ett kompressor drivet kylskåp... Lycka till.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jag skulle nog byta till ett kompressorkylskåp. Nackdelen, från tidigare båtliv, är att de låter mer när de är igång än en gasoldriven. Det gäller nog också att se över "batteribanken"...
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Muskatten; jag har hittills endast surfat på nätet, där just din Sunwind är ett alternativ inte minst prismässigt (ca 8 000 kr). Undrar om dess hållbarhet eller snarare robusthet, detta då husbilar ryster rejält vid exempelvis järnvägsövergångar, tvättbräden etc.

Prisskillnaden mot Thetfords ca 25 000 kr behöver motiveras varför jag gärna söker goda erfarenheter från andra.
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Jag har nyligen bytt till två SPL 150 A Litiumbatterier och har sedan 12 år fyra 125 W solceller och kör inte när saltet är på vägarna; vågar nu chansa på att jag blir nöjd med ett kompressordrivet kyl/frys.

Tack alla så här långt för era kommentarer, hoppas på fler.
Åke
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Muskatten; jag har hittills endast surfat på nätet, där just din Sunwind är ett alternativ inte minst prismässigt (ca 8 000 kr). Undrar om dess hållbarhet eller snarare robusthet, detta då husbilar ryster rejält vid exempelvis järnvägsövergångar, tvättbräden etc.

Prisskillnaden mot Thetfords ca 25 000 kr behöver motiveras varför jag gärna söker goda erfarenheter från andra.
Hej...

Jag kan inte säga om sunwind är bättre eller sämre än thetfords kyl.
Men som alla säkert vet så är ju prylar till en husbil gjorda för att de skall väga lite. Och det blir då på bekostnad av kvaliteten och livslängden.
Sunwind skriver på sin sida att dessa kylar är bla gjorda för husbil/husvagn...
Och är du orolig ändå.... Ja kör då försiktigare ;)
Jag har haft mitt skåp (ej min fru) i lite mer än 1 månad. Och än så länge ångrar jag inte det en sekund.... Varje gång jag öppnar kylen är jag så glad att jag slipper bocka mig för att hitta i kylen, nu står jag alltid rak i ryggen :applaus: :bye:
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Vi köpte ett "demoskåp" Sunwind 95L och har testat detta en helg.
Från början lät det mycket och vi lastade in för mycket och på tok för varma varor.
Detta var en fredag och laddaren laddade 2st 75Ah fritidsbatterier medans vi packade bilen och kylen blev kall.
Lördag morgon var det lite lågt i batteribanken.
Vi packade ihop vid lunchtid och åkte några mil och vi åt ju och drack så det minskade i kylen.
Lördag på EM så var banken på rätt nivå och vi drog vidare några mil.
Stannade på en badplats där man får campa och tog ut 100W solpanelen.
Den fick ligga ute till Söndag FM och då var det ännu bättre laddning i batterierna.
När vi kom hem så var batterierna fulladdade.

Kan ju sägas också att skåpet blev tystare på Lördag kväll/natt och det blev kallare i
skåpet så att jag behövde dra ner termostaten. Inte så kul att ha +2,9-+3.3º mitt i skåpet.
Den gick också färre minuter än den stod still.
Äntligen ett skåp man kan lita på att det fungerar utan an massa hopplösa gasol problem och datorer som skall sköta detta.
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Muskatten, en undran: Hur stort ventilationsutrymme runt kylen fick du till? Behövs det öppning bakåt till Dometicens ventilationsgaller?

Är lite fundersam kring just kompressorns värmeavledning vid hög innetemp i husbilen, kan ju lätt bli över 30 grader där. I normalfallet finns inga öppningar runt kylen annat än in mot husbilens inre, eller?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej....
Runt kylen (vänster & höger) är det ca 2cm. Upptill ungefär lika mycket.

Jag tog sen bort plåten på baksidan av kylen, för att öka cirkulationen. Sen monterade jag två kraftiga aluminum profiler som jag ställde kylen på, och då blir det öppet under kylen, med mycket god luftcirkulation.
Limmade två frigolit skivor med polyuretan skum innefrån där gallren sitter, för att hindra luften att blåsa in och sen blir det också isolering.
Limmade fyra lossar på kylens sidor, och Skruvade fast kylen genom väggen.

Efter denna prövotid har jag funderat på att iägga isolering på varje sida av kylen, eftersom jag ser aldrig någon ökning av temperaturen på baksidan (har satt en bluetooth termometer där)
Det räcker med öppet under och ovan...

Notepad_202207121824_42475.png

IMG_20220608_111957.jpg

IMG_20220608_163949.jpg

IMG_20220610_223149.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Här ser du temperaturen bakom skåpet... Som du ser så är det lugnt..
Vi har det nu ganska kallt om nätterna, ungf. +10-11° om nätterna. Värmen från kylen klarar knappt att öka temperaturen bakom kylen.... Och på dagtid blir inte temperaturen nämnvärt högre än vad vi har i husbilen....



Screenshot_20220712_183048_com.beyondtel.sensorblue.jpg
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Så har vi tagit beslut om att låta Forsbergs i Hyssna byta ut vårt Dometic till ett kompressordrivet Thetford T2175. Detta sker den 10 augusti. Återkommer med kostnadsprecisering och ett första intryck.
Åke
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Jo, nu har jag hämtat andan från fakturan på totalt 32 759 kr. Jag fick en timpeng hos Forsbergs i Hyssna på 1 080 kr, debiterades 6 timmar samt 687 kr för förbrukningsmaterial, slutligen 25 592 kr för själva Thetford T2175C. Jag är mycket nöjd med arbetet utfört av Forsbergs som utfördes onsdagen den10 augusti mellan kl 9 och 16. Kylarna togs ut och in via höger framdörr.

Vi har fricampat i fyra dygn nu i veckan där några erfarenheter gjorts:
Ljudnivån är förvisso låg, men har likväl funderingar på att oftare använda nattläget (vilket slår ifrån efter 12 timmar).
Gillar verkligen att både skåpsdörren och fryslådan intar låsläge vid stängning; alltså, det finns inget transportsäkringsläge att behöva komma ihåg vid avfärd.
Frys och kyl når sina värden inom en timme så kapaciteten är god; men visst, den brummar ordentligt när den får jobba max.
Mer negativt är att temperaturen i kylen pendlar mellan ca 3,5 grader och 7 grader, frysen pendlar mellan -13 grader och -17 grader. Jag har bett Forsberg om återkoppling från Thetford.
Alla, och då menar jag att alla inredningsdelar i kylen och frysen hade gjutskägg, som jag fick ägna minst två timmars handslipande med mellangrov smärgelduk, dåligt.
Lägstapunkten på kylen har kommit upp ca 40 cm.
Håller med muskatten om värdet av att ölen är snabbt (finns intern cirkulationsfläkt) kall och tas utan krökt rygg, befriande.

Säkert glömt något men fråga mig gärna.
Åke
 
Toppen