• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Behandling av underrede

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
:confused: Har för ganska länge sedan läst på husbilsklubbens sida om hur och med vad man använder när man behandlar underredet på husbilen. Kan tyvärr inte hitta ämnet igen! Jag tänker inte så mycket på själva chassit, utan mer på undersidan av golvet. Golvet består av träskivor. Och som bekant ruttnar ju trä om det inte får en behandlig av något slag. Tacksam för tips !

Ce-eN! :cool:
 
Senast ändrad:

sören.h

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2024
Sv: Behandling av underrede

Hej på min gamla husbil använde jag rå linolja som jag blandade upp med lösningsmedel
och sprutade på,fungerar som skydd till trät och rostskydd till plåt.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Behandling av underrede

Har du inget problem med lukt från linolja vissa hatar lukten andra tycker det
är "pittoreskt" hör tyvärr tillde som har blivitutsatt för lukten förmycke olänge

Häls Mikael o Carina
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 11203

Guest
Sv: Behandling av underrede

hej
Frågan var uppe på mhc för några år sedan då påstogs kinesisk träolja vara det enda och bästa medlet
mvh deicer
 

sören.h

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2024
Sv: Behandling av underrede

Man bör ju spruta på detta och låta det torka det tar några veckor innan det blir en torr
hinna då försvinner det mesta av lukten men det tar ju ett tag innan den försvinner
helt,samma sak blir det om man lämnar in bilen för en vanlig undereds behandling
(tex tectyl)fast den har längre tork tid.
/Sören
 
Senast ändrad:

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Behandling av underrede

Biltema säljer en linoljebaserad rostskyddsolja som jag sprutade på undersidan på en av mina tidigare bilar eftersom träfiberskivan visade tendenser till att vara uttorkad
lukten satt kvar någon vecka, inte mer
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Behandling av underrede

Torrt trä ruttnar inte. Problemet är ju i regel obehandlat ändträ, där fukten aldrig tillåts torka ur utan späs på hela tiden. Därför ska man i första hand förhindra att fukt underifrån kan komma in på dessa kritiska ställen över huvud taget, och det gör man bäst med de gamla kända produkterna Dinitrol, Tectyl m fl. De är tjockflytande, sprayas på och bildar tjocka tjära- och asfaltliknande skikt, som även tål sand- och stensprut.

Några sådana burkar på hela bilens underrede och i hjulhus och liknande är nog mycket väl använda pengar.
 

salsa

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11272
Medlemskap
2025
Sv: Behandling av underrede

Hej ! Jag har själv så sent som i går fått tips om ett sätt att underredsbehandla husbilen. Efter rengöring skall underredet sprutas med kallpressad linolja. Enligt uppgift hejdar det befintlig rost för att bli värre och på träskivorna i botten har det en inträngande efekt. Tänk på hur båtägarna förr behandlade sina träbåtar. Om så önskas har jag tips om vem som kan utföra en sådan behandling.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Behandling av underrede

Sådan behandling för du nog utföra själv tror inget företag tar på sig detta. Linoljor m.fl är inte att leka med då detta är brandfarligt. Tänk på att förvara trasor indränkta med linolja mm skall förvaras i täckta kärl då dessa kan självantända. Renoverar själv en gammal husbil och när detta är klart kommer jag att underredsbehandla med modernt vax på kaross-ram och trä.
Lycka till
 
Toppen