• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Behövs solcell

D

Deleted member 11118

Guest
Har läst lite om solceller och nu försöker jag förstå vad man har för nytta av dem.

Vad jag fattar så laddar en bodelsbatteriet.
För att köra el prylar måste man tydligen ha en omvandlare
Kan man köra elpatronen på batteriet eller behövs el.

Hur många el prylar kan man använda och hoppas solcellen laddar batteriet hela tiden man står stilla. Nu fattar jag att det självklart beror på solcellens storlek.

Sen väger en solcell lite kilo också och då blir det mer vikt på.

Är en solcell bara bra för dem som aldrig står vid el, jag gör ju det hälften av övernattningarna.

Så behövs en solcell egentligen?
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Behövs solcell

Montreal, det var elpatronen till pannan jag menade, men när jag tänker säger det sig själv att det behövs el till den hörs ju på namnet, tankefel

Gasol fixar ju värmen.

Nu är frågan om jag behöver en soppanel eller inte och hur stor den skall vara. För solenergi är bra och miljövänligt. Så är det vikten skall kolla vad de kan väga.

Intressant läsning och att behoven är olika.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Behövs solcell

Vi har fläskat på med 440w solpaneler, har 300A AGM batterier. Vi är storförbrukare av el, dataspelande och filmtittande barn samt laddning av iPad, dator och kamerabatterier. Därtill kommer en stor extrafrys på 50l samt en stor extrafrys på 40l som står i garaget. Vi behöver våra paneler, fricampar till 99,9%......:cool:
Vi är hittills väldigt nöjda med vår installation!
Ni som rekommenderar att använda LR1812, tänk på att det finns en begränsning av hur stora paneler man kan koppla in via EBL. Vill man ha maximalt med laddning ska man koppla direkt på batteriet.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Behövs solcell

Vi har 175 W solpanel och två 95 Ah AGM batterier. Står oftast utan 220V och har aldrig blivit utan ström. Kör datorn flera tim varje kväll. Batterierna fulladdade vid 10tiden på morgonen även om solen lyser med sin frånvaro.

Gäller sommartid - vi kör inte på vintern.

Första sommaren hade vi ingen solcell och då visade indikatorn att strömmen höll på att ta slut efter en kvälls tv-tittande och datoranvändning. Därför monterade vi solcellen.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Behövs solcell

Vi har 240W. 2 bodels på 100aH.

Behövs om man som vi stannar och fricampar kanske en månad på samma ställe på Algarve... Även om man har led osv och sparar max.med 2 datorer, 2 smartfones, 2kameror, radio, lite värme och varmvatten.

Ingen generator eller 230V eller körning för att ladda..

Jyrki
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Behövs solcell


Det vore nåt.......räcker för upp till 12 personer! Kanon, då kan man ju ta betalt. Några små problem att lösa först bara.......den kräver 1,5 kW vid varje förbränning. Så här får det bli: Jag bygger en vagn att ha bakom husbilen med en käfta massor av batteriet samt att hela taket (avskildhetskrav) blir täckt med solceller. Nä, det blir nog till att gå till skogs nån gång ibland..he he.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Behövs solcell

Nää, nu får vi nog sluta prata skit och be Lassej (trådstartare) om ursäkt för att vi (mest jag) började svamla om annat.

Så tillbaka till solceller....................
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Behövs solcell

Har läst lite om solceller och nu försöker jag förstå vad man har för nytta av dem.

Vad jag fattar så laddar en bodelsbatteriet.
För att köra el prylar måste man tydligen ha en omvandlare
Kan man köra elpatronen på batteriet eller behövs el.

Hur många el prylar kan man använda och hoppas solcellen laddar batteriet hela tiden man står stilla. Nu fattar jag att det självklart beror på solcellens storlek.

Sen väger en solcell lite kilo också och då blir det mer vikt på.

Är en solcell bara bra för dem som aldrig står vid el, jag gör ju det hälften av övernattningarna.

Så behövs en solcell egentligen?

.................
Intressant läsning och att behoven är olika.

Just behoven är olika !

Man kan önska sig definition av behoven.

Många påståenden som verkar tveksamt för vissa, kan mycket förnuftigt motiveras till andra.

Jag känner inte till några tydliga allmänna definitioner som jag skulle kunna passa in.
Användar stellplats sällan camping.
Kör varje dags resa.
Är jag en resa husbilist ?
Är du en camping eller friland - husbilist ?
Eller lite av allt som kräver all utrustning för kanske 15 eller 100 nätter?

------------------

Med mina behov, jag tror solcell inte behövs och använder nätet för underhåll av 280 Ah batterier, 365 dagar om året - undantag för resor under 25 nätter.
Användar husbilen (5,8 m x 3,05 x 2,25 - 16 år) som enda bilen.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3337

Guest
Sv: Behövs solcell

Den avgörande frågan är hur länge man står på samma plats.
Står man inte längre än 2-3 nätter och sen åker några mil så klarar man sig utan solpanel.
Det som jag tänker mig kan ställa det påståendet på huvudet är om man (har juniorer som) tittar mycket på tv, spelar dataspel osv.

Vi fricampar ofta, använder el på campingar om det är ett vettigt pris, kör ganska mycket, tänker på hur vi använder elen i bilen, LED, 1 batteri, 12V på kylen när vi kör.
Vi har aldrig upplevt att batteriet börjar tryta.

Ser alltid till att batteriet är fulladdat och kylen kall innan vi åker hemifrån.


Hasse
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Behövs solcell

Laddar accar till min trex700 rc-heli via solpanelerna...
Fricampar, står gärna om läget passar och det ok för markägare upp till 1v.

Som nämnts, allt är efter ens egna behov, i mitt fall, med solpaneler!
Mvh. Magnus
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Behövs solcell

Har solceller för första gången på min nu tredje husbil och det är kanon!
Klarar lätt TV, lyse och annat smått som behöver el en vecka utan 220V.
Det är ju dessutom bra för batteriet när man står still hemma långa perioder.
(Alla är ju inte pensionärer och kan åka när dom vill! ;) )
 

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
380
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2024
Sv: Behövs solcell

För oss handlar det om att känna sig så oberoende som möjligt. Har skaffat och installerat solceller på 130 W. Har tidigare klarat mig på dubbla bodelsbaterier. Nu vet jag att batterierna ej tryter nästan oavsett. Har också dubbla toakassetter, men har aldrig varit i den knipan. Men känslan att veta att man klarar sig ganska länge känns tryggt. Det är bara vatten som kanske tryter först.

Bernt
 
Toppen