• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Behövs solcell

D

Deleted member 11118

Guest
Har läst lite om solceller och nu försöker jag förstå vad man har för nytta av dem.

Vad jag fattar så laddar en bodelsbatteriet.
För att köra el prylar måste man tydligen ha en omvandlare
Kan man köra elpatronen på batteriet eller behövs el.

Hur många el prylar kan man använda och hoppas solcellen laddar batteriet hela tiden man står stilla. Nu fattar jag att det självklart beror på solcellens storlek.

Sen väger en solcell lite kilo också och då blir det mer vikt på.

Är en solcell bara bra för dem som aldrig står vid el, jag gör ju det hälften av övernattningarna.

Så behövs en solcell egentligen?
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Behövs solcell

Jag har en 100 W solsell och den laddar båda batterierna fult ut vid solsken, det är klart att skiner inte solen så minskar laddningen men om du kör en dag så laddar även bilens generator båda batterierna det är kopplat på det viset vi ligger sällan på el, jag har haft solpaneler i20 år även på husvagnarna förr jaf vill inte vara utan.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Behövs solcell

Det finns många fördelar med solenergi:

Grymt enkelt att installera, särskilt om man väljer LR1812 till EBLn som sen laddar både Start och bodelsbatteri.

Slipper 220V under åskperioden. En solpanel är betydligt billigare än ny EBL och TV som skadats av EMP'n.

Bidrar till snabbare laddning under färd då det kan vara svårt att få fulladdat.

Har man sen balans i sina förbrukare så räcker solenergin längre.

Jag har batteribank 200Ah nom eller 144 Ah effektivt, sällan under 100 Ah

Bodel: Endast ledlampor, ledTV, två routrar (3G och Net1), LED-PC, mobiltelefoner, larm samt 12V dammsugare. (Ingen invertor till 230V)

Startbatteri: Radio (+TV-ljud), larm

INGEN ELRANSONERING hos oss inte.
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Behövs solcell

Kenth nu får jag Googla på det mesta, för jag fattar inte vad alla uttryck är för något, lätt installera då känner du inte mej, vårt första tält till husvagnen tog inkl middag 7 timmar att få upp, där har du min nivå.:wub:

Att det finns fördelar fattar jag men ändå har jag nytta av en solcell. Jag klara det mesta utan ström men jag måste ibland ladda datorns batteri och kameran och blixtens batteri.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Behövs solcell

Det är väldigt lätt att hänga med i prylhysterin.
Undrar hur många av de som skaffat solcell verkligen varit nära att bli utan 12 V?

Jag har haft solcell på en bil, eftersom det satt på när jag köpte den.
Nu har jag det inte.

Med förra bilen som endast hade ett bodelsbatteri på 85Ah var vi ute i en vecka och låg på ställplatser i sydöstra Sverige. Vi rörde oss 5 - 15 mil varje dag, men var aldrig inkopplade på el.
Vi använde TVn 1-2 timmar dagligen och laddade mobil och dator.
Enbart LED lampor i bilen och inget snålande.

Detta utan att vara nere på kritisk nivå på batteriet.

Så jag tror att många skaffar det för att det låter bra när man berättar om all utrustning man har....

Sen är det ju givetvis de som utnyttjar bilen så att de verkligen behöver solcell beroende på olika behov.
Får jag behovet skulle jag personligen satsa på Efoy bränslecell i stället, dels på att man enkelt kan ta den med sig vid bilbyte, dels att den ger ström när man mest behöver dvs mörkt o kallt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.813
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Behövs solcell

Har läst lite om solceller och nu försöker jag förstå vad man har för nytta av dem.

Vad jag fattar så laddar en bodelsbatteriet.
För att köra el prylar måste man tydligen ha en omvandlare
Kan man köra elpatronen på batteriet eller behövs el.

Hur många el prylar kan man använda och hoppas solcellen laddar batteriet hela tiden man står stilla. Nu fattar jag att det självklart beror på solcellens storlek.

Sen väger en solcell lite kilo också och då blir det mer vikt på.

Är en solcell bara bra för dem som aldrig står vid el, jag gör ju det hälften av övernattningarna.

Så behövs en solcell egentligen?

Hej, vilken elpatron menar du? :)
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Behövs solcell

Man kanske hade fått en klarare bild av behovet om frågan hade ställts lite annorlunda som t ex: "Vem behöver solcell /-er?"

För vår egen del hade då svaret varit att vi inte behöver det med förklaringen att vi använder husbilen så litet - ca 35 övernattningar per år och endast under tiden maj - september.

Vi står då uteslutande på campingar resp hemma hos folk vi besöker och alltid med elanslutning. Det gör att vi aldrig behöver tänka på risken att tömma batteribanken, som består av startbatteriet och två st AGM-batterier á 95 kwh. När bilen inte används laddar vi den ett dygn eller så, litet då och då.

Bekvämt och kanske i stort sett ointressant att höra för s k "riktiga husbilister", som använder bilen mycket mera och på annat sätt?
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Behövs solcell

Det är väl ändå behovet som är avgörande om man behöver solceller eller ej, vi står nästan uteslutande på ställplatser många gånger utan el och fricampar året runt, jag har behov av solceller iaf. och den mörkare årstiden använder vi ibland även ett litet elverk.

Mvh
Pilot
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Behövs solcell

Den kritiska punkten är fricamping och tv tittande.Det är vid dessa tillfällen som solcellen behövs mest.

Jo, TV-tittande förbrukar en hel del elström om man inte använder iPaden till detta också.

I SVT-play kan man se det mesta och nu är det klart att allt så småningom skall sparas i "öppet arkiv".
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Behövs solcell

Hej på er alla:)

Vi har aldrig saknat solceller (eller dubbla bodelsbatterier)med våran typ av husbilsåkande!

Först och främst så åker vi endast på sommaren (lite fusk)

Vi stannar som mest 3-4 dagar på samma plats (nästan alltid utan 220v anslutning).
Tittar på TV nån timme per kväll och tänker just inte på vad vi förbrukar.
Det som begränsar oss mest brukar vara det som skall tömmas och friskvattenpåfyllning.
Vi nyttjar till 100% naturbad, egen dusch samt toa.
Laddar telefon samt numera elcykel när vi kör.

Så är det för oss:oops:, men flera av våra vänner som vi brukar åka med har solceller och därmed alltid fullt i batteribanken.

FAST de kan inte stanna längre än oss på samma plats p.ga tömningsgrejen!

Om man kunde uppfinna nåt som via solen fixar toaavfallet så skulle vi nog bums investera i en sådan manic:rolleyes:


Ha det fint i sommar gött fölk.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.813
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Behövs solcell

Kanske finns något utrymme under bilen, där brukar vara ganska tomt? För vår del är det inga problem med tankkapacitet, den är på 80L! Vattnet tar nog slut fortare?! :D
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Behövs solcell

Vi står sällan på camping eller vid elstolpe. Senast var vid årsmötet 2011 och då var vi inte elanslutna. Ändå tycker jag vi använder bilen en hel del, kanske 60-80 nätter per år. Under semestern parkerar vi lite hur som helst men vi har aldrig varit utan el trots avsaknad av solceller, elverk eller bränslecell.

Vi har två 85Ah bodelsbatterier, stannar inte ofta två, och sällan tre, nätter i rad. Samtidigt har vi i viss mån anpassat elförbrukningen till dessa omständigheter enligt följande:
  1. All belysning är av typen LED
  2. Använder datorn som navigator och ansluten till 12V under körning, alltså fulladdat när vi stannar
  3. Har ingen TV men tittar ibland på DVD (i en TV utan antenn, alltså enbart för filmtittande)
  4. Använder bilradio för musik eller radiolyssnande, kopplad till bodelsbatteriet
  5. Använder aldrig kylskåpet på 12V (vilket snabbar upp batteriladdningen under färd)
  6. Har bytt ut fläkten i spiskåpan till en datorfläkt som suger bättre och drar mindre ström än den orginalmonterade
  7. Använder ibland en mindre inverter för laddning av rakapparat och att köra en liten vykortsskrivare
  8. Vi har ingen microvågsugn, elektrisk kaffebryggare, hårfön eller annan storförbrukare av el
Det har dock hänt att bodelsspänningen understigit 12,5V vid några få tillfällen och under 12.3V vid något enstaka tillfälle.
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: Behövs solcell

Hej på er alla:)

Vi har aldrig saknat solceller (eller dubbla bodelsbatterier)med våran typ av husbilsåkande!

Först och främst så åker vi endast på sommaren (lite fusk)

Vi stannar som mest 3-4 dagar på samma plats (nästan alltid utan 220v anslutning).
Tittar på TV nån timme per kväll och tänker just inte på vad vi förbrukar.
Det som begränsar oss mest brukar vara det som skall tömmas och friskvattenpåfyllning.
Vi nyttjar till 100% naturbad, egen dusch samt toa.
Laddar telefon samt numera elcykel när vi kör.

Så är det för oss:oops:, men flera av våra vänner som vi brukar åka med har solceller och därmed alltid fullt i batteribanken.

FAST de kan inte stanna längre än oss på samma plats p.ga tömningsgrejen!

Om man kunde uppfinna nåt som via solen fixar toaavfallet så skulle vi nog bums investera i en sådan manic:rolleyes:


Ha det fint i sommar gött fölk.

En sådan här borde ju fungera i en husbil! Går på 12volt och lite gasol!
Mulltoa Toalett till Fritidshus Miljötoalett - Cinderella Luktfri Förbränningstoalett - Fritidstoa ab - Fritidstoa AB
 
Toppen