• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Behöver man "termofilt" mot värmen

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Håller på att backa bilen för resa till Italien och har en fundering angående "termofilten" för framrutan.
När jag köpte min bil fick jag med någon slags värmeisolering som man sätter upp på insidan av framrutan med hjälp av sugkoppar. Utsidan är klädd med något aluminiumfolieliknande materiel så det slog mig att man kanske använder den mot solvärmen.

Hur gör ni andra sätter ni upp något liknande för att hindra solljuset att värma upp inne i bilen?

Mvh
Martin
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Behöver man "termofilt" mot värmen

Väldigt många har satt upp tunna formanpassade täcken av silvrit värmeavstötade material och kolla på fritz berger på vägen ner .
Vi har även sådan "solfilm" som är som en klibbig duk att sätta högst upp på sidorutorna och man klipper till formen själv, finns på biltema .
Solskyddsduk - Biltema
Denna är skön att ha då solen bränner från sidan.
Har ni inte bodelsAC så är en bordsfläkt skönt att ha .

Sitter nu i 32* nere i St.Tropez .
 
Senast ändrad:

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Behöver man "termofilt" mot värmen

Håller på att backa bilen för resa till Italien och har en fundering angående "termofilten" för framrutan.
När jag köpte min bil fick jag med någon slags värmeisolering som man sätter upp på insidan av framrutan med hjälp av sugkoppar. Utsidan är klädd med något aluminiumfolieliknande materiel så det slog mig att man kanske använder den mot solvärmen.

Hur gör ni andra sätter ni upp något liknande för att hindra solljuset att värma upp inne i bilen?

Mvh
Martin

Ta med den! Håller ute mycket av värmen!
 

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Sv: Behöver man "termofilt" mot värmen

Tack för svaren
När jag fick bilen trodde jag "termofilten" var mot kylan men när jag packade i dag slog det mig att den silvriga utsidan även stoppar solens värme.
Det låter ju på er som det stämmer

Martin
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Behöver man "termofilt" mot värmen

Hej
Köpte Außenisoliermatte "four-seasons" från Fritz Berger innan resan söderut, fungerar kanonbra. Reflekterar bort värmen utanför bilen, hade tidigre mattor på insidan men de nya är mycket bättre.
Klas
 
Toppen