Har en Hobby 650 från -98 som jag tänkt montera lite nya grejer i och behöver lite råd och hjälp på vägen.
Det här är min första husbil som är inköpt i September -22 så har inte hunnit åka så mycket med den.
Nu sitter det 3st paneler på taket som jag lyckats googla mig till är på bara 18W st och en simpel regulator till den. Tanken är att låta panelerna sitta kvar och byta ut regulatorn mot en Victron Smartsolar MPPT 75/15 och komplettera med en Victron Orion-Tr Smart 12/12-30A, DC-DC-laddare (oisolerad).
Vi kommer för det mesta att fricampa då vi kör långa sträckor per dag.
Har Googlat och läst runt lite och kommit fram till den här skissen. Mina elkunskaper sträcker sig nog till att jag kan byta glödlampor och säkringar, men jag är en jäkel på att lära mig saker snabbt ;-)
Ser det här helt galet ut och vad bör jag ändra på?
Victron Orion-Tr Smart 12/12-30A, DC-DC-laddare (oisolerad)
Victron SmartSolar MPPT 75/15 Solcellsregulator
Victron SmartShunt 500A/50mV
Lynx Power In modifierad till en Lynx Distributor

Det här är min första husbil som är inköpt i September -22 så har inte hunnit åka så mycket med den.
Nu sitter det 3st paneler på taket som jag lyckats googla mig till är på bara 18W st och en simpel regulator till den. Tanken är att låta panelerna sitta kvar och byta ut regulatorn mot en Victron Smartsolar MPPT 75/15 och komplettera med en Victron Orion-Tr Smart 12/12-30A, DC-DC-laddare (oisolerad).
Vi kommer för det mesta att fricampa då vi kör långa sträckor per dag.
Har Googlat och läst runt lite och kommit fram till den här skissen. Mina elkunskaper sträcker sig nog till att jag kan byta glödlampor och säkringar, men jag är en jäkel på att lära mig saker snabbt ;-)
Ser det här helt galet ut och vad bör jag ändra på?
Victron Orion-Tr Smart 12/12-30A, DC-DC-laddare (oisolerad)
Victron SmartSolar MPPT 75/15 Solcellsregulator
Victron SmartShunt 500A/50mV
Lynx Power In modifierad till en Lynx Distributor