• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Behöver lite tips och hjälp med installation av Victron laddare m.m

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Har en Hobby 650 från -98 som jag tänkt montera lite nya grejer i och behöver lite råd och hjälp på vägen.
Det här är min första husbil som är inköpt i September -22 så har inte hunnit åka så mycket med den.

Nu sitter det 3st paneler på taket som jag lyckats googla mig till är på bara 18W st och en simpel regulator till den. Tanken är att låta panelerna sitta kvar och byta ut regulatorn mot en Victron Smartsolar MPPT 75/15 och komplettera med en Victron Orion-Tr Smart 12/12-30A, DC-DC-laddare (oisolerad).
Vi kommer för det mesta att fricampa då vi kör långa sträckor per dag.

Har Googlat och läst runt lite och kommit fram till den här skissen. Mina elkunskaper sträcker sig nog till att jag kan byta glödlampor och säkringar, men jag är en jäkel på att lära mig saker snabbt ;-)

Ser det här helt galet ut och vad bör jag ändra på?


Victron Orion-Tr Smart 12/12-30A, DC-DC-laddare (oisolerad)
Victron SmartSolar MPPT 75/15 Solcellsregulator
Victron SmartShunt 500A/50mV
Lynx Power In modifierad till en Lynx Distributor
victron el i husbil.jpg
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Solpanelerna är större än 18W. Jag gissar att siffran motsvarar 12v-paneler (36 celler/panel)-
När du ändå är igång så ta en något större regulator än 75/15
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Solpanelerna är större än 18W. Jag gissar att siffran motsvarar 12v-paneler (36 celler/panel)-
När du ändå är igång så ta en något större regulator än 75/15
Det jag hittat om panelerna är det här
 

Bilagor

  • IMG_2711D.JPG
    IMG_2711D.JPG
    919,9 KB · Visningar: 31

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det jag hittat om panelerna är det här
Har du inte större solpaneler så är Victron solcellsregulatorn onödig, jag skulle ta bort panelerna på taket och byta till större 120-180W tex. så får du betydligt bättre laddning, byt kablarna till/från din befintliga regulator.
Sedan finns det betydligt billigare "busbars" än den Victron har.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jag ser att du har Biltemas fritidsbatterier 90Ah resp 100Ah parallellkopplade. Parallellkopplade batterier bör ha samma kapacitet.. Historiskt har Biltemas batterier varit ganska klena vad gäller hållbarhet. Jag talar av egen erfarenhet. De kanske har blivit bättre nu...
15A solcellsregulator räcker ganska väl. Själv har jag 10A varianten till 160W solpanel. Det är sällan jag ser att jag får ut mer än 7A och då ska det vara väldigt soligt mitt på sommaren. Jag rekommenderar att du skaffar en Batterishunt (med eller utan display) t.ex. Victrons med Bluetooth Victron Energy - SmartShunt 500A/50mV - Digital Skipper. Då ser du hur batterierna hanterar strömuttag resp vad som matas in. Det finns flera tillverkare av dessa men du har ju redan moduler från VE och vill kanske ha allt under samma "app" i mobilen.
Jag rekommenderar att du skaffar plintar för plus- resp. jordkabel. Exempelvis Blue Sea Systems - Kopplingsplint BusBar 4xM6 inkl. skydd - Digital Skipper . Det finns andra varianter också. Det blir "renare" installation med dessa.
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Jag ser att du har Biltemas fritidsbatterier 90Ah resp 100Ah parallellkopplade. Parallellkopplade batterier bör ha samma kapacitet.. Historiskt har Biltemas batterier varit ganska klena vad gäller hållbarhet. Jag talar av egen erfarenhet. De kanske har blivit bättre nu...
15A solcellsregulator räcker ganska väl. Själv har jag 10A varianten till 160W solpanel. Det är sällan jag ser att jag får ut mer än 7A och då ska det vara väldigt soligt mitt på sommaren. Jag rekommenderar att du skaffar en Batterishunt (med eller utan display) t.ex. Victrons med Bluetooth Victron Energy - SmartShunt 500A/50mV - Digital Skipper. Då ser du hur batterierna hanterar strömuttag resp vad som matas in. Det finns flera tillverkare av dessa men du har ju redan moduler från VE och vill kanske ha allt under samma "app" i mobilen.
Jag rekommenderar att du skaffar plintar för plus- resp. jordkabel. Exempelvis Blue Sea Systems - Kopplingsplint BusBar 4xM6 inkl. skydd - Digital Skipper . Det finns andra varianter också. Det blir "renare" installation med dessa.
Ja batterierna har jag klurat på men låter dom vara då dom är nya. Shunt finns redan med (Victron SmartShunt 500A/50mV)
och Lynxen är ju en + och - bussbar med säkringar eller du kanske menar något annat?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
På baksidan av solpanelerna brukar effekten finnas. Jag är fortfarande förbryllad att något satt dit en så liten panel. Byt till större, så många du får plats på taket mellan luckorna.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Ja batterierna har jag klurat på men låter dom vara då dom är nya. Shunt finns redan med (Victron SmartShunt 500A/50mV)
och Lynxen är ju en + och - bussbar med säkringar eller du kanske menar något annat?
Lynxen är OK även om den är lite "overkill" i dessa sammanhang pga. priset. Vad har du för spänning över batterierna när du upplever att de är fulladdade? Mät först utan belastning och sedan belastar du dem t.ex. med kylskåpet på 12V enbart?
De här svarta modulerna anslutna till batteriernas pluspoler, är det säkringar eller kopplingsplintar?
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Lynxen är OK även om den är lite "overkill" i dessa sammanhang pga. priset. Vad har du för spänning över batterierna när du upplever att de är fulladdade? Mät först utan belastning och sedan belastar du dem t.ex. med kylskåpet på 12V enbart?
De här svarta modulerna anslutna till batteriernas pluspoler, är det säkringar eller kopplingsplintar?
Lynxen är OK även om den är lite "overkill" i dessa sammanhang pga. priset. Vad har du för spänning över batterierna när du upplever att de är fulladdade? Mät först utan belastning och sedan belastar du dem t.ex. med kylskåpet på 12V enbart?
De här svarta modulerna anslutna till batteriernas pluspoler, är det säkringar eller kopplingsplintar?
Dom svarta ska det sitta säkringar i. Funderat ett bra tag om vad för prylar man ska köpa in och tänkte då även framtidssäkra om man bygger ut, var därför jag gick på Lynxen och sparade nästan 1000kr genom att köpa Lynx Power + några bultar, muttrar, brickor och gjort om den till en Lynx Distributor med säkringar. Inget är monterat i bilen än utan jag väntar tills det blir lite varmare. Allt ska monteras på en skiva av något slag så det ska gå lätt att plocka i och ur.
 

Bilagor

  • 1624282790_upload_documents_1550_1000-CIP106100000 - Fuse holder for ANL-fuse (top).png
    1624282790_upload_documents_1550_1000-CIP106100000 - Fuse holder for ANL-fuse (top).png
    932,4 KB · Visningar: 18

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nja vi kör som sagt rätt mycket så nytta gör den nog och den är urplockad från en tidigare van så då är det dumt att inte använda den ;-)
Ok, du skrev att du skulle skaffa dessa prylar, så då antog jag att du skulle köpa en ny DC/DC, den kan absolut göra nytta speciellt ifall er nya bil hade haft en s.k. smartgenerator,
annars hjälper den inte mycket då det tar 8-12h att nå 100% SoC på dina blybatterier.
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Ok, du skrev att du skulle skaffa dessa prylar, så då antog jag att du skulle köpa en ny DC/DC, den kan absolut göra nytta speciellt ifall er nya bil hade haft en s.k. smartgenerator,
annars hjälper den inte mycket då det tar 8-12h att nå 100% SoC på dina blybatterier.
Ok, du skrev att du skulle skaffa dessa prylar, så då antog jag att du skulle köpa en ny DC/DC, den kan absolut göra nytta speciellt ifall er nya bil hade haft en s.k. smartgenerator,
annars hjälper den inte mycket då det tar 8-12h att nå 100% SoC på dina blybatterier.
Någon smart generator finns det inte i husbilen men vanen vi åkte en vecka i Norge med i sommras och hade DC/DC laddaren i funka det perfekt och då var det en Dodge med V8 från 1987:) fullt batteri varje dag, iofs var det bara 2 kylväskor och lite lampor som användes men ladda gjorde den. Vi kör 8-9 timmar per dag så det borde funka
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Efter lite mera dividerande så gör jag nog så här i stället, nu blir det bara 3 kablar att lossa för att lyfta ur allt ur bilen.
La även till en Victron Smart Battery Sense. Planen är att efter sommaren byta ut batterierna till 2st 200 Ah Litiumbatterier.
 

Bilagor

  • victron el i husbil v3.jpg
    victron el i husbil v3.jpg
    2,3 MB · Visningar: 104
Toppen