• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Behöver hjälp

F

F.d. 55374

Guest
Har en dator, hp med windows 10. Har en hel del gamla CDn med foton, har länge försökt få in bilderna till datorn. Nu lyckades jag för några veckor sedan, glad som fasen när jag såg att bilderna fanns bland dom andra bilderna. Nu till problemen, tror att jag tog ut skivan för tidigt, så nu finns det en massa tomma rutor, går inte att se ej heller ta bort dom. När jag trycker på ta bort kommer texten en annan app kanske använder dom eller så har du ingen behörighet. Vad kan jag göra för att få bort dom tomma rutorna? Ni får ha överseende med att jag i bland skriver foton ibland bilder, vet ej vad som är rätt.
Tommy R
 
Senast redigerad av en moderator:

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Hej Tommy, till att börja med - jag vet ju inte vilket program/app du använder för att titta på dina foton.
Men, om du använder Utforskaren och går in i den mapp där du har fotona med tomma rutor och tittar på ett dessa foton:
  • Vilken filändelse har filnamnet på det fotot?
Se till att du kan se filändelsen genom att bocka i följande kryssruta:

03.png
 
F

F.d. 55374

Guest
Det är en fast dator. Foton o dom tomma rutorna ligger under något som heter samling. När jag går in i utforskaren (nästan aldrig gjort) och under bilder där finns inga tomma rutor. När jag trycker på en tom ruta så står det att filen inte kan öppnas, om jag höger klickar kommer det lite info, bland annat ta bort. Stoppa in skivan igen ? Sedan ? Det är lite irriterande med 120 tomma rutor.
 
Senast redigerad av en moderator:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Vissa bildprogram kan inte läsa alla bildformat.
Om alla bildformat på skivan är samma.
Sätt i skivan igen och kopiera bilderna till samma ställe som tidigare. Då får du frågan om datorn skall skriva över de gamla bilderna. Svara ja.
 
F

F.d. 55374

Guest
Vissa bildprogram kan inte läsa alla bildformat.
Om alla bildformat på skivan är samma.
Sätt i skivan igen och kopiera bilderna till samma ställe som tidigare. Då får du frågan om datorn skall skriva över de gamla bilderna. Svara ja.

Hej
Det jäkliga är att jag inte kom ihåg vilken skiva jag använde, när jag satt in skivan gjorde jag inget bilderna hamnade bland mina andra bilder under samling, när jag tog ut skivan då försvann bilderna.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Hej
Det jäkliga är att jag inte kom ihåg vilken skiva jag använde, när jag satt in skivan gjorde jag inget bilderna hamnade bland mina andra bilder under samling, när jag tog ut skivan då försvann bilderna.
Min misstanke är att du på din CD har ett antal filer som hör till ett annat (gammalt?) bildvisarprogram, dvs de är inga foton överhuvudtaget.
Men det går inte att säga om du inte kan tala om filändelsen på de "fotorutor" som är tomma. Ser du inte filnamnet under bilden/tomma rutan? Och då alltså, vilken filändelse har det namnet. T ex ".jpg", eller något annat? Ett typiskt riktigt filnamn kan t ex vara "IMG_1234.jpg". Filändelserna talar om för fotovisningsprogrammet vilket format bilden lagrats i, t ex JGP, PNG, PSD, BMP, TIF, m fl.
Kör du Windows Foto?
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.765
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Tillad mig et "at gissa"

Har du prøvet at slukke for din PC i nogle minutter, og derefter tænde igen og åbne det program der har de tomme ruder?

Du skriver, at "et andet program bruger filerne" Somme tider "slipper" denne kobling, når man slukker PC-en et par minutter.
 
F

Fd.47585

Guest
Du skriver att "när jag tar ur skivan försvinner bilderna", det tyder på att du inte kopierat utan skapat länkar till bilderna på skivan. "Rätt" sätt är att markera alla bilder på skivan (ctrl + a), högerklicka på någon markerad bild och vänsterklicka på "kopiera". Sen gå till katalogen bilder (eller vart du nu vill ha bilderna) högerklicka och vänsterklicka på "klistra in".
 
F

F.d. 55374

Guest
Hej
CDn kommer från min gamla dator som var windows 7. Det finns ingen text kring rutorna, men om jag högerklickar står det att öppna i utforskaren där står att det inte går att öppna filen.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
En enkel grej du kan göra är att stoppa in CD:n, eller någon av CD:a, och sedan titta på innehållet med Utforskaren. Kan du se alla bilderna då?
Anm. Du kanske då först måste gå in på CD:n, gå in i någon mapp på den (hur du nu organiserat mapparna på den) så att du får upp alla filerna, högerklicka mitt bland filerna, välja Visa/Medelstora ikoner exempelvis:

Skärmbild (75).png
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Hej
CDn kommer från min gamla dator som var windows 7. Det finns ingen text kring rutorna, men om jag högerklickar står det att öppna i utforskaren där står att det inte går att öppna filen.
Men, eftersom du kan högerklicka på filen - vad heter filen? Heter den något som slutar på .jpg (filändelsen). Ser du en filändelse överhuvudtaget? Om inte måste du göra som jag skrev i mitt första inlägg, dvs kryssa i rutan visa filnamnstillägg i Utforskaren.

Att filerna är skapade i en tidigare version har ingen betydelse, antingen är varje foto lagrat i ett korrekt filformat eller inte. Oavsett hur eller när det är skapat.
Och, i ditt fall är jag nästan säker på att fotona har ett namn som slutar på .JPG, det är det absolut vanligaste filformatetn för bilder/foton.
Såvida inte du varit avancerad och fotat t ex i RAW. I så fall måste du nog öppna/titta på filerna med Photoshop eller liknande mer avancerat fotoprogram.

När du tittar på din CD i Utforskaren ska det se ut så här:
  1. Visa filhamnstillägg ska vara på (välj Visa i översta menyraden först)
  2. Bildens filnamn står under bilden
  3. Sist i filnamnet efter punkten står filnamnstillägget, här "jpg"
  4. Och du måste förstås hitta in i mapparna på CD:n där bilderna/fotona ligger (jag tittar här in i min NAS, inte i CD:läsaren)
  5. Och som sagt, jag har högerklickat i vyn, valt Visa och Extra stora ikoner på bilden nedan. Du kan även välja den visningsvyn i menyraden

04.png
 
F

F.d. 55374

Guest
Vill tacka för dom tips jag fått speciellt Boer som lagt ner mycket jobb. Skall bjuda hem en kompis som får hjälpa mig med tipsen.
Tommy R
 
F

F.d. 55374

Guest
Hej igen.
Efter att ha våndas i flera veckor stoppade jag in skivan igen, rörde inget, när datorn tystnad fanns bilder där igen, men det går inte att göra något med dom, får upp samma text som när rutorna var tomma.
Tommy R
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Med vilket program tittar du på innehållet i CD:n?
Utforskaren?
I så fall, har du provat att högerklicka på en av bilderna och välja "Öppna med .."? Där kan du nämligen välja visningsprogram. T ex programmet "Foto" eller "Fotovisaren".
Det skulle hjälpa om du tog en skärmkopia och visade här i tråden
Håll nere tangenten med Windows-flaggan och tryck på Print Screen-knappen, bilden lagras under standardmappen Bilder.
Skriv ett inlägg och "Ladda upp en fil/bild" från din hårddisk, din skärmkopia ligger alltså här, klicka på 1 och dubbelklicka på 2:

Skiss.png
 
F

F.d. 55374

Guest
Hej
Program, var ser jag det? Satt bara dit skivan o bilderna hamnade bland mina andra bilder. Så här blir det när jag högerklickar på en bild.
Ta bort
Dela
Kopiera
Skriv ut
Lägg till i
Ändra datum
Bildspel
Öppna i utforskaren
Öppna i mapp
Favoriter
Om jag klickar på Öppna i utforskaren, så står det att det går inte öppna. Om jag klickar på en bild så den blir större så fungerar Ta bort men bilden finns kvar. Jobbigt det här med klädbyte (kallsvettas).
 
F

F.d. 55374

Guest
Om jag skall öppna står det så här: Det går inte att ladda ner filen. Den har därför avmarkerats.
Det går inte heller att mejla någon bild. Mina andra foton är det inga problem med, har importeras från kameran.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Det är inte lätt på avstånd, när man inte står framför PC:n; :(
Men, om vi tar det i steg:

1. Stäng alla program så att du får ett rent skrivbord (skrivbord = grundskärmen i Win)
Klicka på (1) Utforskaren (vänsterklick) eller (2) din standardmapp för egna dokument/filer i Win (dubbel vänsterklick), den med ditt användarnamn

Skärmbild (80)_LI.jpg

2. I programmet Utforskaren: Klicka på fliken Visa överst
Ställ in visavyn som bilden nedan visar 1-4 (1 - se till så att navigeringsfönstret/-kolumnen visas): Klicka på knapparna så att de blir markerade - ljusblå med mitt win-tema, plus bock i för 4:

Skärmbild (85)_LI.jpg

Nu kan du se filnamnstillägget, i exemplet ser du tillägget .jpg på mina bilder/foton, det är det vanligaste filnamnstillägget för foton, men det finna andra:
  • Ser du dina bilder som laddats in från CD:n? I så fall, vilken är filnamnsändelsen för dessa?
3. Om inte dina bilder syns här, se till först och främst att du står i huvudmappen Bilder, är dina bilder nedladdade automatiskt från CD:n borde de ligga här eller i någon av undermapparna i Bilder

Skärmbild (82)_LI.jpg

Ligger de fortfarande kvar på CD:n måste du i stället klicka på CD:n, rulla längre ned i navigeringsfönstret i vänsterkolumnen så ser du den (om du har en cd-skiva instoppad vill säga).

4. Högerklicka på en bild
När du har hittat dina "tomma"/osynliga foton, högerklicka på en av dem. Då ska det se ut ungefär så här (exakt vad som listas beror på vilka program du har installerade):

Skärmbild (83).png

Här ser du vad jag nämnde i tidigare inlägg, välj Öppna med ... (vila med musen på Öppna med, flytta den rakt ut till höger i pilens riktning, se till att hålla dej kvar i den grå meny som fälls ut) och välj (= vänsterklicka) något av programmen som listas. Foton och Fotovisare borde du se, de följer med i Windows).

Jag väljer programmet Foton, som startar upp och visar bilden.

Skärmbild (86).png

Fungerar det?

Min starka misstanke är att dina bilder från CD:n saknar en riktig filändelse. Men innan vi kan få fram den går det inte att lösa problemet. Iaf klarar inte jag det :(
 
Toppen