• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

behöver hjälp...S O S

F

F.d. 24435

Guest
Har gjort vid vår HB idag, innan avresa imorgon, säsongspremiär. trodde jag!!
Efter att ha fyllt vattentanken satte jag igång elsystemet, aktiverade pumpen och fullt av vatten rinner ut i den övre delen av vattenkranen.

Bild fr iphone 044.jpg

Kranen ser ut att vara i tre delar utseendemässigt. Vad gör jag? Skall iväg imorgon o vara borta 5-6 dagar?? Är det något man kan få "akutfixat" någonstans?? Tacksam för all hjälp.

Senast redigerad av en moderator:

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025
Sv: behöver hjälp...S O S

Jag skulle plugga eller kläma slangarna, och använda diskhon under resan.
Sen byta eller laga kran i lugn och ro.
Har antagligen stått stängd, med en skvätt vatten, och fruset sönder.
bosse b

F

F.d. 24435

Guest

Jag skulle plugga eller kläma slangarna, och använda diskhon under resan.
Sen byta eller laga kran i lugn och ro.
Har antagligen stått stängd, med en skvätt vatten, och fruset sönder.
bosse b

Är tveksam till att kranen har frusit, har haft allt vatten tömt i vinter, haft alla bottenpluggar öppna och kranarna öppna

Chrilla

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1224
Medlemskap
2022

Hej jag råkade ut för nästan samma sak förra våren,det hade blivit lite vatten kvar i kranen över vintern så att ena röret släpte från krandelen när det blev minusgrader ,det var bara att montera ner kranen och skjuta i röret igen så o-ringen kom i krandelen,sen var det tätt och funkar änn.kolla om du har samma tur.
Chrilla

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

jag tror att locket längst upp går att peta loss med en smal mejsel, Sen kommer du åt att skruva isär kranen.
Sök på vatten och avlopp

Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Är den inte konstruerad som en vanlig kran och du snäpper loss locket och därefter sitter det skruvar under så du får bort "vippdelen"öppna/stänga samt själva "blandningventilen" som sitter inuti kranen.

Sen sitter det O-ringar för varm och kall vattnet där under .

F

F.d. 6061

Guest

Tyvärr kan det vara så att det frusit sönder även om du tömt allt på vatten och inte blåst ur rören/slangarna. Jag har varit med om att kranar gått sönder om jag inte gjort det och jag blåser därför sedan dess alltid ur slangarna när jag har kranarna öppna för att vara säker på att allt vatten är borta.

F

F.d. 25109

Guest

Har haft liknande fenomen i vår dusch. Då har det visat sig att lite vatten kvar i blandaren fryser till och pressar ut anslutningsslangarna vilket ger just det du beskriver: vatten tränger ut i delningen mitt på blandaren. Jag lossar bara på blandaren och trycker slangarna på plats igen. Kontrollera så att o-ringen följer med slangnippeln.
Jag tror att konstruktionen är avsiktligt gjord på detta sätt för att förhindra frostsprängning.

Hälsningar

F

F.d. 24435

Guest

Tack för responsen från er alla! Problemet åtgärdat. Inne i kranen, Reich, finns en rund plastklump. Denna "klump" byttes ut till det fascila priset av 725:-. hos en välrenomerad husbilsfirma nu på morgonen. Nu är allt frid o fröjd (får jag hoppas).
Förmodligen har det funnits lite vatten kvar som gjort att det hela frusit. Man lär sig efterhand!

F

F.d. 6061

Guest

Ja, tyvärr går kranarna sönder otroligt lätt. Om du har möjlighet så försök blåsa ur systemet. Då slipper du onödiga kostnader framöver förhoppningsvis...

Toppen