• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Behöver hjälp o info angående hastighetsmätarvajer!

F

F.d. 50651

Guest
Hej

Jag skulle behöva lite hjälp o info angående hastighetsmätarvajer.

Frågan är hur svårt är det att byta den?
Hur tar man bort/tillbaka den från lådan...och vid mätaren? Ska man ta loss hela mätarhuset och i så fall hur?
Måste bilen hissas upp för att komma åt, att göra detta byte.

Och var hittar jag en ny vajer?

Bilen i fråga är en Peugot j5 td -89

Anledning till frågorna är att jag har en ryggskada o nervskador i benen. Så jag kan ej utföra allt för stora akrobatiska övningar, så jag kanske måste försöka få hjälp med detta om det är ett svårt ingrepp.

Är tacksam för all info o hjälp jag kan få.

Steen
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Behöver hjälp o info angående hastighetsmätarvajer!

Hej
Min vajer i min Hymer har också gått av, beställde en ny via Mekonomen som även skulle montera den.
När den kom visade det sig att det saknades någon del eftersom bilen är ombyggd, (helintegrerad), då fick dom beställa den med, efter ytterligare en vecka monterades vajern och jag fick igenom bilen på besiktningen, kostnaden byte vajer 4300kr ombesiktning 390kr för 3 minuter.
Körde hem, parkerade, efter en vecka skulle vi åka till årsmötet, då funkade inte hastighetsmätaren igen, koll på verkstaden veckan efter, vajern trasig igen, delen som sticks in i hastighetsmätaren är numer gjord av plast, så det minsta lilla att mätaren går trögt så pajjar vajern, väntar nu på ny vajer samt ny mätare, vågar ej tänka på vad det kommer att kosta, men Hymern är ju döpt till spöket Laban då han skall spöka och jävlas hela tiden.
Arbetskostnaden var inte så hög så det kanske går att fixa själv men jag är också lite justerad så därför lämnade jag bort jobbet.
MVH KEJO 20
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Behöver hjälp o info angående hastighetsmätarvajer!

Det här med hastighetsvajern är en återkommande repris i stort sett på alla äldre husbilar. Orsaken är två, som jag ser det. Ett är en "slarvig" montering där man dragit vajern med för tvära böjar. En annan är att i nya vajrar sparar man fett.
Om jag skulle köpa en ny vajer, vilket jag i princip inte gör då det behövs inte, så skulle jag dra ut vajern från höljen och spruta in molyben fett och sedan smörja själva vajern med motorsågskedjeolja. Då håller den typ 20 år vilket är en trevlig tidshorizont om man inte tänker på döden.
Annars kan man ju enkelt tillverka vajer själv vilket blir bäst. Man tar samma teflon slang som finns till tex. Webastons värmare. Finns som metervara hos dieselverkstäderna. Sedan fogar man genom att värma de originalvajers ändar till plastslangen. Är det brott i vajerhöljet så får man laga förstärka den med krympplast och eventuellt någon stödslang där svåra böjar finns eller skavrisk. Lite pilligt men ack så trevligt när man väl gjort det. Inte behöver man vara akrobat heller, mest sunt förnuft och en förstående hustru....
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Behöver hjälp o info angående hastighetsmätarvajer!

Hmm
Kan du utveckla det där lite med att tillverka själv?
Verkar mycket intressant.
Använder man inte vajer då?
MVH KEJO
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Behöver hjälp o info angående hastighetsmätarvajer!

Förr fanns hastighetsmätarwire på metervara. Det fanns även ett verktyg som man använde för att stansa ändarna på wiren så de blev fyrkantiga.
Hör med någon lastbilsverkstad som jobbar med äldre lastbilar så kanske de har wire och verktyg.
Det är ju mycket enklare att bara byta innerwiren än komplett sådan.
Och glöm i så fall inte att smörja den nya wiren som BigSpender påpekar.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Behöver hjälp o info angående hastighetsmätarvajer!

..................................
Anledning till frågorna är att jag har en ryggskada o nervskador i benen. Så jag kan ej utföra allt för stora akrobatiska övningar, så jag kanske måste försöka få hjälp med detta om det är ett svårt ingrepp.................

Eftersom du bor i Malmö, varför inte kontakta Champion Auto i Arlöv så hjälper de dig.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Behöver hjälp o info angående hastighetsmätarvajer!

Mätarhuset på modellerna före -94 sitter väl bara med några skruv framifrån, sedan så lirkar man ut huset, fast man får ha koll på kabelanslutningar och infästningen för mätarvajern.

Vajern sitter nog under lådan vid diffen så det betyder krypande å kravlande, det sitter ju även ett litet kugghjul på vajern där som kan gå sönder om vajern kärvat ihop.
Finns ju en växelådsexpert på forumet som kan en del om de här lådorna.

Fast det enklaste är nog att lämna in den om vajern måste bytas.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Behöver hjälp o info angående hastighetsmätarvajer!

Att tillverka en hastighetsmätarvajer helt och hållet själv är faktiskt inte så svårt. Ekonomiskt olönsamt, men ibland finns inget annat alternativ.

Först och främst bör man ta reda på varför den gamla gick av. I tio fall av nio är det för skarpa böjar, dvs. dålig montering. Har man en mätare som rycker några millimeter fram och tillbaka så är det en kraftigt vinkling någonstans och det är bara en tidsfråga innan haveriet är ett faktum.

Göra en helt ny vajer kan man ta exempelvis tryckluftsslang av den hårdare nylonmodellen som finns i flera diametrar. Den skall dock vara någonlunda rak och böjlig. Även annan typ av slang duger, exempelvis en gammal slang från en högtryckstvätt. Sedan själva vajern kan man ta en tunnare Webasto bränsleslang eller varför inte grästrimmertråd? Plast är ju bra att forma ändar med värme så de passar. Anslutningarna till växellådan och hastighetsmätaren är det bäst att använda de gamla. Det är faktiskt inga krafter som går genom vajern, mest rörelse i form av rotation. Trots om man gör hela härligheten av plast bör man smörja den ordentligt. Om den blir svagare än original? Bara bra, då är det den som går sönder istället för något dyrare.

Om man inte vill göra en ny vajer, eller kan inte, så kan man laga den brutna vajern kanska enkelt. Ut den gamla och titta var den har gått av, och bedöma allmänskicket. Höljet är det viktigaste. Har den järn spiralhölje som är rostig spelar det ingen roll bara den inte har deformerats. Höljets plastskydd har isåfall gått sönder och släppt in vatten rost som följd och där har man orsaken till brottet. Då tar man krympplast slang och sätter några lager sådant över den gamla plasthöljen. Över allt sammans sätter man tex trädgårdslang som skyddar det hela everliga tider. Fett och motorsågskedjeolja till sist innan man puttar in vajern. Den avbrutna vajern kan man laga med tex grästrimmer tråd av tunnare variant, den är nämligen ihålig och har en innediameter kring 2-3mm. Några centimeter bör man få tråden in i vajern, sedan klämmer man försiktigt med polygrip på några ställen så den fastnar ordentligt, känn efter.
Som sagt, det är ekonomiskt fullständigt olönsamt, men ack så roligt när det sedan fungerar år efter år.
Ju mer man gör sådana saker med sin husbil, ju mer tycker man om den, kanske hat kärlek? Man känner sig som en riktigt man. Det roligaste är sedan berätta för hustrun ingående hur och varför man gjorde som gjorde - ingen ide att hasta - en bra story skall man dra ut....;)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.610
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Behöver hjälp o info angående hastighetsmätarvajer!

Hejsan, beror lite på vad du har för fel på hastighetsmätarkabeln, kärvar den så nålen pendlar eller funkar den inte alls. Det kan i så fall vara något annat än kabeln som är paj. drivningen i växellådan är ståldrev och både det drivande och det drivna sitter inne i lådan och är högst troligt ok.
Uppe vid hastighetsmätaren sitter det en vinkelväxel som mest innehåller plastdelar.
För att få loss uppe vid mätaren så lossar du de två skruvarna på instrumentpanelen och tippar ut den en bit. Då ser du hastighetsmätarkabeln. Den är infäst i vinkelväxeln med en hylsa som man skjuter åt sidan och som frigör gripklor av plast så den då går att lossa.
Ner vid växellådan får man lossa en skruv som sitter vid sidan nedanför kabeln. När man tagit loss låsskruven så går det att dra kabeln rakt uppåt ur lådan.
Den går sedan genom en gummibälg som man petar loss ur hålet i golvet.
Då är kabeln i stort sett lös, men den brukar vara fastkletad inne i bilen i ljudisoleringsmattorna. Man får lossa plastkåpan under elementet och lätta på mattan så ser man hela kabeln och kan dra bort den.

I originalkabeln kan man dra ut vajern och smörja den. (Det kan du göra redan när du lossat kabeln uppe vid mätaren.)

En ny kabel från Axel A. är faktiskt på gränsen till ski. . Den lagrade hylsan nere vid lådan som man lossar är glapp, vajern går ej att dra ur kabeln då den sitter samman med nedre lagringen, och då svår att smörja fast det behövs. Den skramlar och väsnas när den snurrar och är troligen längre än original kabeln så den måste läggas i en annan båge för att gå mjukt. Den kostar ju bara ca. 180:- så man kan kanske inte begära mer. Men att betala kanske det fyrdubbla för en original vore ett bättre köp.
3470010.jpg
Men den funkar om man smörjer ,bökar och lägger några svordomar på eländet :D.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50651

Guest
Sv: Behöver hjälp o info angående hastighetsmätarvajer!

Jag tackar för all info. Jag ska ut till bilen kommande helg, så får jag se hur mycket jag kan göra åt de hela.

Vad som hände va.....Den började med att hoppa upp o ner i hastigheten, gjorde så ett vecka ca....sen en dag föll den ner på noll. Där har den varit sen dess.

Det var en som sa till mig att jag kunde kolla om vajern är av. Skulle ta bort den från lådan, sedan sätta dit en skruvdragare. Så kan man se om den fungerar. Kan man göra så?

Kan man starta motorn, köra bilen när man tagit bort vajern från lådan?
Utan att oljan kommer ut lådan den vägen?

Steen
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Behöver hjälp o info angående hastighetsmätarvajer!

Tittade på en husbil hos en liten försäljare. Han sa att han skulle få hem en till från Tyskland till veckan. Det dröjde med den bilen för växellådan skar på grund av att "hastighets vajern hoppat ur" och oljan sprutat ur. Kan säga vilken mätarställning det var på den husbilen när den kom till Sverige! Så det är inte så bara att köra utan vajer i växellådan.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.610
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Behöver hjälp o info angående hastighetsmätarvajer!

Det var en som sa till mig att jag kunde kolla om vajern är av. Skulle ta bort den från lådan, sedan sätta dit en skruvdragare. Så kan man se om den fungerar. Kan man göra så?

Kan man starta motorn, köra bilen när man tagit bort vajern från lådan?
Utan att oljan kommer ut lådan den vägen?

Steen
-----------------------------------------------------
Hej igen. Ja det går att köra vajern med en skruvdragare, var försiktig i början så någon kollar på mätaren att den driver åt rätt håll.

Akta dig så du inte blir lurad bara, när du lossar och flyttar kabeln så skulle ev. ett brott på vajern kunna få lite kontakt igen och kanske kunna driva upp till mätaren så man blir lurad att tro att felet ligger inne i lådan. Som jag skrev i förra inlägget så är det högst otroligt att det drivande eller det drivna drevet inne i lådan går sönder.
Om det är en originalkabeln så är det inte vajern som sticker ut där nere utan en lagrad drivning med en skarvning av vajern inne i klumpen till drivtappen man ser.
Du har en vinkelväxel uppe vid hastighetsmätaren som vajern går in i. Den skulle ev. kunna vara den svaga länken om kabeln/vajern verkar ok.

Och nej det går inte att köra utan något i hålet där kabeln går in i lådan.
Du ser hur det sitter fast och tätar när du lossat låsskruven och dragit upp kabeln.
Det går säkert att täppa till hålet med någon lämplig ersättning till kabelns fäste och ev. även klämma fast det med låsskruven.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 50651

Guest
Sv: Behöver hjälp o info angående hastighetsmätarvajer!

Då var det som jag misstänkte, att man inte kan köra utan att vajern eller något annat är i hålet. Tur att man inte enbart lyssnar på en, de hade ju kunnat bli en dyr historia.
Vet ju att folk här inne har en massa erfarenheter, och tackar er alla för att ni delar med er av erfarenheter o kunskapen.

Ska kolla upp det hela när jag åker ut till bilen i helgen.

Är bara två fel på bilen, hastighetsmätaren och tutan. I tutan är de något stift som gått av, så de får väl bli ett nytt innanmäte i ratten. Eller en annan gammal ratt där grejorna är hela.

Steen
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Behöver hjälp o info angående hastighetsmätarvajer!

Vanlig fel på tutan er glippe på en slepekontakt nede på rattstammen, ta av dekselet fra rattet og ned og juster konstruksjonen - den var lett å finne både på 1985 og 1999 Ducato. Begge fikk samme problem! Det går en ledning ned gjennom rattstammen til første ledd der det sitter en slepering og kontakt for signal videre, husker ikke om det var ringen eller kontakten som måtte flyttes og settes fast igjen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Behöver hjälp o info angående hastighetsmätarvajer!

Bra att jag läste den här tråden min hastighetsmätare pendlar lite ibland, ska ta bort instrumentet och lossa vajern och spruta in smörjmedel.
Förhoppningsvis är problemet löst sen.
Man måste tänka på att vissa oljor blir stela när det blir kallt och det kan vara nog för att ha sönder något.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Behöver hjälp o info angående hastighetsmätarvajer!

Förmodligen har du en kraftig böj någonstans på vajern, eller den yttre höljet har skavts sönder och vatten kommit in och då rostar det.
Pendlingen kan orsakas av bägge var för sig eller tillsammans. Har du den modellen som vajern kan dras ut från instrument ändan ser du genast om den är rostig. då är det bara mäta ungefär var den defekta isoleringen är. Man kan också med framgång tejpa höljet hel igen, huvudsaken är att vatten inte kommer in. Finns inget rost, så har du en böj som måste rättas till vilket kan vara bökigt, men en vig kille som du klarar det mesta... Molyben fett på vajern och spruta lite motorsågskedjaolja i höljet....
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Behöver hjälp o info angående hastighetsmätarvajer!

Min bil är ju en peugeot j5 89.
Den har ju stått i fem år så det skadar nog inte att börja med att smörja, kan nog vara rost eftersom den i långa tider inte snurrat alls. Tror det går att dra ut den vid instrumentet har haft bort det förut sitter bara med några små stjärnskruv och sen lossa kontakter. Bra med dessa gamla bilar som är gjorda för att kunna laga själv.
Tjuter från växellådan mer än förut, beror förmodligen på att huven är ljudisolerad nu så man hör inte så mycket dieselknatter längre. får väl isolera golvet mot växellådan men då börjar det väl tjuta från däcken istället....
 
Senast redigerad av en moderator:

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Behöver hjälp o info angående hastighetsmätarvajer!

Morning
Nu är mätare och vajer bytt, vajer för andra gången, har nog Sveriges dyraste hastighetsmätare, kostnad totalt ca:8000kr :(:(
Hoppas nu skiten håller ett tag.
Så ni som har äldre bilar, kolla så mätaren ej "hoppar" för då är den på G.
MVH KEJO
 
Toppen