• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Behöver hjälp med kylskåp

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
För mycket mat i kylen kan vara en orsak.
Sen tar det minst 24h att nå full kapacitet på kylen.

Värdet i frysen indikerar på att den funkar som den ska
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Eller har du haft skåpet igång länge så det finns isbeläggning på kylflänsarna/plåten i kylskåpet, i så fall kan isen isolera bort kyla till skåpet.... Avfrosta.

M.v.h. JANKRO.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Tack för era svar. Både kyl och frys är tomma så när på en flaska vatten i kylen och ingen is på flänsarna. Kontaktpastan låter intressant, bilen är en 2011 kan det verkligen hända så tidigt?
Är det lätt att kontrollera? Brännaren tänder lätt och har en blå fin låga.
Vi har haft bilen typ 4 veckor och jag jag har svårt att ta ledigt från jobbet så fort som det är något fel för att ta den till BIÖ. Både kyl och frys funkade när vi hämtade den, sedan i Slutet på veckan när vi skulle kör ut så gick inte brännaren i gång. Jag tog bort plåten runt brännaren och det var rätt mycket rost som hade trillat ner i den men jag blåste rent och den gick i gång lätt. Själva brännaren med tillbehör var rätt rost angripen, såg ut som den kom från en betydligt äldre bil.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
En sak till frysen går ju ner till minus temperatur innan kylen ens har reagerat något alls. Borde det inte vara lättare för kylen att gå ner från +20 till +18 än för frysen att gå från +20 till +10 i normal fallet?
 

Segla IF

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
17361
Medlemskap
2024
Min erfarenhet är också att det tar längre tid för kylen att komma ner i rätt temperatur.
När vi ska ut och åka kör jag igång den med 220v ett dygn innan avfärd. Då har både frys o kyl uppnått rätt temp. Har råkat ut för att den ”storknar” om man startar på full effekt när det är riktigt varmt ute så därför startar jag den på halv effekt.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
En annan grej också, när kylskåpet går på gasol och man sätter på värmen på gasol så låter det i gadolflaskan som det bubblar. Stängde av direkt, någon som varit med om det? Provade två olika flaskor och det var samma resultat.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
En annan grej också, när kylskåpet går på gasol och man sätter på värmen på gasol så låter det i gadolflaskan som det bubblar. Stängde av direkt, någon som varit med om det? Provade två olika flaskor och det var samma resultat.
Detta har oftast med omgivande temperatur, fyllnadsmängd och hur mycket man tar ur flaskan.
Eftersom gasolen är i flytande form måste den övergå till gasfas (över kokpunkten) minns inte temperaturen just nu men är ett antal minusgrader är det. Så länge trycket är konstant i flaskan (ingen förbrukning) har man en del i gasfas och en del i vätskefas. När man sedan förbrukar gasolen minskar trycket i flaskan och mer gasol kokar av. När det kokar av kan det bildas bubblor.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
En sak till frysen går ju ner till minus temperatur innan kylen ens har reagerat något alls. Borde det inte vara lättare för kylen att gå ner från +20 till +18 än för frysen att gå från +20 till +10 i normal fallet?
Så blir det om kontaktpastan lossnat mellan kylrören och kylflänsarna.
Det beror på att rören går via frysen först och sedan ner till kylen. Det är resterna av kylan som tappas av i kylen. Det är därför så viktigt med kylpastan.
Du kan kolla hur den ser ut genom att lossa kylflänsarna i kylen (sitter oftast med 4 skruv) och se om pastan torkat ihop.
Är den mjuk och geggig i konsistens så är det bara att kladda upp den på rören och montera ihop.
Om den är torr och spröd, skrapa bort och lägg på ny.
Finns att köpa i storpack på nätet (svindyrt).
Ett billigt alternativ är att fylla ut hela utrymmet med kopparpasta.
Det funkar.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Skönt att höra att det är som det skall med bubblandet. Blev lite nervös när jag hörde det.
 

Toek

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
4805
Medlemskap
2024
Nej men det går åt rätt mycket pasta för att fylla det ordentligt.
Gammalt hårt skall tas bort å det skall kletas dit ordentligt
 

Mikael71

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Umeå
HBK-Nr
14629
Medlemskap
2024
Jag hade samma problem i fjol.
Jag sotade skorstenen mm. och gjorde allt som man kan tänka sig.
Sedan provade jag byta dysan (lilla munstycket) i brännaren och allt vart bra.
Någon skillnad på gaslågan såg jag inte men kylen går nu utan problem att hålla nollgradig även full med varor.
 
Toppen