• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Behöver hjälp med Honda elverk EU10i

Ronnie 690

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
690
Medlemskap
2025
Hej behöver hjälp med

mitt Honda elverk, det går ojämnt då det är obelastat, (ECO läge)

vid hög belastning och då det går på fulleffekt är det helt ok,

någon som vet orsaken förgasare är rengjord....

(brytaren till vänster i ECO läge= ojämn gång

brytaren till höger = jämn gång)

hälsar Ronnie
 
F

F.d. 25086

Guest
Sv: Behöver hjälp med Honda elverk EU10i

tror inte det är något fel på ditt elverk,,det är väldigt vanligt att dom går ojämt på tomgång
när det är obelastat..troligen ändras tändkurvan i ECO läget.
jag kan ha fel men jag har skruvat i ganska många verk som beter sig på detta viset på tomgång.
Mvh//Ulf
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Behöver hjälp med Honda elverk EU10i

Passar på att i detta sammanhang ställa en ny fråga.
Jag har ett Kipor på 2000 watt.
Väldigt lite använt. När jag startade sist så gick det helt normalt fick sen gå lite på tomgång och så stannade det av sej själv.
Ryckte och ryckte men inte ett liv.
Kollade oljenivån, skruvade ur pluggen och då sprutade både olja och bensin ur vevhuset.
Ställde då bara in det i "verkstaden" trött och besviken.
Kan det vara så enkelt att flottören har hängt sej eller att någon packning gått läck?
Har inte hunnit börja skruva ännu.
Hjälp mottages gärna
Mvh Gert
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Behöver hjälp med Honda elverk EU10i

Hej du. Först var i Belgien köpte du dina gastankar? Jag har letat på nätet men inte fått träff. På vilka sorters mackar tankar du gas? Jag läste någon som sa att det var 200bars tryck för gasen vilket inte verkar vara rimligt. Jag antar att du tankar på alla ställen där bilar kan tanka gas. Biogas eller vanligt.


Till ditt Elverk. Att ha både bensin och olja i oljetråget är ett "minst sagt" dåligt tecken. Normalt kan det endast hända om kolvringer är kass så att det läcker förbi bensin in i oljesumpen. Men motorn måste ha gått mycket dåligt innan och den börha sprutat olja/bensin ikring sig då trycket i vevhuset har varit mycket högre än det ska. Om du har garanti kvar så tilbaks med det till säljaren ASAP. Om inte så åk till en gräsklipparverkstad med det.
Tyvärr är bensin i oljan ett tecken på inträffad eller snar uppkommen dödsfall av motorn.
 
F

F.d. 25086

Guest
Sv: Behöver hjälp med Honda elverk EU10i

behöver ej vara så allvarligt med ditt elverk,,,,nålventilen till flotören stänger inte tätt och då får du vevhuset fullt med soppa...jag har samma problem ibland när jag glömt att stänga bränslekranen på
någon av Enduro hojarna jag har och det har även hänt på både min och grabbens moped..
alltså det är inget problem igentligen och det betyder absolut inte att motorn är kass,,,byt olja och ev stiftet..stäng bränslekranen när du inte ska använda verket,,har du ingen bränslekran kolla nålventil samt ev justera flotören om det går..
Mvh//Ulf
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Behöver hjälp med Honda elverk EU10i

Håller med Ulf. Samma hände mig med åkklipparen. Jag tömde det som var kvar i tanken böt olja 2 ggr och gjorde rent förgasaren och satte ett litet bränslefilter på bensinledningen. Nu e allt tipp topp igen.
 
F

F.d. 2635

Guest
Sv: Behöver hjälp med Honda elverk EU10i

Passar på att i detta sammanhang ställa en ny fråga.
Jag har ett Kipor på 2000 watt.
Väldigt lite använt. När jag startade sist så gick det helt normalt fick sen gå lite på tomgång och så stannade det av sej själv.
Ryckte och ryckte men inte ett liv.
Kollade oljenivån, skruvade ur pluggen och då sprutade både olja och bensin ur vevhuset.
Ställde då bara in det i "verkstaden" trött och besviken.
Kan det vara så enkelt att flottören har hängt sej eller att någon packning gått läck?
Har inte hunnit börja skruva ännu.
Hjälp mottages gärna
Mvh Gert

Har sj ett Kipor och har gämfört detta in i minsta detalj med hondas motsvarighet och det är bara 3 saker som skiljer de.
Att få sitt Kipor funger lika bra som Hondas, är det först bara att isolera invändigt med matta så sänker du ditt verk med 8 decibel vilket är väldigt mkt.
Sen har de en annan genomföring för startapparaten. Det sista är att Hondan har en annan typ av förgasare. Men så kostar det ca 10 lax mer.

Ditt Honda verk kan jag till 90% säga att du skulle bara behöva öppna insugsventilen 0.05mm så kommer det att gå fint även på låga varv. Det kan också ha med skit i förgasaren att göra, men jag tror mer på ventilen.
Har testat mitt elverk i -10 grader och på full tank går det i 11 timmar. Men måste poängtera att då har jag kört på Aspen 4 takt. Har märkt att det drar lite mer på vanlig 95. detta kan bero på att aspens bensin har högre oktan än vanlig bensin men jag rekommenderar det starkt.
 
F

F.d. 11791

Guest
Sv: Behöver hjälp med Honda elverk EU10i

Hej hade samma problem med mitt kipor tömde vevhuset på olja och fyllde på ny olja har fungerat perfekt sen dess förstår inte hur bensinen kom in i vevhuset kanske tätar inte bensinkranen ordentligt
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Behöver hjälp med Honda elverk EU10i

Har sj ett Kipor och har gämfört detta in i minsta detalj med hondas motsvarighet och det är bara 3 saker som skiljer de.
Att få sitt Kipor funger lika bra som Hondas, är det först bara att isolera invändigt med matta så sänker du ditt verk med 8 decibel vilket är väldigt mkt.
Sen har de en annan genomföring för startapparaten. Det sista är att Hondan har en annan typ av förgasare. Men så kostar det ca 10 lax mer.
Ditt Honda verk kan jag till 90% säga att du skulle bara behöva öppna insugsventilen 0.05mm så kommer det att gå fint även på låga varv. Det kan också ha med skit i förgasaren att göra, men jag tror mer på ventilen.
Har testat mitt elverk i -10 grader och på full tank går det i 11 timmar. Men måste poängtera att då har jag kört på Aspen 4 takt. Har märkt att det drar lite mer på vanlig 95. detta kan bero på att aspens bensin har högre oktan än vanlig bensin men jag rekommenderar det starkt.

Hej!
Jag har oxså en kipor 2000 vad använder man för isolering och hur gör man för att få in det.:confused:
 
Toppen