• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp Behöver er hjälp med ett kylskåp som ej går att starta

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Vi har ett kyl/frys skåp i husbilen som ej går att få igång.
Dometic RMD 8555, 2014.
Händer ingenting när man trycker på on/off på panelen, är helt dött.
Verkar att vara ett vanligt fel när man googlar, men kan ej hitta vad som behöver bytas ut.
Ni som har haft samma problem, kan ni hjälpa mig med vad som behöver göras?
Säkringar är hela, 12V finns fram till kylskåpet.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vi har ett kyl/frys skåp i husbilen som ej går att få igång.
Dometic RMD 8555, 2014.
Händer ingenting när man trycker på on/off på panelen, är helt dött.
Verkar att vara ett vanligt fel när man googlar, men kan ej hitta vad som behöver bytas ut.
Ni som har haft samma problem, kan ni hjälpa mig med vad som behöver göras?
Säkringar är hela, 12V finns fram till kylskåpet.
Det kan vara styrenheten som behöver bytas,en svart box som sitter på baksidan av kylen.
Låt verkstan felsöka kylen.
 

Carl-Axel

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026
Gå in på denna säljsida i Amazon.fr, här finns reservdelen. Dom skickar hem den. Gör det själv jobb förståss. 2100 kr. Finns inte på Svenska sidan då alla länder verkar ha sitt. Frankrike och kanske Tyskland- det är bara att söka runt- finns tusentals kylskåp som är på väg att gå sönder.
Lite mastigt med 35 000 för ett nytt skåp.
 

Bilagor

  • 2021-08-23 (4).png
    2021-08-23 (4).png
    374,3 KB · Visningar: 72

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Har du mätt att det finns 12V vid modulen på kylskåpet med en multimeter.
Inte bara kollat på säkringarna. Det borde vara 2 st för 12V.
En på ca 20A när motorn är ingång. Den andra ca 2A, manöverspänningen för kylskåpet.
Det kan även vara glappkontakt någonstans eller kabelbrott.
Anslutningarna till modulen eller till EBL.
Det kan även vara dålig kontakt mellan modulen och displayen. På elschemat ser ut som det är en bred kabel mellan modulen och displayen.

Som du skriver är det många som har problem med att modulerna/ kretskorten går sönder. Man undra varför. Jag tror att det kan bero på den höga värmen bakom kylskåpen. Det kan vara en bra idé att ha en liten fläkt som även kyler elektroniken. Det är min teori.
 

Bilagor

  • E10E3EFE-167F-410F-BDD8-68D7482689B6.png
    E10E3EFE-167F-410F-BDD8-68D7482689B6.png
    394,1 KB · Visningar: 35
F

F.d. 22252

Guest
Hade problem med en tvättmaskin där det inte skulle finnas resrvdelar, efter några minuter på ebay fanns det en ny billig reservdel att beställa. Så testa på ebay men viktigt att ha alla nummer i ordning så man vet vad det handlar om.
 

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Vi har ett kyl/frys skåp i husbilen som ej går att få igång.
Dometic RMD 8555, 2014.
Händer ingenting när man trycker på on/off på panelen, är helt dött.
Verkar att vara ett vanligt fel när man googlar, men kan ej hitta vad som behöver bytas ut.
Ni som har haft samma problem, kan ni hjälpa mig med vad som behöver göras?
Säkringar är hela, 12V finns fram till kylskåpet.
Fick samma problem som du, körde till BIÖ och lånade en display och då fungerade den igen, kommer inte i håg priset, prov först att bryta 12 volten till Boden, kan va så att det kan räcka. Lycka till.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag har mätt spänningen in vid styrkortet, den är ok, men det saknas spänning ut till displayen.
Har även provat att bryta spänningen helt. Inget hjälper.
Styrboxen är "kaputt".
Beställde en ny av Lödde Husbilar precis, 2300:- fattigare.:confused:
Ofta kan man lösa felet med en lödkolv och lite tenntråd, bara att löda om kortet så brukar det mesta fungera. En lupp och stark lampa kan hjälpa. Sällan att komponenterna i sej går sönder, en jobbig sak är att det finns 0-ohms resistorer som ser ut som vanliga motstånd men i själva verket är säkringar som man löda över med en tunn tråd.
Jag är nästan säker på att det är en eftermarknads grej för att sälja kretskort dyrt. Det verkliga värdet i komponenter är max 200kr.
 
Toppen