• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bedrägerier på Facebook

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.180
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det är allmänt känt att man kan hacka in sig relativt "lätt" på andras Facebook konton! Nu har bubblan utvidgat sig till mer sofistikerade bedrägerier enligt dagens artikel i GP. Tja, själv har jag lämnat Facebook för några år sedan vilket har medfört radering av mina uppgifter i många databaser. Facebook meddelade att det inte fanns några garantier på att allt blir raderat heller... Jag tycker det räcker med husbilsklubben.se och några fiskeklubbar, där finns i alla fall inga dokumenterade hackare.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.612
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier på Facebook

Intressant. Men det finns mer sofistikerade bedrägerier. Själv är jag ursinnigt arg på Trygg Hansa.

För några år sedan bytte jag från IF till TH pga bättre pris. Inga skador någonstans men stora prisförändringar. Då tryckte jag nog på en TH Gilla knapp. Säkert gjorde jag det. Allt frid o fröjd.

Men för en månad sedan blev jag överfallen av någon som påstod att jag backat på dom. Några kvadratcentimeters intryckning. Men jag hade inte märkt något, backsensorn pep "minst en halvmeter" och jag frågade ett vittne " såg du om..." . Det kändes inte sunt! Jag skrev direkt en anmälan till TH att ... Det kom bara ett inbetalningskort för självrisken. Inte en antydan att höra med kunden.

Då ser min fru Lena på Facebook, "Björn Runmalm gillar Trygg Hansa". För mig är detta bedrägeri på Facebook. Den gilla knappen tryckte jag på för flera år sedan! Dagens sociala medier tillför många värden, men det finns avarter att vara vaksam på, hälsar Björn.
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Bedrägerier på Facebook

Tänk vad mycket skit man slipper när man INTE har facebook och allt vad det nu heter. Kommer ALDRIG att gå med i något sådant skit. Vad är det för fel på att träffas som man alltid gjort ? Sen finns det ju mobiler och vanlig mail när avståndet är stort. Vi har en hel generation som bara sitter hemma vid datorn och knappar istället för att umgås. Många blir dessutom förslappade och överviktiga. Dessa medier tar död på sig själva - det är bara en tidsfråga. Ut och träffas och slipp detta tvångsbetende. Back to basic folks

:yes:
Per
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier på Facebook

Sociala medier har man inte som ersättning till att träffas IRL utan för att vara än mera social. Har själv varit med under fem år och "gillar" att dela glädjeämnen med vänner.
Att träffas IRL är inte alltid möjligt när man har personer man känner spridda från Alaska via sydafrika och brasilien till Singapore. Att åka jorden runt tar tid och är dyrt.:)
Man behöver ju bara läsa det man vill.
Husbilsklubben skulle mycket väl kunna finnas på Fb som ett kompliment till vår egen fina web. Det kan ju vara något att ta upp i framtidsgruppen:)
 
Senast ändrad:

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier på Facebook

Sociala medier har man inte som ersättning till att träffas IRL utan för att vara än mera social. Har själv varit med under fem år och "gillar" att dela glädjeämnen med vänner.
Att träffas IRL är inte alltid möjligt när man har personer man känner spridda från Alaska via sydafrika och brasilien till Singapore. Att åka jorden runt tar tid och är dyrt.:)
Man behöver ju bara läsa det man vill.
Husbilsklubben skulle mycket väl kunna finnas på Fb som ett kompliment till vår egen fina web. Det kan ju vara något att ta upp i framtidsgruppen:)

Som Maro sagt så finns redan Husbilsklubben i en sluten grupp på Facebook.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier på Facebook

Det hela beror ju på vad man matar FB med. Det går alldeles utmärkt att hantera FB på ett mycket säkert sätt. Det är ju vi användare som bestämmer vad vi skrive roch skickar upp.

Om man "Gillat" en sida på FB gillar man den tills man tar bort den. Det är väl inte så konstigt.

Jag brukar lägga upp samma info på FB som jag skulle kunna sätta upp på anslagstavlan på Konsum. :)
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Bedrägerier på Facebook

E-post fungerar utmärkt väl för att hålla kontakt med vänner jorden runt, duger fullgott för både text och bilder och det räcker gott och väl för mig.

aake


Kunde inte sagt det bättre själv. Tror det räcker för dom flesta. Resten är och förblir ett konstlat behov som gått helt överstyr. Folk sitter inne på fb när de pratar med andra och måste vara uppkopplade dygnet runt för att inte missa något. Helt sjukt fenomen.

:twitcy:

Per
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bedrägerier på Facebook

E-post fungerar utmärkt väl för att hålla kontakt med vänner jorden runt, duger fullgott för både text och bilder och det räcker gott och väl för mig.

aake

Nja, e-post i all ära men kan ju inte ersätta Facebook.
Att folk använder Facebook till en massa strunt är en annan femma.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier på Facebook

Tänk vad mycket skit man slipper när man INTE har facebook och allt vad det nu heter. Kommer ALDRIG att gå med i något sådant skit. Vad är det för fel på att träffas som man alltid gjort ? Sen finns det ju mobiler och vanlig mail när avståndet är stort. Vi har en hel generation som bara sitter hemma vid datorn och knappar istället för att umgås. Många blir dessutom förslappade och överviktiga. Dessa medier tar död på sig själva - det är bara en tidsfråga. Ut och träffas och slipp detta tvångsbetende. Back to basic folks

:yes:
Per

Trodde Inez uusman var ganska ensam om denna uppfattning men nu är ni minst två om hon inte ändrat uppfattning.
Lars


Uusman är ofta felaktigt citerad för att ha sagt att "Internet är en fluga (...)" där den åsyftade flugan var det planlösa surfandet. Detta citat är i själva verket en rubrik satt av en rubriksättare i Svenska Dagbladet, 12 maj 1996. Uusmanns ursprungliga resonemang skildras i följande citat: "Jag vågar inte ha någon alldeles bestämd uppfattning men jag tror inte att folk i längden kommer att vilja ägna så mycket tid, som det faktiskt tar, åt att surfa på nätet. [...] Att sitta och surfa på nätet tar en himla massa tid. Vad är det bra för? [...] Det kanske är så att det är något som vuxit upp nu. Alla pratar om internet men kanske är det övergående och sedan blir inriktningen mer specificerad." (Ines Uusman i Internetworld, nr. 10/1997, s. 6.)
 
  • Gilla
Reaktioner: SoT

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bedrägerier på Facebook

Hej aake
Sociala medier och epost är ju två helt skilda saker.
Epost är ju post utan papper och fb är en global anslagstavla
som kan läsas globalt. Rätt använt är sociala medier mycket positivt
men som med allt kan det missbrukas. Precis som en snöscooter:)

Den dag när jag blir utnämnd till president av Mexico kommer jag kanske att känna behov av en global anslagstavla.

aake
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Bedrägerier på Facebook

Till Lars

Som fan läser bibeln tolkar du mina inlägg. Internet och facebook är väl ändå två olika saker - eller hur ? Jag använder internet ofta och har även hotmail. Internet är suveränt att hitta saker och fakta osv. Det är facebook och liknande fenomen jag vänder mig mot och mångas beroende av dessa som gått överstyr. Missförstå mig rätt. Inez Uusman - vem f..n är nu det ??

:confused:
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier på Facebook

Till Lars

Som fan läser bibeln tolkar du mina inlägg. Internet och facebook är väl ändå två olika saker - eller hur ? Jag använder internet ofta och har även hotmail. Internet är suveränt att hitta saker och fakta osv. Det är facebook och liknande fenomen jag vänder mig mot och mångas beroende av dessa som gått överstyr. Missförstå mig rätt. Inez Uusman - vem f..n är nu det ??

:confused:

Om du läser HELA texten om vad hon verkligen sa så ser jag inte stora skillnader mellan erat resonemang, på tal om att läsa som f-n.
Inez är nog enklast att googla på.

Lars
 
Toppen