• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bedrägerier i miljardklassen varje år..

F

F.d. 53339

Guest
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Jag bytte till en begagnad Adria Coral nyligen. I reg.handlingarna står det att tjänstevikten är 3011 kg och totalvikten 3500 kg. Eftersom bilen är relativt välutrustad med markis, solcell, satellitantenn och annat lullull så åkte jag till återvinningsstationen där jag bor och vägde bilen. Den hade då 75 l bränsle i tanken och 60 l vatten och i stort sett tom gråvattentank. Gasolflaskan var nästan full och vägde c:a 22 kg. All nödvändig campingutrustning fanns ombord t.ex bord, stolar, grill, elsladd, verktyg, tallrikar, bestick, kartor o s v. Bilen vägdes utan personer ombord och vägde då 3260 kg. Lägger man därtill mig själv, frugan och hunden blir det 160 kg ytterligare och då är vi uppe i 3420 kg och återstående lastvikt är alltså 80 kg för mat och kläder - inte speciellt mycket men det räcker. Vi åker själva som tur är, det hade ju inte fungerat om vi var en barnfamilj. Ska vi handla vin i Tyskland får vi dra ner på mängden bränsle och vatten i tankarna i motsvarande grad. Huvudsaken är att man känner till förutsättningarna, och därför är det nödvändigt att väga bilen och inte stirra sig blind på viktangivelser i registreringshandlingarna.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Vi har ett Fogelsta MC-Two, som jag har modifierat lite för att få rätt balans eftersom våra MC är ganska korta. Axeln är framflyttad, och hjulbyglarna är bakflyttade så nu väger den ganska jämnt med kanske 20-25Kg kultryck. Sedan har jag monterat stödhjul fram och en aluminiumlåda för tillbehör på dragstången. Lasthöjden är inte idealisk, så jag funderar på att bygga en egen så småningom, jag har inte hittat någon låg till vettiga pengar?
 
F

F.d. 28106

Guest
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Samma "fenomen" låga lastviktergäller som bekant inom husvagnsbranschen.
Jag har sett allt från helt orealistsiska lastvikter (40kg) till något mindre orealistiska däröver. Vill nog påstå att den senaste vagnen i mitt tidigare (husvagns-) liv, med lastvikt 130 kg också mer eller mindre kunde betraktas som det. Något som jag dock inte drabbades av ekonomiskt vid någon kontrollvägning, eftersom jag aldrig på 8 års kuskande utomland och i Sverige aldrig blev utsatt för någon sådan, och därmed inte har drabbats av några böter för överlast.

Husvagnen är nu i september utbytt mot en husbil 3,5 ton , som jag inte har för avsikt att höja totalvikten på. Detta bl.a av skäl att kunna åka genom Österrike med vanlig vignette samt kunna hålla en bekväm marschfart i diverse europeiska länder utan att riskera fortkörningsböter. Vi kommer att ha ungefär samma packning med oss som vi tidigare har haft, dvs ingen moped, MC eller bil i bagaget.

Någon som har blivit stoppad för vägning av fordonet med bötespåföljd enligt gällande regler i Sverige aller utomlands?
 
F

F.d. 29701

Guest
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

åkte i slutet av juli genom Österrike har en hb som väger 3,850 kg köpte en go box i bergheim Salzburg och körde i riktining Slovenien efter någon mil efter Salzburg kontroll av bilar över 3,500 kg så vi fick köra in och väga och de kolllade vad du haade pickel el gobox vi låg innanför totalvikten har blivit väldigt poppis av polisen att väga husbilar och husvagnar
 

bomaud

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13273
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Visst har man som köpare ansvaret avseende vad man köper , det kan ingen komma ifrån. Jag och min fru köpte en ny ( första) HB med leverans i juli. Vi visste naturligtvis totalvikt och lastförmåga enl reg-beviset innan köp. Gjorde de "nödvändiga" tillvalen (markis , antenn , backkamera m.m). Döm av min förvåning när jag undrade om vi kunde få "leveransvikt" när vi hämtade bilen och svaret blir "det gör vi inte , hur ska vi göra det". Vi föreslog dessutom att vi kan betala för att få "leveransvikten" redovisad med fortsatt nekande. Det höll på att sluta med att vi avstod köpet men vi ansåg att detta var bilen för oss så vi genomförde köpet. Nu var lastförmågan enligt reg-beviset 810 kg så med tillval och utrustad , tankad i alla tankar så är det inga problem. Men vår erfarenhet är fortfarande är att man skall veta vad man köper samt kräva "leveransvikt" vid leveransen så man vet vad man " har att spela med". Sen kan man nästan kräva ett bättre kundbemötande från leverantören ( som jag väljer att inte nämna ) , "kunden har väl alltid rätt ?
 
Toppen