• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bedrägeriannonserna är många.

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det finns ett stort antal bedrägeriförsök hos de olika annonsidorna på nätet.
Jag har själv sett och anmält några till Blocket för bortplockande.

På Mobile.de finns det också många.
Hur dom ofta gör, variationer förekommer garanterat:
  • Annonserar ut en bil mycket billigt VS marknadsvärdet, vill plocka in en handpeng för att hålla bilen. ("håller bilen" = håvar in pengar från alla som låter sig luras)
  • Lägger ut annonser på fredag eftermiddag/kväll i hopp om att admin på siterna inte arbetar och plockar bort annonsen under helgen.
  • Förfalskar, skickligt, reg bevis som delas med spekulanten med foto för att övertyga.
  • Kapar identiteten från bil/husbils handlare i annonserna.
  • osv.
Jag är helt för att köpa sin vara där det är bäst, kanske utomlands eller på en annons site.
  • Detta är ägnat som en varning, inte att skrämma någon i onödan, men faran finns.
 
Senast ändrad:

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Tack för detta tips!
Vet inte om Sverige, men i Tyskland finns det en ytterligare metod att lura folk. Det fungerar så här:

  • du annonserar din bil (husbil, MC, vad som helst)
  • en handlare ringer upp dig eller kontaktar dig och hävdar att vilja köpa din bil
  • handlaren förbereder ett köpekontrakt via sin webbsida eller via e-post
  • du som säljare accepterar kontraktet genom att signera det och att skicka tillbaka det på något sätt
  • handlaren dukar upp, ibland med medföljaren
  • överraskning: kontraktet innehåller en annan färg, ett annat modell-år eller andra förfalskade uppgifter - du som säljare märkte inte dessa förfalskningar (ibland händer det till och med, att "köparen" hänvisar till EU-typgodkännandets datumet på reg beviset och hävdar att det är första inbruktagandets datum)
Nu försköker "köparen" att förhandla priset ånyo och ofta händer det, att säljaren ger bort fordonet för ett sämre pris.

Är det nånting ni känner igen?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Lite lätt trådarkeologi.

I dag anmälde jag en annons på Blocket (igen), som togs ner minuter efteråt. (bra jobbat Blocket)

En Harley Davidson 1929 årsmodell i nyskick för 88 000. (jag vet att en 1929 HD i perfekt skick inte kostar 88 000)
Säljaren använde samma bilder som en auktionsfirma använde 2016 när denna maskin såldes för 399 000.

Var vaksamma, "är det för bra för att vara sant så är det just det".
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Nått annat - fusklagade salvage fynd.
Bilen har salvage titel i USA - skrot - köps in av bolag i Östeuropa inom Eu - fixas till - registreras och exporteras inom EU. Det finns en drös sådana på Blocket utan uppgift om bilens tidigare status - både företag och privata annonserar - privata som sedan upptäckt att fyndet har en historik.
Ganska ofta går det att googla vin-nummer och sen får du ett antal bilder från auktionsfirman på den gravt krockade bilen. Det borde inte vara möjligt att lägga ut sådana bilar utan speciell markering.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Nått annat - fusklagade salvage fynd.
Bilen har salvage titel i USA - skrot - köps in av bolag i Östeuropa inom Eu - fixas till - registreras och exporteras inom EU. Det finns en drös sådana på Blocket utan uppgift om bilens tidigare status - både företag och privata annonserar - privata som sedan upptäckt att fyndet har en historik.
Ganska ofta går det att googla vin-nummer och sen får du ett antal bilder från auktionsfirman på den gravt krockade bilen. Det borde inte vara möjligt att lägga ut sådana bilar utan speciell markering.
Japp, så är det.
Jag är intresserad av Amerikanska bilar och gör följande för att göra en grov sållning.

Reg nummer -> Sök Fordonsuppgifter -> fordonsidentitet -> identifieringsnummer -> sök på nätet efter chassinummret

Enligt min erfarenhet är det ca 25-30% av de nyare Amerikanska bilarna och suv på blocket som har varit avskrivan som skrot och lagade, till vilken säkerhets och kvalitetsnivå vet man ej.
Man kan ta för givet att det fuskas, syftet är ju att tjäna pengar.

Exempel :
1702623236999.png
OAR 00c -> 1G1FH3D70L0106652 ->

1702623198042.png
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Oj fy vilken hemsk bil. Mycket av krockskyddet i den lagade bilen är borta. Finns mycket på Youtube när dyra skrotbilar lagas i öst
 

Klas & Emelie

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Falköping
HBK-Nr
32606
Medlemskap
2024
Råkade ut för det på vår tidigare husbil flera ggr. Tröttnade på att polisanmäla då inget hände!
Utannonserad i vårt namn osv, bilder från tidigare auktionsförsäljning på samma husbil.
Uppmanade köparna att betala en handpenning.

Tyvärr vägrade även auktionsfirman ta bort bilderna på sin sida, trotts uppvisande av polisanmälan!

 

STBEREVA

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
5481
Medlemskap
2024
Nått annat - fusklagade salvage fynd.
Bilen har salvage titel i USA - skrot - köps in av bolag i Östeuropa inom Eu - fixas till - registreras och exporteras inom EU. Det finns en drös sådana på Blocket utan uppgift om bilens tidigare status - både företag och privata annonserar - privata som sedan upptäckt att fyndet har en historik.
Ganska ofta går det att googla vin-nummer och sen får du ett antal bilder från auktionsfirman på den gravt krockade bilen. Det borde inte vara möjligt att lägga ut sådana bilar utan speciell markering.
Ett förtydligande.Salvage betyder att att fordonet är skadat,men att det får repareras.Står det Scrapt,då är det skrot och får endast säljas som reservdelarna.
 
Toppen