• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

BC 30, BC 40 & BC 35

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Garmin har skapat en onödig (tycker jag) försäljningsgrej!! Hade Garmin Camper 760 i några år. Då skulle backkameran till den GPS:en vara en BC 30. När jag sedan bytte till Garmin Camper 770, så skulle kameran heta BC 40!! Nu har jag införskaffat tiotums Garmin för lastbilar. Då minsann, skall man ånyo behöva köpa ny kamera till den, som skall heta BC 35!! Tokigheter!!
Finns det inget sätt att ändra blåtands-frekvensen, så man slipper köpa ny backkamera varenda gång??
Jack43
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Inte för att det hjälper, men det har inget med någon blåtandfrekvens att göra. Blåtand fungerar inte riktigt så. Det är produktstrategi från Garmins sida.

MVH
Hans
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Okej tack Hans!! Det där med produktstrategi förstår vi allesammans. Men den "brinnande" punkten gäller om det går att undvika att behöva köpa ny kamera varje gång!!
Jack43
 
F

Fd.16159

Guest
Garmin är dåliga på att tala om vad som är bakåtkompatibelt. Jag hade i alla fall gjort ett försök med en BC 30 eller 40 och sett om det gått.

BC 35 kan ha längre blåtandsräckvidd än de andra som bara har 10 m och lastbilar är ofta längre än så.
Troligen därför som de anger det till en lastbilsnavigator som den du införskaffat
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag tror Garmin har gjort så att man "kräver" att upplösning på kameran stämmer på något sätt överens med upplösningen på navigatorn skärm. Skall villigt erkänna att jag inte har kollat att så är fallet. Visserligen skulle man kunna tänka sig en kamera med sämre upplösning än skärmen och att den då bara använder en del av skärmen. Tvärtom däremot blir inte bra. Varför då detta? Jo, för att slippa ha mjukvara i navigatorn som klarar av att skala ner eller upp kamerans upplösning till navigatorns. Att få en sådan upp/nerskalning bra är inte helt trivialt och kostar processorkraft. Att skala upp ett jämnt antal gånger eller att skala ner kan man göra ganska enkelt genom att dubblera , resp. ta bort pixel. Men andra skalningar än heltal blir knöligare.

MVH
Hans
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Ja Anders.pe, som jag skriver överst, först, så är BC 30 avsedd för Camper 760!! Till Camper 770 skall man enligt Garmin ha BC 40!!

Jack43
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Hej . En lite fråga . Har campar 760. Funkar BC 30 med den. Står på deras sida att det ska vara Bc 20. Behöver en bättre back kamera än den som sitter i bilen.. Tacksam för svar i denna djungel.
Mats
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Blåtann jobber innen samme frekvensområdet som wifi, og som wifi er det digital informasjon som styrer hva en ser og ikke ser. Genialt markedsmessig å la en ny navigator kun se et helt nytt kamera, forskjellen fra et eldre kamera kan være så lite som ending av et 16 bit felt med noen få bit. På PC er det driveren som har tabeller over disse 16 bit sekvensene - totalt 4 hvor noen går på generell funksjonalitet og andre på produsent og modell.
 

zigge

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
3388
Medlemskap
2024
Hej . En lite fråga . Har campar 760. Funkar BC 30 med den. Står på deras sida att det ska vara Bc 20. Behöver en bättre back kamera än den som sitter i bilen.. Tacksam för svar i denna djungel.
Mats
Hej. Jag har en Garmin 760 och till den har jag BC 20. Funkar klockrent.
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Jaha, Sorry!! Jag blandar tydligen ihop siffrorna!! Det kanske va' därför jag fick Bc i betyg i skolan ibland.
BC 20 va' naturligtvis till Camper 760 (som jag har sålt). Och kameran BC 30 till Camper 770 (som jag nu har till salu). Men som jag nämner i trådens ursprung, så är det inte så värst roligt att köpa ny kamera varje gång man byter GPS!! Till den senaste DĒZL 1000 skall det ju vara kamera med beteckningen BC 35.
Jack43
IMG_5164.JPG
 

hson

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
16055
Medlemskap
2023
Jaha, Sorry!! Jag blandar tydligen ihop siffrorna!! Det kanske va' därför jag fick Bc i betyg i skolan ibland.
BC 20 va' naturligtvis till Camper 760 (som jag har sålt). Och kameran BC 30 till Camper 770 (som jag nu har till salu). Men som jag nämner i trådens ursprung, så är det inte så värst roligt att köpa ny kamera varje gång man byter GPS!! Till den senaste DĒZL 1000 skall det ju vara kamera med beteckningen BC 35.
Jack43
Visa bilaga 195818
Hej förstår att detta är en gammal tråd men undrar om du har BC30 kameran kvar.
hson Onsala
 

thou

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
36591
Medlemskap
2024
Jag har också sett att inte alla kameror är kompatibla med alla Garmin GPS:er, men tänkte att BC40, den vi har, inte funkar till äldre modeller för att den är trådlös. Med en trådlös kamera måste GPS:en ha möjlighet att prata över blåtand samt wifi gissar jag. Antar att man väcker kameran med blåtand och sen ber den gå över till wifi, eller går verkligen all datatrafik över blåtand? I så fall kan en begränsning i äldre modeller vara att de inte har tillräckligt snabb blåtand, det finns olika versioner.
 
Toppen