• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Batteritestare

Puzzel

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
32701
Medlemskap
2024
Har testat Biltemas Batteritestare och får två olika besked ang batteriets status, beroende om jag mäter med polskorna påkopplade blir svaret: Byt batteri. Mäter sen utan polskor kopplade och får till svar Good battery.
Köpte just testaren för att kolla status på batteriet, någon med kunskap som kan förklara?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.929
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Beroende på batterivärdet samt val man först gör innan mätning så får man så klart olika svar, jag brukar höja CCA-värdet när jag gör ett test för att se när testaren anser batteriet som dåligt, då får man ett hum om skicket, detta gäller endast på ett startbatteri.
Puzzel, höj CCA-värdet successivt med minuspolen avlyft, då ser du när testaren tycker batteriet är dåligt.

Att använda denna testare på bobatteriet anser jag som värdelöst, då ett CCA-värde kan vara lågt på ett bobatteri i bra skick.
Vill man testa tillgängliga Wh i ett fulladdat bobatteri så gör man ett belastningstest över tid med en förbrukning som motsvarar sin förbrukning vid fricamping, kanske med lite marginal uppåt, gäller det blybatterier så utför testet ner till 12,2V belastat, sen vet ni hur många Wh ni kan plocka ur erat befintliga bobatteri.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.620
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, som Conny & Ingmari skriver så behövs inte alls mycket för att dra ner värdet CCA “Cold Cranking Amperes”.
Jag har en liknande mätare också. Den skall väl anses som "fin" för den har samma fabrikat, ANCEL, som lite bättre OBD läsare m.m. Men troligen gjord i samma Kinafabrik som din.
De är som sagt väldigt känsliga vid mätning om någon liten förbrukare eller någon liten dålig kontakt typ oxid på kabelskor eller på klämytan mot polerna finns. Så det kan bero på småsaker och inte på dåligt batteri.
Om det är möjligt, för test försök att klämma dit klämmorna, eller låt någon hårt men utan att nudda metallen hålla klämmorna så att de är i bra kontakt med själva batteripolen och kör testet så, och med polskorna anslutna. Det är mycket möjligt att det räcker för att få batteriet godkänt på det sättet. Om det inte blir godkänt då så kan det vara något i bilen som "stör" mätningen.
För test kan du också skriva ner värdet med kanske 30 i taget och se när det blir godkänt.
Kan du mäta en cykel när startmotorn belastar batteriet så brukar det ge bra besked ?

Annars så brukar den klassiska varianten, som även funkar skapligt med ett löst batteri och bara en Voltmätare funka bra.
Ha batteriet bortkopplat, ladda det, låt det stå och vila över natten eller kanske helst ett dygn och gör en mätning med med fullt CCA värde inskrivet.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Puzzel

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
32701
Medlemskap
2024
T
Hej, som Conny & Ingmari skriver så behövs inte alls mycket för att dra ner värdet CCA “Cold Cranking Amperes”.
Jag har en liknande mätare också. Den skall väl anses som "fin" för den har samma fabrikat, ANCEL, som lite bättre OBD läsare m.m. Men troligen gjord i samma Kinafabrik som din.
De är som sagt väldigt känsliga vid mätning om någon liten förbrukare eller någon liten dålig kontakt typ oxid på kabelskor eller på klämytan mot polerna finns. Så det kan bero på småsaker och inte på dåligt batteri.
Om det är möjligt, för test försök att klämma dit klämmorna, eller låt någon hårt men utan att nudda metallen hålla klämmorna så att de är i bra kontakt med själva batteripolen och kör testet så, och med polskorna anslutna. Det är mycket möjligt att det räcker för att få batteriet godkänt på det sättet. Om det inte blir godkänt då så kan det vara något i bilen som "stör" mätningen.
För test kan du också skriva ner värdet med kanske 30 i taget och se när det blir godkänt.
Kan du mäta en cykel när startmotorn belastar batteriet så brukar det ge bra besked ?

Annars så brukar den klassiska varianten, som även funkar skapligt med ett löst batteri och bara en Voltmätare funka bra.
Ha batteriet bortkopplat, ladda det, låt det stå och vila över natten eller kanske helst ett dygn och gör en mätning med med fullt CCA värde inskrivet.

M.v.h. JANKRO.
Hur tolkar jag utfall och resultat med Fullt CCA?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.620
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, nu är det ett bra tag sedan så jag får fuska lite och kopiera förklaringen :msn_embarrassed:.

Men grunden till värdet är att ett batteri kan ju fungera skapligt på sommaren i värme och en motor som går runt relativt lätt i förhållande till svinkall vinter som då påverkar både batteri och seg motor med seg olja m.m. och batteriet hinner vika sig innan motorn startar.

Kopierat...
" CCA betyder “Cold Cranking Amperes” och det är ett mått på den ström som ett full-laddat nedkylt batteri kan leverera vid −18 °C under minst 30 sekunder innan batteriet (tillfälligt) når så låg spänning som 7,2 V (1,2 V/cell)."

Det här är ett standardmått som används, och troligen har din mätare några fler bokstavskoder än CCA beroende på att det finns olika standarder som vanligt för att beskriva samma test.
Men CCA är nog vanligaste metoden här och det värdet skall stå på batteriet.
Det värdet skrivs då in i mätaren, och ett nytt och nyladdat/efter viss vila, löst batteri skall klara den testen helst med marginal utan tvekan.
Mätaren skall ju kunna kolla värdet även när det inte är -18° och det är då mätelektroniken kommer in och finkänsligheten för liiite dålig kontakt, så mätvärdet kan visa fel även om batteriet är bra.
Var sedan gränsen går för lite dåligt till att det är lika bra att byta ut batteriet innan man får problem vet i sjutton. Rätt god marginal brukar finnas under CCA värdet som står på batteriet.
Var sedan gränsen går för att få ett batteri utbytt mot ett nytt med endast CCA värdet som stöd är nog också "skrivet i stjärnorna".

Hoppas det förklarade lite, M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen