• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

batterispänning

larsgunnar

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
3671
Medlemskap
2024
Hej!
Vilken batterispänning ska ett 12V startbatteri ha i fullgott/fulladdat skick?
Mitt batteri har stått i frostfritt garage ett halvår och jag satte det på laddning ett par dagar innan jag skulle hämta bilen. Spänningen var då ca 12,7V.
Lampor och fläkt fungerade, men startmotorn vägrade dra runt. Under startförsöket gick spänningen ner till 0V.
Är batteriet trots allt ofullständigt laddat? Laddströmmen var ca 0,85A när jag avbröt för att montera i bilen.

Tack på förhand för alla tips.
Lars-Gunnar
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: batterispänning

Det ser ut som om du har problem med batteriet eller laddaren.
Stoppa in batteriet och starta med startkablar och kör med bilen en bra stund Ca 20minuter. Startar inte bilen då så får du nog byta batteriet.
Den maximala spänningen per cell i en blyackumulator är 2,12 V. Ditt batteri består av sex celler som ger en maximal spänning på cirka 12,7 V.

det kan vara så att polerna till batteriet INTE sitter fast ordentligt och ger bra kontakt då uppstår detta fenomen.
 
Senast redigerad av en moderator:

larsgunnar

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
3671
Medlemskap
2024
Sv: batterispänning

Tack för tipsen, alla.
Det var snabbt svarat.

Batteriet är ett gelbatteri och cellerna är förseglade, så jag kommer inte åt att mäta syravikten. Talar man om syravikt även på gelbatterier?
Jag funderar också över den relativt höga laddströmmen. Borde den inte gå ner till 0A (eller närapå) om batteriet var fulladdat?
Betr. starthjälp med annan bil (personbil). Är detta helt riskfritt med tanke på den lilla bilens lägre kapacitet jämfört med en 2,8 liters diesel?
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: batterispänning

¿Gelbatteri? Pratar vi inte om ett startbatteri
Gelbatteri som startbatteri kan tyckas vara olämpligt då det inte tål den snabba urladdningen som blir om en bil inte startar.
Till bodelen är det mycket lämpligare då det tål djupare urladdning.
Eftersom Gelbatterier kräver en högra laddning så blir det inte full laddat i bilen. Laddaren i bilen är avsedd för blybatterier.

Köp ett bra startbatteri till bilen istället.
 

larsgunnar

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
3671
Medlemskap
2024
Sv: batterispänning

Tack Juan.Norte!

Jag märker att jag är ganska okunnig på batteriområdet.
Förra sommaren var vi på semester i Tyskland och fick startproblem.
ADAC ryckte ut och konstaterade att mitt gamla batteri var kass.
Som av en händelse hade servicekillen ett nytt batteri med sig i bilen som han satte in. Han sade att det var ett gelbatteri så jag funderade inte mer på det. Fungerade perfekt resten av semestern och resten av året.
Men nu fungerar det alltså inte.
Jag har inte sett efter så noga, men har gelbatterier någon speciell märkning?
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: batterispänning

Det behöver inte vara Gele bara för att det är helkapslat , ja har ett som heter Global ,helkapslat , används åxså i båtar,,det går bra att start med P,Bilen
 
Senast ändrad:

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: batterispänning

Troligen dålig kontakt mellan polskorna och batteripolerna.
Både jag och grannen råkade ut för samma sak när vi hämtade hem våra husbilar häromåret. Originalbatterierna till våra Fiat 07:eek:r hade koniska batteripoler. Så problemet var att vi inte hade tryckt ner de tillräckligt innan vi fäste fast de.
För säkerhet skull filade vi bort lite material i glipan på polskorna, därefter hade vi inga mer problem.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: batterispänning

Att mäta polspänningen på ett obelastat batteri säger egentligen inte något. Du kan t.ex. slå på all belysning och om spänningen då sjunker mer än några tiondels volt så är det dags att byta startbatteri
 
Toppen