• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Batteriproblem

  • Startad av Startad av F.d. 29804
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 29804

Guest
I vår husbil har vi ett syrabatteri på 80 Ah som startbatteri. I bodelen har vi ett gelebatteri på 100 Ah. Vi har ständiga problem med för lite ström. Finns det någon som har haft liknande problem?? Tacksam för tips!!

MVH/Owe
 
Sv: Batteriproblem

I första hand har vi problem med bodelsbatteriet, trots att det bara är ett år gammalt. Även startbatteriet uppfattar vi har för låg laddning. Bilen är en -05 och har gått 3200 mil.

MVH/Owe
 
Sv: Batteriproblem

Hej på er.
Det är ganska vanligt att gel batterier blir trasiga,kolla batteriet.

Börja sen med lite matte,100 ah?
Ni har belysning i bilen ,använder ev.4 ljus med 10w halogen,det blir 40w/3.3a.

Går belysningen 5 timmar pratar vi om ca 16 ah.
Ni kan ev.ta ut 50% utav dom 100ah,dvs 50ah och dermed har ni
förbrukat en tredjedel utav användbar el.

På detta sätt kan man räkna fram och tillbaka ,men huvudsaken är att
200ah är ett minimum för bodelen samt och solceller av något slag
och att vara på solsidan.

el hälsningar
Paulkaj
 
Sv: Batteriproblem

Jag mena vel att alla batterier kan slänga in handduken,inta bara gel.
Paulkaj
 
Sv: Batteriproblem

Hej
"Hej på er.
Det är ganska vanligt att gel batterier blir trasiga,kolla batteriet."
Vad bygger du den teorin på?Har du egen erfarenhet av detta.Mina har fungerat i 3 år utan proplem.Har 160 amp+solcell.Sen kan man ju ha en åsikt om dom är värda sitt pris.Tror snarae att det är laddning +för mycket ström utag som är proplemet.det är liksom för lite fakta i målet för att ställa en prognås.
 
Sv: Batteriproblem

Alle batterier som er bassert på en bly - syre reaksjon utsettes for sulfatering når de blir kraftig utladet og ikke umiddelbart lades opp. Denne sulfateringen starter allerede når det er lite utlading, men akselerer ved sterkere utlading.
Et batteri som er nede på 10% ladning kan skades i løpet av noen få timer.

Gel og AGM har en litt svakere sulfatering enn ordinære våte batterier.

Korte pulser med høyere enn normal ladespenning kan bryte ned sulfateringen raskere enn vanlig ladning. De batterier som kalles deep cycle har kjemiske tilsetninger slik at sulfateringen skal ta lengre tid, det er hovedsaklig Gel og AGM sammen med fritidsbatterier som lages som deep cycle. I husbiler er det deep cycle vi trenger, men vi har et problem - normalt lader vi batteriene med høyere effekt enn fritidsbatteriene er laget for å tåle, dette og manglende avgassing er hovedgrunnene til at vi oftest bruker Gel og AGM i husbilene.
 
Tillbaka
Toppen