• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteriproblem

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Chassiefabrikat: Citroën
Chassiemodell: C25
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2.0
Årsmodell Chassie: 1990
Husbilsfabrikat: Pilote
Husbilsmodell: R580
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1990
Ämnesområde: Elsystem
Skulle åka och tanka idag inför helgresan i morgon. Startade väldigt snabbt när jag skulle åka. Kom till macken och fyllde upp tanken. Sen var plötsligt batteriet helt slut. Jag fick inte igång bilen alls. Startmotorn gick ett par varv sen var den stendöd. Jag fick hjälp med att starta med en batteri laddare modell jättestor som dom hade där. Inga problem med extern ström.
Jag har startkablar med mig imorgon i fall det händer igen. Men jag måste gå till botten med problemet efter helgen.
Någon som har några ideer?
Jag vet att det är i stort sett omöjligt att ge en diagnos via ett forum, men ändå.
Är själv ganska novis när det gäller el.
:confused::confused::(:(
 
F

F.d. 25038

Guest
Är batteriet helt okey hade jag kikat på batterianslutningar både + och minus sidan är väl ett ganska "vanligt"fel glapp i jordkabel eller mellan klämmer och batteriepoler lycka till
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.635
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, kolla även jordkabeln mellan kaross och motor (brukar sitta nere till höger om man står framför bilen, mellan karossbalk och växellåda).
Kopplade de in både plus och minus på starthjälpen till batteriet och bilen startade, så borde det vara batteriet eller kabelskorna som krånglar. Kopplade de in starthjälpen med plus på batteriet och minusklämman på motorn så borde det vara fel på jordningen av motorn.

Lycka till JANKRO.
 
S

Stavve

Guest
Hej!
Glöm inte heller Bosse bildoktorns generalmedicin, kopparfett. Borsta upp kontaktställena och smörj på lite kopparfett så förhindrar man återoxidation. Lycka till
 

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
JANKRO skrev:
Hej, kolla även jordkabeln mellan kaross och motor (brukar sitta nere till höger om man står framför bilen, mellan karossbalk och växellåda).
Kopplade de in både plus och minus på starthjälpen till batteriet och bilen startade, så borde det vara batteriet eller kabelskorna som krånglar. Kopplade de in starthjälpen med plus på batteriet och minusklämman på motorn så borde det vara fel på jordningen av motorn.

Lycka till JANKRO.

Det stämmer. Dom kopplade både plus och minus på batteriet. Ska kolla jordkabel och kabelskorna ikväll när vi kommer till campingen.:msn_thumbup:
 

OleBerg

FD HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Norge
HBK-Nr
3177
Medlemskap
2022
Dersom ovennevnt tips ikke hjelper, starta bilen og måle spenningen på kabel fra generator. Den skal være ca. 14,4V. Er den mindre vil det si at batteriet ikke laddes, og da kjører du ikke langt før det er slutt for strøm. Da kan det være at du trenger et nytt børstesett.....!

Lykke till


Ole Berg
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
532
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Ett fel till.
Laddar bilen OK, batteripolskor OK. Kan det helt enkelt vara så att en cell i batteriet pajat
inte så ovanlig om batteriet har någr år på nacken. Typfel Bra syravilkt i alla celler men bara 10-11volt. Startbatterier är färskvara 4-7 år

Jägarn.
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Jägarn .Det kan diskureras .
I min Audi 100 hade baterriet 16 år i forden Express 12 år,och i Husbilen har
två st.startar 24V.nästan 10 år och dem är fortfarande i gång.Samtliga bilar har motorvärmare som användas även på sommaren men bara en timme.
Mvh
Perrovski
 

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
I dag när vi skulle åka hem hände samma sak igen. Bilen startade jättelätt. Körde bort för att tömma gråvattnet. Bilen startade inte igen. Kopplade efter ett tips en startkabel mellan motorblocket och chassiet. Då startade den. Alltså måste det vara jordflätan som är kass. Byter den i veckan och förhoppningsvis är problemet ur världen.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
532
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Svar tikll Perrovski.

Sådan tur har jag aldrig haft med mina battrier, Dotterns hästbil har ett 7 år gammalt som bilen startar med men syravikten kom endast upp till 0025 = halvladdat.

Jägarn :oops:D
 
F

F.d. 53127

Guest
Hände samma sak för mej. Startade bilen på gården och backade ut på gatan. stängde bilen och gick in ett ögonblick i garaget. När jag kom ut igen och skulle starta bilen var den stendöd, glimmade bara till i instrumenten. Orsaken var en kortslutning i batteriet.
Chigusa
icon8.gif
 

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
:mad:Upptäckte i helgen att problemet kvarstår. Har efter konsultation med ett antal campingkollegor kommit fram till att det nog är startmotorn som bråkar. Vid startförsöken både med och utan starthjälp går startmotorn till en början trögt för att plötsligt snurra på med normal fart innan motorn startar. När bilen har stått en halvtimme är det inga som helst problem att starta utan hjälp.
 

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Ny lägesrapport.
Har idag mätt upp batteriet, inget fel. Generatorn fungerar. Startmotorn likaså.
När jag mätte laddningen upptäckte jag att när jag hade lyset på bilen avstängt är allt okej men när jag sätter på lyset drar det ur batteriet väldigt snabbt. Nu blir det nog att lämna in till bilelektrikern. Sådant här klarar inte jag. Tacka vet jag mekaniska fel.
 
F

F.d. 20399

Guest
Hej
Har nyligen blivit medlem, men tror jag kan hjälpa dig.
spänningen på batteriet kan vara 13.7 volt men vid belastning tex en liten glödlampa så sjunker späninngen till 11 volt och då är oftast orsaken batteriet.
Kontrollera batteriets syravikt på alla polerna om detta är ok så finns det en batteritest att köpa( ex biltema) som har ett motstånd inbyggt i mätaren och spänningen får då ej sjunka under 10 volt ( testet gör du max i 3 sekunder)mycket enkelt.

Steg 2 om batteriet är ok så kontrollera kopplingarna samt alla jord kopplingarna.

Lycka till.:)
 
Toppen