• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Batterinyhet från Finland.

göran-43

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
7413
Medlemskap
2027
Startupföretaget Donutlab har tagit fram Solid-state battery,som har helt överlägsna egennskaper. 400Wh/kg,100,000 cykles/Lithium=1000-1500,-30°c 99% capacity +100°c 99%,laddning 5min.80%,batteriet kan inte brinna helt brandsäkert,använder valiga metaller iinga eksotiska,priset blir billagare än lhithium.Batteriet tillverkas redan och kommer att finnas i Finska elmotorcykeln Verge TS Pro.Lanseras om ca 2 veckor kan redan köpas. Cykeln har en räckvid på 600km,Tpph.200km/h,0-100km/h 3,4 sek,kostar 45200€. Om allt detta är sant kommer batteriet att förändra allt vad gäller batterier.

Solid state har ju funnits ett tag men inte kommit i produktion bl.a. Toyota sysslar med det och de brukar ju vara seriösa.
När man sätter såna batterier i en motorcykel får man ett helt annat utbyte vikt/effekt .
Sedan så behöver man mindre antal batterier. Kan nog bli bra såg en Bmw motorcykel stå och ladda häromdagen.
Inte imponerad stor lång och klumpig.
Jo finnarna kan nog de Saabarna som byggdes där var bättre än de svenska!!

Helt fantastiskt att man under flera år(?) har lyckats med att utveckla ett sådant extremt revolutionerande batteri i total hemlighet. Vad jag förstår är det också i princip redan klart för leverans nu när dom droppar nyheten. Det måste vara rekord i forcerad testning och hemlighetsmakeri...

Tillåt mig tvivla men jag hoppas ju att jag har fel

Minns att för nåt år sedan så testade Will Prowse ett 12V LFP Solid State batteri.
När han punkterade batteriet så läckte ut elektrolyt samt det började brinna, alltså ett rent bluffbatteri. LFP-kemin är inte brandfarlig.

(Ett solid state-batteri är en avancerad typ av batteri som ersätter den flytande elektrolyten i vanliga litiumjonbatterier med ett fast material, ofta keramik eller glasbaserat. Detta ger högre säkerhet (mindre brandrisk), högre energitäthet (mer energi på mindre utrymme, vilket ger längre räckvidd för elbilar), snabbare laddning och längre livslängd, men tekniken är ännu inte i massproduktion.)

Senast ändrad:
Tillbaka
Toppen