• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batterilivslängd för Elcyklar.

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Husbilsvänner och lata cyklister.
Vi har två elcyklar i husbilsgaraget som vi har mycket glädje av. De var ganska dyra 10000 st men har fram till nu fungerat bra. Cyklarna är två år gamla och börjar nu på sin tredje sommar. Redan förra året visade en av batterierna litet lägre räckvid än den andra. Jag trodde att jag inte hållit dem uppladdade som jag skulle första vintern så i år har jag kollat dem en gång i månaden samt vid behov laddat med medföljande laddare.
Nu i helgen som var blev det premiärtur för cyklarna men nu hade räckvidden gått ned till under hälften av den de hade för två år sedan. Det rör sig om 36V 10AH litium batterier som enligt spec borde klara 500 till 800 laddningar. Vi har laddat kanske 60 till 80 gånnger. Nya "bättre" enligt tillverkaren kostar ca 3000 per st vilket ju blir en ganska hög driftskostnad om de bara håller två år. Vad är Era erfarenheter av livslängd?:mad:
 
T

Teddi

Guest
Sv: Batterilivslängd för Elcyklar.

så lustigt,,i morse träffa ja en kille som kom på en elcykel,,han skulle ner o fiska,,ja fick en broschyr,,

cykeln,,en gaze-bike,,ett batteri 800 spänn,6-växlad,,

ja har uppgifter till honom om du vill ha,,

cykeln kostar 8500 spänn,,
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Batterilivslängd för Elcyklar.

Tack för svaret men jag tänker nog inte byta cyklar då de är bra utan bara batterier.:)
 
T

Teddi

Guest
Sv: Batterilivslängd för Elcyklar.

då får du ett batteri för 800,,ett 36v--10ah,,
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Batterilivslängd för Elcyklar.

Hej
Enligt Gazebikes hemsida så kostar deras batteri 2750 kr så var köper du dem för 800?
 
T

Teddi

Guest
Sv: Batterilivslängd för Elcyklar.

Hej
Enligt Gazebikes hemsida så kostar deras batteri 2750 kr så var köper du dem för 800?

ojoj,,ja beställde en cykel i morse,,under dom förutsättningar som ja skrev,,ja avbeställer om ett batteri kostar nästan tre tusen,,
ja har ringt honom,,han stod fast vid detta,,återkommer på onsdag,,han skulle på möte med dom,,ja återkommer till dej,,
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Batterilivslängd för Elcyklar.

Jo du glade "teddi" lugn snart förste April så spara den!!!
Mvh.
 

Leammi

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Varberg
HBK-Nr
737
Medlemskap
2024
Sv: Batterilivslängd för Elcyklar.

Våra batterier tog slut efter 2 år, hade bara laddat dem ca 4 gånger, cykelmärke Goodwheel. Kostnaden för nya batterier är ju halva priset för en cykel, så kvalitén på batterier borde vara mycket bättre. Oftast är garantin för batterierna bara 6 månader
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Batterilivslängd för Elcyklar.

Hej Teddi!
jag är också intresserad av batteri till det priset.
HaDe Hasse
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Batterilivslängd för Elcyklar.

800SEK för det batteriet är rena Fyndet! Slå till & sälj dem på Ebay för det dubbla... ;)

För oss som kör större RC prylar, förvisso LiPo men i den storleken, finns inte under 2000riksdaler!

Mvh. Från en som spanar el-cyklar för fullt. :)
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Batterilivslängd för Elcyklar.

Hej Stollen!
Kul se att du är på "hugget", vilket klipp killen kan göra!!
Jo jag köpte en Orion cykel 24 V - 10A & på baknavet på motorn står där "200" W, & 20" på däcken.
Jag har aldrig cyklat & varit så glad för Cykelturen, cyklar ut som en vanlig tramp cykel hem sitter jag som en "greve" bara vevar på pedalerna & så är man hemma i god form!
Laddningen sköter jag under färd med H-bilen!
Jag har alltid förespråkat 36V, men så blev det inte!!!!!
Jo nu till det väsentliga, Li-poly kontra LitiumJon, vad är skillnaden!
Svara du som kan!!
Mvh.






800SEK för det batteriet är rena Fyndet! Slå till & sälj dem på Ebay för det dubbla... ;)

För oss som kör större RC prylar, förvisso LiPo men i den storleken, finns inte under 2000riksdaler!

Mvh. Från en som spanar el-cyklar för fullt. :)
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Batterilivslängd för Elcyklar.

Det fanns inga batterier att köpa för 800 utan det var en förhoppning på framtida pris på piratbatterier från en elcykelsäljare. Fan trot. Idag tar han 2700 men det är ju inget man talar om när man säljer cyklarna i fråga.
Jag har letat vidare. Det finns tydligen mera hållbara på ingående men priset med ny laddare som behövs är 2900kr per cykel. Den milkostnaden blev nog högre än för husbilen men jag får hoppas att de nya batterierna håller litet längre. Det känns litet dyrt med 20kr/mil för EN elcykel. Det blir dyra småturer för mig och sambon med var sin cykel men det kostar att ligga på topp kan man konstatera:) Vi får tydligen ransonera cykelåkandet och köra mera med husbilen. Den drar inte diesel för 40kr milen ännu men det kommer kanske det också.:twitcy:
 
Senast ändrad:
T

Teddi

Guest
Sv: Batterilivslängd för Elcyklar.


kanon bengt-åke,,billigare än 800 spänn,,aprilskämtet e överstökat,,:) 20-kronorsparkeringen likaså:D tjolöholm,,
ja drömmer om en tid där också misstolkningens tid är förbi,,där vi kan förstå varandra lite bättre genom tangentbordet,,

är detta för mycke begärt???:D

ha en trevlig premiär på er önskar en #slokad# teddi,,
 
F

F.d. 11193

Guest
Sv: Batterilivslängd för Elcyklar.

Jag köpte en Ecoride 2009 som jag använt ganska mycket eftersom syftet var att ersätta bilkörning med cykling. I år beslöt jag köpa nytt batteri då räckvidden var nere på 2-3 mil istället för 5. Dock kostar ett nytt batteri från Ecoride imponerande 3500 kr. Så jag chansade på att köpa ett batteri från Kina (Shenzhen PuChuangYuan Technology Co., Ltd). Företaget hittade jag via Alibaba.com

Säljaren var mycket hjälpsam och priset inklusive frakt blev 2000 kr. Om någon annan vill prova liknande kommer här mina erfarenheter:
  • Säljaren var intresserad av exakt vilka dimensioner jag ville ha. Kändes som att de inte har standardbatterier så som man kan tänka sig utan snarare att de har olika höljen och sedan pressar de in så mycket batteri som möjligt däri.
  • En fråga som jag aldrig fick svar på var hur undersidan på batteriet såg ut. Mycket riktigt så visade sig det vara lite annorlunda än på min cykel. Lösningen för mig blev att ta bort "botten" på det gamla batteriet och sätta det på det nya batteriet. Batteriet inuti höljet var dock nån centimeter längre än på det gamla så jag fick slipa bort en hel del plastdetaljer på den gamla botten för att det skulle passa hyffsat. Men det glipar fortfarande lite.
  • Den gamla metallskenan som batteriet glider ner på var lite lite bredare. För att få på det nya batteriet blev jag tvungen att slipa bort lite plast på batteriet. Jag hade även kunnat byta den gamla skenan mot den nya som ingick men jag lyckades inte ta bort den gamla.
  • Därefter passade inte hålet i skenan med pluggen som kommer ut när man vrider på nyckeln på batteriet. Lösningen blev vinkelslip. Eftersom jag ändå slipade bort funktionaliteten att batteriet låses i skenan så önskar jag att jag hade köpt ett högre batteri och därmed fått fler Amperetimmar.
  • Säljaren kunde även sälja 48 V-batteri (jag har 36). När jag googlade kändes det som att det kanske kunnat funka, men jag vågade inte chansa. Vet inte tillräckligt om hur elmotorer fungerar. Den mest uppenbara skillnaden är att man då kan köra fortare. Men jag var mest lockad av att med hjälp av hastighetsreglaget på styret kunna köra i samma hastighet som vanligt och därmed få längre räckvidd.
Summa summarum: Batteri från Kina är billigare och det finns seriösa säljare. Men uppenbar risk finns att det medför extra arbete. Jag sparade 1500 kr och fick lägga 1-2 timmar på anpassning. Prestandamässigt är jag nöjd. Räckvidden är 5-6 mil med liten kupering.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Batterilivslängd för Elcyklar.

Hej igen
Vi är nu inne på år två med de ersättningsbatterier vi köpte när våra första tog slut.
De nya laddes fulla en gång i månaden under vintern och lagrades inomhus i rumstempratur. Jag kan nu konstatera att de är lika bra som första året så vi håller tummarna att de nya håller längre. Nu finns det också 16 amp batterier att köpa så sådana får det bli vid nästa byte även om de kostar drygt fyra tusen per styck.
Vi är dock fortfarande nöjda med våra SMART cyklar så än rullar vi på:)
 
F

F.d. 25061

Guest
Sv: Batterilivslängd för Elcyklar.

Hej "lata" Tjörnbo!
Jag köpte min elcykel i början på april -10. Det är en promovec, Dansk, inhandlad i
cykelstaden Varberg. Cykeln verkar vara av god kvalitet, är nöjd med den. Men så
var det de här med den elektriska biten den verkar vara av sämre kvalitet. Förra
sommaren var laddaren slut, köpte ny till en måttlig peng, men nu är det batteriet
som visar tydliga svaghetstecken. Den har alltså fungerat i 3 år, med måttliga
turer i samband med våra HB turer. Frugan har vanlig cykel,vill ej ha elcykel, men
jag skaffade denna för att hänga med henne på våra härliga turer på bl.a Gotland.
Funderar på moped eller nytt batteri!
Mvh
Trött nordbohuslänning!
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Batterilivslängd för Elcyklar.

Hej.
Bytesbatterierna fungerade fint när vi slutade för säsongen i oktober. Jag har laddat dem en gång i månaden hela vintern så vi får hoppas att de klarar en tredje säsong. Jag får väll uppdatera tråden när vi gjort årets första tur. Det blir säkert i böran av april om vädret blir fint.:) Vi skulle inte vilja vara utan våra elcyklar så om det behövs nya batterier så för det bli så även om jag kommer att svära litet.
 
Toppen