• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Batteriladdningsproblem, ena batteriet mycket varmt

Carthago4ever

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3352
Medlemskap
2026
Hej,har igen fått problem med batteri laddningen i HB. Bodels batterierna 2 st. Biltema AGM 80 Ah.
Vid laddning så blir det ena betydligt varmare än det andra. Till och med så att det började lukta om det varmaste. Vad kan det bero på?
Har haft det här problemet förut, när batterierna var ca 1 år gamla, fick dom då utbytta på garantin. Är det samma fel igen så är det lite bråttom garantin går ut i morgon.
Börjar dock fundera om laddare kan var inblandad, det är en CB-516. Skall man kanske söka felet där?
Någon som har några tips eller råd?
Uffe
 
Om inte båda batterierna blir varma utan bara ett så är det med säkerhet inte laddaren som felar utan det batteriet som blir varmt.
 
Personligen skulle jag kolla upp laddningen, eftersom problemet upprepar sig efter byte av batterier.
Mät spänningen på batterierna vid olika laddning, 230 ansluten, motor igång m.m.
 
Dra till Biltema så snabbt som möjligt Kolla upp saker sedan om du får ett nytt batteri Lycka till
 
Kollar upp det imorgon. Tack för svaren så här långt. Är det någon annan som har fler tips och råd så fortsätt gärna att "batteri utbilda" mig.
Uffe
 
Hittar inte så mycket info om biltema agm batteriet.
Men skulle gissa på att laddkurva/algoritm är fel om man får batterier att ge upp på ~1 år.
Vanligt dilemma på elbilar (som jag jobbar med) man byter till agm, utan att kolla upp vad laddarna hanterar, batterier ger upp i förtid
 
Kollar upp det imorgon. Tack för svaren så här långt. Är det någon annan som har fler tips och råd så fortsätt gärna att "batteri utbilda" mig.
Uffe

Är laddaren inställd på AGM-läge? Min CB516 har två lägen "Gel" och "Pb". För AGM skall den stå på "Pb"-läget. "GEL"-läget ger något högre spänningar. Visserligen inte såååå mycket högre (några tiondels volt) att det borde ställa till med de problem du berättar om. Speciellt när inte båda batterierna reagerar lika. Batterierna är ju kopplade i parallell till laddaren.

MVH
Hans
 
Min laddare från CBE gav 17V och brände upp batteriet. Kolla laddaren eftersom den är erkänt dålig, kolla på Kastewagenforum.de
 
2x80Ah batterier är ju inte direkt överdrivet mycket om man har några förbrukare, kan det möjligen vara så att batterierna blivit ordentligt urladdade vid något/några tillfällen. Kom ihåg att batterierna bara bör laddas ur till 50% för att få en rimlig livslängd.
Det kan ju också vara så att det har varit någon "dold" förbrukare på över vintern?
 
Jag har kört på gel i 10 år första batteri byte efter 9 år, AGM batterier Exide.
 
Som jag skrev tidigare, felet ligger i batteriet. Biltema har ju också sagt att deras AGM-batterier inte är ämnade som fritidsbatterier. Det konstiga är att många har använt dessa batterier som bodelsbatterier i flera år & varit väldigt belåtna. Det skulle faktiskt kunna vara så att Biltema bytt leverantör & det "nya" batteriet inte håller samma höga klass som det tidigare.
 
Det kan ju också vara så att det har kommit in ganska många "gröna" husbilsåkare de senaste åren, som kanske har måttlig koll på hur man behöver hantera batterierna för att de skall hålla. Hög elförbrukning har ju blivit ganska vanlig, inverter, stor TV, parabol, kaffebryggare, ladda telefoner, paddor/datorer, elcyklar..o.s.v. Då räcker inte en vanlig batteribank?!
 
Ja, så kan det vara men i detta fallet tror jag inte det. Trådskaparen har medlemsnummer 3352 så speciellt "grön" är han nog inte.
 
Är laddaren inställd på AGM-läge? Min CB516 har två lägen "Gel" och "Pb". För AGM skall den stå på "Pb"-läget. "GEL"-läget ger något högre spänningar. Visserligen inte såååå mycket högre (några tiondels volt) att det borde ställa till med de problem du berättar om. Speciellt när inte båda batterierna reagerar lika. Batterierna är ju kopplade i parallell till laddaren.

MVH
Hans

Högre laddspänning i AGM jämfört med Flooded

Hur laddar man ett batteri? VARTA® förklarar korrekt och säker laddning av batterier.
 

CB516: Laddspänning Gel = 14.3 V, Bly/AGM = 14.1 V
Floatspänning Gel = 13.8 V, Bly/AGM = 13.5 V

Büttner siffror: Laddspänning Gel = 14.4 V, "Lead Acid/AGM1" = 14.4 V
Floatspänning Gel = 13.8 V, "Lead Acid/AGM1" = 13.5 V

CTEK: Laddspänning Gel 14.4 V, AGM = 14.7 V
Floatspänning Gel = 13.6 V, AGM = 13.6 V

Så det finns litet olika bud när det gäller hur spänningarna skall vara även om det inte är många tiondels volt det skiljer på. :confused:

MVH
Hans
 
En meget vanlig feil på batterier er kortsluttet celle. Dette gir store problemer ved parallellkobling, det skadde batteriet blir ekstremt overladet på de 5 gjennværende celler og dermed varmt, det vil i noen tilfeller ryke ut av batteriet og lukte død pytonslange. Om en kobler batteriene fra hverandre og det er rundt 2 volt forskjell (eller litt mere) så er diagnosen klar.
 
Som jag skrev tidigare, felet ligger i batteriet. Biltema har ju också sagt att deras AGM-batterier inte är ämnade som fritidsbatterier. Det konstiga är att många har använt dessa batterier som bodelsbatterier i flera år & varit väldigt belåtna. Det skulle faktiskt kunna vara så att Biltema bytt leverantör & det "nya" batteriet inte håller samma höga klass som det tidigare.

Att Biltema skriver så är ju säkert för att man har fastställt att den kundkrets som använder batterierna som fritidsbatterier (båtar, husbilar, husvagnar) har en väldigt hög reklamationskvot, som inte motsvarar försäljningen. Då är detta det enklaste sättet att slippa diskutera varför 3-4 år gamla batterier som blivit djupurladdade över vintern p.g.a. att man glömt någon liten förbrukare på, eller att man inte laddat upp batterierna före vinteravställningen, inte kan bytas på garanti. Tror mera på det än på att batterierna blivit så mycket sämre, ;)
 
CB516: Laddspänning Gel = 14.3 V, Bly/AGM = 14.1 V
Floatspänning Gel = 13.8 V, Bly/AGM = 13.5 V

Büttner siffror: Laddspänning Gel = 14.4 V, "Lead Acid/AGM1" = 14.4 V
Floatspänning Gel = 13.8 V, "Lead Acid/AGM1" = 13.5 V

CTEK: Laddspänning Gel 14.4 V, AGM = 14.7 V
Floatspänning Gel = 13.6 V, AGM = 13.6 V

Så det finns litet olika bud när det gäller hur spänningarna skall vara även om det inte är många tiondels volt det skiljer på. :confused:

MVH
Hans

Ja det är onekligen lite märkligt med alla bud :)
När jag för några år sedan bytte ut banken från gel till agm så ficka jag tipset här i hbk att låta ebl99 stå kvar i gel-läget.
Nu har jag ett ebl119, det har agm-läge jag har på det en flytspänning på 13,6V.
 
Tillbaka
Toppen